Güncelleme Tarihi:
'ELEKTRİĞİM HİÇ KESİLMEDİ'
Yalova’da yaşayan Z.K.’nin 27 Ocak son ödeme tarihli faturası 73.90 TL... Fatura kalemleri arasında yer alan bir tutar ise Z.K.’de şaşkınlığa yol açmış durumda. Sikayetvar.com isimli siteye ulaşan Z.K. elektriğinin hiç kesilmediğini belirerek “Elektrik faturam her ay olduğundan fazla geldi. Kullanım aynı
'İKİ GÜN GEÇ ÖDEDİM'
Bir başka tüketici ise elektrik faturasını 2 gün geç ödediği için 17, 70 TL kesme-bağlanma ücreti yansıtıldığını öne sürdü. Aynı tüketici, elektriğinin fiilen hiç kesilmediğini de vurguladı.
Bir başka tüketici ise faturasına yansıyan 17,68 TL’lik "Kesme-Bağlama" ücretinin nedenini ilgililere sorduğunda “Faturayı geç yatırdığım için uygulandığını söylediler. Geç ödediğimiz için gecikme bedeli zaten alınıyor. 10 günlük gecikme sonucun tarafıma yapın bir tebliği (kesme ve bağlama) gibi bir işlem de yapılmadı zaten elektriğimde kesinti de olmadı. Nasıl bağlansın ki? Görevlinin bana verdiği cevap gecikme bedelinin çok düşük olması sebebiyle böyle bir yöntem uygulanıyor dedi" şeklinde yanıt aldığını aktardı.
İstanbul Bakırköy’de N. E. ise hürriyet.com.tr’ye yaptığı açıklamada benzer bir durumu kendisinin de yaşadığını kaydetti. N.E. geçtiğimiz aralık ayı faturasına 17 TL’lik bir "Kesme-Bağlama" ücretinin yansıtıldığın aktararak “Ancak elektriğim kesilmedi. Dolayısı ile bağlama işlemi de olmadı. Böyle bir ücret neden alınıyor anlayamadım” dedi.
'TÜKETİCİ HAKEM HEYETİ'NE GİDİN'
Tüketiciler Derneği Genel Başkanı Aydın Ağaoğlu, haksız yere alınan kesme-bağlama ücretinin iadesinin istenebileceğine işaret ederek şunları kaydetti: “Elektrik temel bir ihtiyaç olduğu için kesilmesi doğru değil. Kesme ihbarnamesi tüketiciye gönderilmeden, kesme işlemine gidilmesi ve 19 lira açma-kapama ücretinin tüketiciden istenmesi elektrik idaresi için ek gelir anlamına geliyor. Fatura 5 iş günü geç ödendiği için, açma-kapama ücreti bir sonrası aya yansıtılıyor. Ancak burada kesme ihbarnamesinin tüketiciye ulaştırıldığı ispatlanmalı. Tüketiciler, elektriklerini fiilen kesilmediği, kesme ihbarnamesinin kendilerine gönderilmediği durumlarda, bulundukları yerdeki Tüketici Hakem Heyeti’ne, hiçbir ücret ödemeden, başvurarak fazladan alınan tutarın iadesini isteyebilirler. Burada, ispat yükümlülüğü satıcıya aittir.”
'BİLDİRİM GELMEDEN BORÇ ÖDENİYOR'
Av. Gülşen Orman Çakar, kesme-bağlama bedelinin Enerji Piyasası Düzenleme Kurulu tarafından 26 Aralık 2013'te belirlendiğini uygulamanın ise 1 Ocak'ta başladığını hatırlatarak "Bu bedel 19.1-TL olarak kararlaştırılmıştır. Elektrik hizmetinin verilmesi ile ilgili olarak; 'vatandaşa tahakkuk ettirilen fatura bedeli, belirtilen son ödeme tarihine kadar ödenmediği takdirde, son ödeme tarihini izleyen 5 iş günü (dahil) içerisinde vatandaşa bildirimde bulunulur ve kesme ihbarı bırakılır. Bu bildirime rağmen, fatura bedeli bildirimi takip eden 5 iş günü (dahil) içerisinde ödenmezse o zaman vatandaşın elektriği kesilir' denmektedir. Size zaten son ödeme tarihinden itibaren artı 5 iş günü daha süre verildiği halde ve ödemenizi bu 5 iş günü içinde de yapabileceğinizi beyan ettikten sonra, faturanıza 19.1-TL kesme-bağlama ücreti yansıtılması yasaya da aykırıdır. Çünkü zaten size kesme bildirimi ihbarı gelmeden borcunuzu ödemiş oluyorsunuz. Kaldı ki, fiilen de kesme-bağlama işlemi yapılmıyor, bu suretle de faturaya yansıtılan bu ücret için tüketicilerin derhal Tüketici Hakem Heyetine başvurmaları ve bu ödedikleri ücretin iadesini istemeleri gerekmektedir" şeklinde konuştu.