Güncelleme Tarihi:
DÜNYANIN en büyük fastfood zinciri McDonald’s, ABD’deki rakiplerinin karşısında 9 yılda ilk kez satışlarını yüzde 1.8 oranında düşürdü. Hazır yiyecek sektörünün önde gelen diğer markalarından Burger King ve Taco Bell, ABD’nin dev yiyecek zincirinin tahtını sallamaya başlaması, dünyanın pek çok ülkesinde gittikçe sertleşen ‘fast-food’ rekabetini de gündeme getirdi. Gelirlerinin üçte birini ABD pazarından elde eden McDonald’s satışlarında yaşadığı düşüşün, rakipleri Burger King, Wendy’s ve Taco Bell’in uyguladığı promosyonlara karşı güçlü yanıt verememesinden kaynaklandığı ileri sürüldü.
15 MÄ°LYAR DOLAR YANDI
120 ülkede yaklaşık 34 bin şubesiyle faaliyet gösteren McDonald’s, yıl başından bu yana süren düşüşüyle 15 milyar dolar değer kaybetti. 85.5 milyar dolarlık piyasa değeriyle, 5.3 milyar dolarlık Burger King ve 1.7 milyar dolarlık Wendy’s karşısında kan kaybeden McDonald’s, hedeflediği satış rakamlarına ulaşamıyor. ABD’li müşterilerin daha uygun fiyatlı ve iddialı kampanyaları tercih etmesi nedeniyle satışları gerileyen McDonald’s’ın Kasım ayında daha fazla baskıya mağruz kalabileceği ve Nisan 2013 tarihine kadar olumlu finansal tablo çizme konusunda zorlanacağı kaydedildi.
RAKİPLER GÜÇLENİYOR
Uzun yıllar hazır yiyecek sektöründe neredeyse tekel olarak varlığını sürdüren McDonald’s güçlenen rakipleri karşısında eski şaşalı günlerini yavaş yavaş yitirmeye başladı. Pazarda en büyük payı alan McDonald’s’a rakipleri karşılık vermeye başladı. Agresif şekilde mücadele eden rakip şirketlerden Burger King, menüsünü sürekli yenileyerek reklama ağırlık veriyor. Analistler Burger King’in yeni menü ve reklama çılgınca yatırım yaptığına dikkat çekerken, ABD’de hazır yiyecekler için en yüksek talebin ve şirketler arası rekabetin en sert geçtiği dönemin Ekim ayında gerçekleştiği kaydedildi.
1 dolarlık menü tanıtacak
MCDONALD’S CEO’su Don Thompson, şirketin kısa bir süre içinde ‘Dollar Menu’ adını verdiği 1 dolarlık menüyü yeniden satışa sunacaklarını söyledi. Uygun fiyatlı menüleri tercih eden ABD’lileri yeniden restoranlarına çekme mücadelesi veren McDonalds’ın rakipleri de boş durmuyor. McDonald’s’a karşı Burger King zencefilli çörek tadındaki işeceği ve Wisconsin beyaz cheddar peynirliği hamburgeri ile rekabeti sertleştiriyor.
Çin’de bile satışlar düştü
McDonald’s CEO’su Don Thompson, ekim ayında yeni menülerin yakın zamanda çıkarılacağını duyursa da bu açıklama satışların düşmesine engel olmadı. Temmuz’da Avrupa’daki Euro Bölgesi borç krizinin de etkisiyle satışları yüzde 10 oranında gerileyen McDonald’s, Ekim ayında da Avrupa’da yüzde 2.2 oranında satış kaybetti. McDonald’s’ın hızla büyüdüğü ve yıl sonuna kadar 2 bin yeni restoran açmayı planladığı Çin piyasasında da satışları geriledi. Asya, Orta DoÄŸu ve Afrika’da satışları yüzde 2.4 oranında gerileyen McDonald’s, geçtiÄŸimiz ay açıkladığı 3’üncü çeyrek sonuçlarında da 2011’in aynı dönemine göre yüzde 3.5’yik düşüşle 1.45 milyar dolarlık gelir elde ettiÄŸini açıklamıştı.Â
Türkiye’de yüzde 30 büyüdü
TÜRKİYE’de sunduğu ürünler arasına kahvaltı tabağını da ekleyen McDonald’s, sucuklu yumurta, peynir, zeytin, salatalık ve domates satarak ciroda yüzde 30 büyüme hedefliyor. Toplam ciro içerisindeki payı yüzde 3 olan kahvaltının payını yüzde 9’a çıkarmayı amaçlayan McDonald’s, girdiği pek çok pazarda olduğu gibi Türkiye’de de Türk damak tadına uygun seçeneklere yer vermeye devam ediyor.