OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 22, 2004 00:00
Çorum’da tuğlaya takılmadı seramikle dünyaya açıldıAİLEDEN tuğlacı Erdem Çenesiz, ‘Burada olmaz, yanlış yaparsın’ itirazlarını dinlemedi, Çorum’da kurduğu Ece Seramik’le İtalyan tasarımcıları da kullanarak ürettiği banyo gereçlerini İspanya ve İtalya dahil 25 ülkeye satıyor.BAZILARI ‘senin yaptığını Çorumlu yapmaz’ derler ya aslında bu negatif deyimden çok uzaktır Çorumlular’ın yaptıkları. Bu sözün tam pozitif mealiyle ‘Çorumluların yaptıklarını öyle herkes yapamaz.’ İşte Çorumlu Erdem Çenesiz’in aileden gelen tuğla fabrikasını kısa sürede Ece Seramik’e hem de markalaşarak dönüştürmesi de böyle bir hikaye. Çünkü bu hikayenin içinde Çorumlu firma için çalışan İtalyan tasarımcılar, Çorum’dan aynı işin marka ve tasarım merkezi İspanya ve İtalya’ya ihracat, yeni yatırımlarla bir anda katlanacak üretim kapasitesi var. Ece Seramik Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Erdem Çenesiz şöyle başlıyor anlatmaya:‘Çenesiz Ailesi girişimciliğe İlhan ve İsmet Çenesiz kardeşler olarak tuğla üretmek amacıyla 1965’te başladı. Bu ilk girişim dönemi Anadolu şartlarına göre başarı elde etti ve ailede üretim-girişim ruhu oluştu. Bu birliktelik 1986’ya kadar devam etti ve kardeşler işlerini ayırdılar. Ayrıldıktan sonra da ailenin tek işi tuğla üretimi oldu ve bu geleneksel alanda bölgesel bir firma olarak faaliyetler sürdü.’Ece Seramik ve Ece Banyo ise İsmet Çenesiz ve ailesinin ikinci kuşak yöneticisi Erdem Çenesiz’in çabasıyla kurulur. Erdem Çenesiz, tuğla üretiminin gelişme şansı olmadığını ve her geçen gün küçüleceğini düşünür. Yeni bir üretim alanı aramaya başlar ve 1993’te seramik-banyo gereçleri üretiminde karar kılınır. Erdem Çenesiz şöyle devam ediyor:‘Aile onayını alarak başladık ve tüm proje hazırlığını bizzat yaptım. Üretime yalnızca 600 metrekarelik üretim alanı ve 10 kişilik istihdam ile vitrifiye banyo seramikleri (klozet, lavabo, banyo takımları v.b.) üreterek başladık. 1994 başında deneme üretiminden sonra kárlılık ve verimlilik için büyük ölçeklerde üretimin şart olduğunu anladık. İlk 3-4 yıl, Çorum şehri için çok yabancı olunan bir sektörde üretim yaptığımızdan çok zor geçti. Tecrübeli eleman eksikliği, teknik bilgi yetersizliği, hammadde sahalarının uzaklığı, büyük pazarlara uzaklık bu zorlukların başında geliyordu. Ancak biz bu sektöre ‘Yenilikçiliğe açık olması’ nedeniyle girmiştik ve tüm bu zorluklar 4 yıl içerisinde aşılmaya başlandı.’ÇORUM ‘YANLIŞ’ DEDİLERBu sektöre girmeye karar verdiklerinde bazı uzmanların ‘Çorum’un bu iş için yanlış yer olduğunu’ söylediklerini anlatan Erdem Çenesiz, ‘Hatta bu girişimin yaşama şansının olmadığını da belirttiler. Ancak kararlı ve sistemli çalışınca sonuç farklı oldu’ diyor. Kendisini ‘hem alaylı hem de mektepli girişimci’ olarak tanımlayan Erdem Çenesiz, 1987’de henüz 16 yaşındayken tuğla üretimi yapan aile şirketinde pazarlama elemanı olarak işbaşı yaptığını hatırlatıyor. Çenesiz şöyle devam ediyor:‘Hızlı bir şekilde işletmecilik ilkelerini kavradım. Üretimde en önemli konunun verimlilik olduğunu, iyi satış için gereken fiyat avantajını verimlilikle sağlayabileceğimizi anladım. Üretimle de yakından ilgilendim.’Markalaşmak için profesyonel projeÇORUM’da marka olmanın çok zor bir iş olduğunu belirten Erdem Çenesiz, ‘Marka olabilmenin alt yapısını üretim kalite ve organizasyon olarak hazır hale getirseniz bile, tanıtım operasyonunu Çorum’dan yapmanız mümkün değil. Bu nedenle markalaşmada uzmanlarla çalışmak gerekiyor. Ece Banyo da şu anda bunu yapıyor’ diyor. Erdem Çenesiz şöyle devam ediyor: ‘Ece Banyo’nun halihazırda 3 adet patenti ve 2 adet faydalı modeli mevcut. Ürün tasarımı ciddi bir ekiple yürütülüyor ve her yıl 50’den fazla yeni ürün piyasaya sürülüyor. Ece Banyo olarak farklı bir tarz ile piyasada bulunmak için İtalyan TE.CO.MA. firması ile işbirliği anlaşması imzaladık. Bunun sonucunda ‘Bagno SERAMİX’ markasıyla farklı vitrifiye seramik ürünlerini piyasaya sürdük. Her yıl bütçemizin yüzde 5’ini Ar-Ge ve yüzde 5’ini de ürün geliştirmeye harcıyoruz.’Çorum’un rallici patronu ve başkanıERDEM Çenesiz, Çorum Sanayici ve İşadamları Derneği (ÇORUMSİAD) ve Orta Anadolu ve Karadeniz Bölgesi İşadamları Federasyonu (OKASİF) Başkanlıklarını da yürütüyor. Çenesiz, Çorum’un ihracıtını artırmak için Sektörel Dış Ticaret Şirketleri GENESİS Dış Tic. A.Ş.’yi de 5 üretici firma ile ortaklaşa kurdu ve yönetim kurulu başkanlığını sürdürüyor. Çenesiz’in hobisi ise otomobil sporları. Bu alanda geçmiş yıllarda çeşitli kategorilerde şampiyonlukları ve bir çok birinciliği mevcut. Vitrifiyede beşinciyiz yeni yatırımlar geliyorECE Banyo’nun vitrifiye seramik üretim sektörü pazarında 5’inci sırada olduğunu belirten Erdem Çenesiz, ‘İç pazarda yüzde 11’e ulaştık. Yıllık ihracatımız 4 milyon
dolar. Ä°hracat yapılan ülkeler Kanada, Belçika, Ä°srail, KomÅŸu devletlerin tamamı, Balkan ülkeleri, Kuzey Afrika ülkeleri, seramiÄŸin anavatanı kabul edilen Ä°talya, Ä°spanya. Ece banyo ve baÄŸlı grup ÅŸirketlerinin tamamında 520 kiÅŸi çalışıyor. 2004 yılı atılım yılımız. 5 ayrı konuda yatırımlarımız sürüyor. Bunların en önemlisi Ece Vitrifiye Seramik Tesisi’dir ve ECE Banyo’nun vitrifiye seramik üretimi yüzde 50 artacak. Cam lavabo üretim tesisimiz de temmuz başında üretime baÅŸlıyor.’2003’ün en verimlileri ödüllerini bugün alıyorMÄ°LLÄ° Prodüktivite Merkezi (MPM), 2003 yılının en verimli, işçi, iÅŸveren, iÅŸ kadını ve iÅŸadamlarını belirledi. Yılın ‘verimli insanları ödülleri’ Bugün (22 Haziran) Ankara’da sahiplerine verilecek. Topluma verimlilik bilincini yaymak amacıyla 1988’den beri verilen ödülleri bu yıl ÅŸu isimler aldı:Yılın İşçileri; Ali Rıza Çakar, DurmuÅŸ Ali Patur, Sedat Bölük, Nesin Türkileri, Furkan Topsakal ve Azmi Yazar. Yılın Ä°ÅŸverenleri; Ord. Kr. Alb. Ömer Türk, Nadir Yürüktümen, Besim TahincioÄŸlu, Kr. Plt. Kr. Alb. Kenan Oktay, Hayati EÅŸme ve Doç. Dr. Mustafa Tırıs. Yılın En Verimli KuruluÅŸları ise; 6.’ıncı Bakım Merkezi Komutanlığı Balıkesir, Saray Halı Kayseri, Kent Gıda Maddeleri Sanayi ve Ticaret A.Åž. Kocaeli, 5’inci Ana Bakım Merkezi Komutanlığı Ankara, Ford Otomotiv Sanayi A.Åž. Ä°zmit, TÃœBÄ°TAK Marmara AraÅŸtırma Merkezi Kocaeli. MPM yılın iÅŸ kadını ve iÅŸadamları olarak da Feyhan KalpaklıoÄŸlu (YaÅŸar Holding), Ahmet Nazif Zorlu (Zorlu Holding), Dr. Till Becker (Mercedes Benz Türk A.Åž.), Yılmaz BabaoÄŸlu (Bifa Bisküvi ve Gıda A.Åž.), M. Behiç Pakyürek (Pakyürek Tarım Sanayi ve Ticaret A.Åž.)’i seçti.‘Kanatlı’ iÅŸinde AB’ye uyumlu yönetmelik çıktıKANATLI hayvanlara ait kuluçkahaneler ve damızlık iÅŸletmelerinin teknik, hijyenik ve saÄŸlıklı ÅŸartlarda kurulmalarına, iÅŸletmenin atık ve artıklarının çevre ve toplum saÄŸlığına zarar vermesini önlemeye yönelik usül ve esasları düzenleyen yönetmelik, AB mevzuatına uygun olarak yenilendi.Resmi Gazete’de de yayımlanan yönetmelikle, kuluçkahane ve damızlık iÅŸletmelerinin kuruluÅŸ ve çalışma izinlerini verme yetkisi, bakanlık merkez birimlerinden alınarak tarım il müdürlüklerine devredildi ve çalışma izinlerinin 5 yılda bir yenilenmesi esası getirildi. Yönetmelikteki düzenlemelerin yerine getirilmesi, Türkiye’nin AB’ye kanatlı hayvan eti ihracatının baÅŸlaması açısından büyük önem taşıyor. AB halen; bazı iÅŸletmeleri teknik ve hijyenik açıdan yeterli bulsa bile bazı kayıtların tutulamaması, geriye ve ileriye dönük izleme yapılamaması nedeniyle Türkiye’den kanatlı eti ithalatına izin vermiyor.Â
button