Özbek, EleCtro World'ün 2009 yılı sonuçları ve 2010 yılı hedefleri ile Türkiye pazarındaki gelişimine dikkati çekmek istediği “Navigasyon” pazarıyla ilgili bilgi vermek amacıyla düzenlediği toplantıda yaptığı konuşmada, Tüketici elektroniği zincir mağazası Electro World'ün Türkiye navigasyon pazarının en büyük iş ortaklarından biri olmaya hazırlandığını söyledi.
Navigasyon ürünlerinin 3 yıl önce Avrupa ve dünyada pek çok ülkede kullanıldığı halde tüketiciyle çok tanışmayan bir ürün olduğunu ancak, Türkiye'nin, büyük boyutlu elektronik perakendeciliği sayesinde navigasyon teknolojisiyle diğer birçok yeni ürün grubu gibi Türk kullanıcısıyla geniş bir platformda buluştuğunu bildirdi.
Özbek, 2009 yılında dünyada 40 milyon adet üzerinde kişisel navigasyon cihazı satıldığına dikkati çekerek, “2012 yılında ise pazarın yıllık 60 milyon adete ulaşacağını tahmin ediyoruz. Cep telefonları ile birlikte düşünecek olursak bu sayı 200 milyon adedi geçecektir. Türkiye'de de gözle görülür bir büyüme yaşanacak. 2008'den 2009'a yüzde 214 büyüme göstermiş olan bu pazarın 2010'da 90 bin adetlik bir satış hacmine sahip olacağını düşünüyoruz. Bu satış hacminden 20 bin adet ürünü satmayı hedefliyoruz” şeklinde konuştu.
Bahadır Özbek, yakında navigasyon cihazı kullanıcılarının özel zevklerine hitap eden noktaların da haritalarda bulunacağını belirterek, şöyle konuştu:
“Çin yemeği seviyorsanız en yakın Çin lokantasını belirtecek haritalar olacak. Örneğin, Garmin'in ürünlerinde bulunan Eco - Route özelliği taşıyan cihazlar Türkiye için ideal bir çözüm olacak. Gidilecek noktaya en kısa yoldan ulaşılmasını sağlayarak yakıt tasarrufu sunacak olan bu özellik çok ilgi çekecek. Ayrıca cep telefonunun hareket verilerini şebekeden alarak beş kat daha güncel ve detaylı
trafik bilgisi veren High - DefinitionTraffic ve trafik durumuna göre yönlendiren Traffic Control Management sistemlerinin devreye girmesiyle de pazar daha fazla büyüyecek. Bu büyüyen pazarda Electro World olarak farkımızı tüketicilerimize hissettireceğiz.
“2010 YILINDA ELEKTRONİK PERAKENDE SEKTÖRÜNÜN YÜZDE 10 BÜYÜMESİNİ
BEKLİYORUZ”
Bahadır Özbek, 2009 yılında Türkiye'de ciddi daralmalar olduğuna dikkati çekerek, “2010 yılı içerisinde bir çıkış beklentisi var. Bizim bütçelerimizi yaptığımızda koyduğumuz rakamlar yüzde 4-5 arasında bir büyüme” diye konuştu.
Özbek, krizi Electro World olarak çok hissetmediklerinin altını çizerek, pazar paylarının 2009'da yüzde 86 oranında artış gösterdiğini belirtti.
Elektronik perakende pazarının 2009 yılının 3 çeyreğinin toplamında yaklaşık 15,6-15,7 oranında daraldığına dikkati çeken Özbek, umut veren dördüncü çeyreğin yüzde 16 büyüdüğünü ve böylelikle yıl boyunca yüzde 2,5 oranında bir daralmanın gerçekleştiğini anlattı.
Özbek, 2010 yılı için sektörün yüzde 10 büyüme göstermesini beklediklerini belirterek, şunları kaydetti:
“2010 Şubat itibari ile geçtiğimiz yılın Şubat ayına göre aynı mağazalarımızda ortalama yüzde 45 büyüme var. Bu da tahmin ettiğimiz yüzde 10 büyümeyi doğrulayan bir gelişme. 2010 Electro World için iyi geçecek. 7 mağaza daha açarak mağaza sayımızı 18'e ulaştırmayı hedefliyoruz. Sadece 2009 içinde ek olarak 500 kişilik istihdam yarattık, bu ivmeyi 2010'da da sürdürecek ve 700 kişilik daha istihdam sağlayarak Electro World çatısı altında görev yapan sayısını 1800'e çıkaracağız. 60 bin metrekarelik satış alanına ulaşmayı hedefliyoruz.
Öncelikli şehirlerimiz İstanbul ve Ankara'dır. Bursa'da ikinci mağazayı düşünüyoruz. Türkiye'ye geldiğimizde bütün illerde olmayı hedefledik. Yüzde 99 İzmir'e biz de gireceğiz. Bizim her zaman planımızda olan bir il. Fakat doğru yeri bulmak çok önemli bu sebeple bekledik. Şimdi önümüzde çok güzel alternatifler var. Büyüme planlarımız içerisinde organik büyüme var. Satın almalarla da büyüyebiliriz ama satın almanız için birilerinin de satması gerekiyor. Biz satın alma dediğimiz zaman ulusal bir kanalın satın alınmasının daha doğru olduğunu düşünüyoruz. Kimsede şu anda satmaya dönük bir iştah yok. Böyle bir imkan çıkarsa değerlendirmekte hiç geri durmayız.
Tüketici bizden ürün almakta eskiye göre daha iştahlı. Bu da pazar büyümesinde öngördüğümüz yüzde 10'ların gerçekleşeceğinin bir göstergesidir. Türkiye pazarındaki bu büyüme 5 yıl içerisinde Türkiye'yi bence Avrupa'daki üçüncü veya dördüncü büyük pazar içine sokacak. Bu nedenle de bizim olduğumuz gibi bütün yabancı yatırımcılar da Türkiye'den pay almaya çalışıyor.
Türkiye'nin elektronik perakende sektörü dünyanın onuncu, Avrupa'nın yedinci büyük perakende sektörü. Türkiye'de yaklaşık 70 milyar dolarlık bir iş hacmi var. Perakende 2009'un ağır kriz ortamına rağmen istihdamda genel olarak yüzde 2'lik bir büyüme sağlayabilmiş. Alışveriş merkezleri çok yakın takip ettiğimiz bir konu. Şu anda Türkiye'de 240'a yakın alışveriş merkezi var. 5,5 milyon metrekare kapalı alanı var. 2010 yılında ise 34 alışveriş merkezi açılması planlanıyor. Bu hızın yavaşladığının siz de farkındasınızdır.”
“ELEKTRONİĞİN DOKTORLARI EVLERE DE GELECEK”Bahadır Özbek, sektörde öne çıkmak ve müşterilerine sunmak istedikleri noktaları da anlatarak, 2010 yılında beklenen sektör hareketleri doğrultusunda müşteri nezdinde hizmet ve serviste bir numara olmayı amaçladıklarını söyledi.
Özbek, konuya ilişkin şunları kaydetti:
“Bunun ilk adımını TechGuys teknik servis ve garanti takip hizmetleri ile attık. Global hizmet noktası olan TechGuys hizmet birimlerini 'elektroniğin doktoru' olarak mağazalarımıza taşıdık. IT ve Telekom ürünlerinde yazılımdan donanıma tüm elektronik ürün kullanıcılarına servis hizmeti sağlıyoruz ve yeni teknolojiler alanında danışmanlık yapıyoruz.
Ürünü bizden almamış ancak sorun yaşayan müşterilerimize de teknik destek hizmeti veriyoruz. Electro World'den ürün satın alan müşterilerimiz için ise ürün grubu ne olursa olsun arızasını tespit edebildiğimiz ürünü 30 gün içinde bize getirmeleri halinde rapor istemeden değiştirme hizmeti sunuyoruz. Şu an TechGuys ekibimiz yaklaşık 100 kişiden oluşuyor. Ekibimizin her üyesi alanında en az 2 yıl tecrübeli ve bu konu için özel eğitimler aldı. Ancak 2010 hedeflerimiz arasında TechGuys'ı evlere sokmak da var.
Müşterilerimizin ürününü herhangi bir yerde tamir ettirmelerindense güvendiği noktada, kaliteli hizmeti eğitimli personellerden uygun fiyata almasını bulunduğu noktada almasını sağlayacağız. Biz Ankamall mağazasını açtığımızda bu hizmetimizi 1 ay boyunca bizim dışımızdaki mağazalardan ürün alanlarda da bedelsiz olarak verdik. Ankara ve İstanbul genelinde toplamda 2 bine yakın işlem gerçekleştirdik. Bu işlemlerin de bizim düşündüğümüzün altında olmakla beraber sadece yüzde 20-25'ini dışarıdan yapılan satın almalara hizmet olarak verdik.”
Electro World müşteri analizi sonucunda ziyaretçi profili hakkında bilgiler veren Özbek, bu profilin yaklaşık yüzde 77'sinin erkeklerden oluştuğunu, ziyaretçilerin yüzde 40'ının 25-34 yaş grubu arasında ve yüzde 76'sının evli olduğunu tespit ettiklerini dile getirdi.
Özbek, Electro World'u ziyaret edenlerin 20 günde bir sürekli mağaza ziyaretinde bulunduğunu ve ortalama 24 dakika mağaza içinde zaman geçirdiklerini belirtti.
Daha çok satın alma amaçlı ziyaretin ön plana çıktığını gösteren sonuçlar elde ettiklerinin altını çizen Özbek, daha önce beğenilen veya görülen bir ürünü satın alma ve alışveriş ziyaretlerinin toplam payının da yüzde 48'e vardığı açıkladı.
Özbek, Ziyaretçilerin yüzde 63'ünün Electro World'ü uygun fiyatları için tercih ettiğini söyledi.
“İNTERNET ÜZERİNDEN SATIŞ PLANIMIZ VAR”Gazetecilerin sorularını da yanıtlayan Özbek, bir gazetecinin “Satışını ön plana çıkaracağınız niş ürünleriniz olacak mı?” sorusunu “2010 yılı içerisinde enteresan ürünler var. 3 boyutlu televizyonlar, üç boyutlu ürünler ortaya çıkacak. Apple Ipad bir şekilde gelecek Türkiye'ye. Bu iki ürün 2010'un hiti olacak. Dünyada hit olup Türkiye'de bulunmayan ürünler varsa onları da getireceğiz” şeklinde yanıtladı.
Özbek, internet üzerinden satış planlarının da olduğunu belirterek, “Tahmin ediyorum Nisan veya Mayıs ayında web satışa başlayacağız”dedi.
Bir gazetecinin “Sektörde Mağaza sayısı bakımından küçülmelerin ve konsolidasyonun bu sene olmasını bekliyor musunuz?” sorusuna ilişkin, 2010 yılında hiç kimsenin mağazalarının sayısını küçültmesini tahmin etmediklerini, şu anda bütün şirketlerin gücünün, büyümeleri finanse edecek kadar yeterli olduğunu söyledi.
Özbek, bazı zincir mağazaların ürünlerini etik olmayan yöntemlerle satması veya Türkiye'ye yasa dışı sokmalarına ilişkin iddiaları konu alan bir soru için de “Sektördeki esas problem, sloganlarda ileri gitmeleri. Tüketicinin önünde rakiplerle zıtlaşmak kimseye yarar sağlamaz” şeklinde konuştu.
“BİR GÜN HERKES NAVİGASYON ALETİ İLE EVDEN ÇIKACAK”Electro World Ticari Direktörü Cem Demiröz ise, mağazalarındaki navigasyon cihazları hakkında bilgiler vererek, 3 kategoride, 8 markanın 24 modelini tüketiciyle buluşturduklarını dile getirdi.
Gelecek dönemlerde herkesin navigasyon aleti ile evden çıkacağını söyleyen Demiröz, ürün gamının 199 lira ile 1500 lira arasında değiştiğini bildirdi.
Demiröz, özellikle yüksek performanslı ürünleri uygun fiyatlarla sunma alanında öncü kimliklerini koruduklarını ifade ederek, buna örnek olarak piyasa değeri 399 lira dolayında olan Garmin Nuvi 200W ürününün Mart ayında Electro World'de 299 liradan satışa sunulacağını açıkladı.