A.A
Oluşturulma Tarihi: Mart 19, 2012 10:11
Geçen yıl küresel perakende ekmek satışlarının önceki yıla göre 196 milyar dolardan 220 milyar doların üzerine çıktığı bildirildi.
Okan Üniversitesi Gıda Mühendisliği Bölüm Başkanı, Doruk Grup Hububat ve Ürünleri Enstitüsü Direktörü Prof. Dr. Hikmet Boyacıoğlu, AA muhabirine yaptığı açıklamada, özellikle ABD ve Avrupa'da olmak üzere süregelen küresel ekonomik belirsizliğe karşın, ambalajlı gıda pazarının 2011'de, 2,1 trilyon doları geçmesi beklenen perakende satış değeriyle büyümeye devam ettiğini söyledi.
Bu değerin gerçek anlamda 2010 yılından yıllık yüzde 2'lik bir artışı temsil ettiğini vurgulayan Boyacıoğlu, unlu mamuller ve süt ürünlerinin, küresel ambalajlı gıdalar perakende satış değerinin yüzde 40'ından fazlasını oluşturduğunu bildirdi.
Küresel ambalajlı gıdaların perakende satış hacminin geçen yıl için 560 milyon tonu aşmasının beklendiğini ifade eden Boyacıoğlu, küresel perakende ekmek satışının ise 125 milyon tonun üzerine çıkacağını anlattı.
Ekmek pazarının boyutunun ise 2011'de 220 milyar doları geçtiğini dile getiren Boyacıoğlu, şöyle devam etti:
“Pazar 2010 yılında 196 milyar
dolar civarındaydı. 2011'de, küresel perakende ekmek satışları değer olarak yüzde 70 ambalajsız, yüzde 30 ambalajlı gerçekleşti. 2006-2011 arasında, ambalajlı ekmeklerin küresel perakende satış değeri yüzde 5 oranında büyürken, ambalajsız ekmek için büyüme oranı yüzde 2'den az oldu. Geçen yıl, ambalajlı ekmek Kuzey Amerika ve Avustralya'da, aynı zamanda Güney Amerika ve Doğu Avrupa'nın gelişmekte olan bölgelerinde, ambalajsız ekmeği geride bırakmaya devam etti. Kolaylık, raf ömrü, gıda hijyeni ve güvenliği, sağlık beyanları başlıca büyüme dinamikleri olmaya devam ettiler.”
Boyacıoğlu, ekmek tüketiminde sağlığın belirleyici olduğunu belirterek, niteliksel olarak ekmek üreticilerinin, sundukları ürünlerin çekiciliğini artırmak için ekmek çeşitlerine ilave fonksiyonellik ekleyerek sağlık eğilimlerine odaklandığını bildirdi.
Kalp ve beyin sağlığı, şeker hastalıkları, sindirim ve bağışıklık gibi etkenlerin, yeni ürün geliştirmede ekmek sektörünün üzerinde duracağı aktif alanlar olacağına dikkati çeken Boyacıoğlu, sağlığı olumlu yönde etkileyecek tam tane hububat ve bazı doğal ürünlerin kullanımının artacağını söyledi.
Tam tahıl ürün sayısında büyük artış
“Tam tahıl” beyanıyla piyasaya sürülen yeni ürün sayısının 2000 yılından bugüne belirgin bir şekilde artış gösterdiğini vurgulayan Boyacıoğlu, “2011'de, piyasaya dünya genelinde, 2000 yılında olandan hemen hemen 20 kat fazla yeni tam tahıl ürünleri sürüldü. 2000'de 164 ürün iken geçen yıl bu rakam 3 bin 378'e yükseldi. Bu artış, sağlıklı tüketime olan ilgiyle doğru orantılı” dedi.
Boyacıoğlu, ABD'deki eğilimin, tam tahıllı, yüksek kaliteli, artizan ekmek gibi yerel kaynaklı, basit, kolaylıkla anlaşılabilir katkı maddeleri listesinin bulunduğu etiketli ekmeklere yönelme şeklinde olduğunu belirterek, “Sağlıklı profilli ekmeklere ilgi artış gösteriliyor. Tam tahıl ekmeklerin tüketimi 2009'dan 2010'a yüzde 37 yükseldi ve demirce zenginleştirilmiş, yüksek lifli ve kabuksuz ekmek gibi katma değerli ekmeklerin tüketimi yüzde 28 arttı” diye konuştu.
Türkiye ekmek pazarı
Türkiye'deki perakende ekmek satışının ise geçen yıl 11 milyon tonu geçtiğini dile getiren Boyacıoğlu, şunları kaydetti:
“2006'da 10,5 milyon ton civarında olan satış rakamı, bu yıl 11,5 milyon ton seviyelerine ulaştı. Paketlenmemiş ekmek pazarı 2006'dan 2011'e kadar yüzde 9,3, paketli endüstriyel ekmek satışları ise yüzde 25 civarında büyüdü. Paketli ekmek satışı geçen yıl 33,6 milyon ton olarak gerçekleşti. Endüstriyel ekmek pazarında önemli potansiyeli barındıran Türkiye'de önümüzdeki yıllarda daha fazla büyüme olabilir.
Boyacıoğlu, Türkiye'de kişi başına ekmek tüketiminin yıllık ortalama 150 kilogram seviyelerinde olduğunu belirterek, “Ekmek, hemen her öğünde tüketiliyor ve temel gıda olarak kabul edildiğinden, satışları enflasyon veya diğer ekonomik problemlerden genel olarak etkilenmiyor. Gerçekte, satışlar kriz dönemlerinde artış gösterme eğiliminde oluyor” dedi.
Yeni ürün geliştirme, şiddetli reklam kampanyaları ve yoğun yaşam tarzının unlu mamuller satışlarının artışına yardımcı olduğunu vurgulayan Boyacıoğlu, şöyle devam etti:
“Çalışan çiftlerin sayısı arttıkça, tüketiciler tüketime hazır gıdalar ve kolay ürünler için süpermarketlere yöneliyorlar. Paketli/endüstriyel ekmek üreticilerinin reklamları ve piyasaya sunduğu yeni ürünler ile yeni ekmek tebliği nedeniyle, paketlenmemiş/butik ekmeğin pazar payının bir miktar azalması bekleniyor. Araştırmalar, beyaz ekmeğin özellikle gençler tarafından tam buğday ekmeğine tercih edildiğini gösteriyor ve bu ekmeklerin beğenisinin dokuları veya görünüşlerinden çok lezzetlerinden etkilendiğini ortaya koyuyor. Tam buğday ekmeğine ilişkin başlıca şikayetler, koyu rengi, kaba dokusu ve taneli veya acı lezzeti olarak ifade edilirken bu olumsuz özelliklerin ortadan kaldırılması için buğday değer zincirinde bilimsel çalışmalara gereksinim olduğu belirtiliyor.”