Güncelleme Tarihi:
İzmir’de 2007 yılında kurulan bugün 110 şube ile hizmet veren Baydöner, 3.5 yılda 220 şubeye ulaşmayı hedefliyor. Bu alanda zincir markaların sayısının arttığını anlatan Baydöner Genel Müdürü Bülent Polat, “Girişimcilerin önemli bir bölümü döner sektöründe faaliyet gösteren restoranlara yöneliyor. Bu alanda da kurumsallaşan şirketler öne çıkıyor” dedi. Polat, girişimcilere şu tavsiyelerde bulundu:
SEKTÖR NASIL BÜYÜDÜ?
* Türkiye döner zincirleri, yemek sektörünün önemli bir halkasını oluşturuyor.
* Yapılan araştırmalar dönerin en sevilen yiyeceklerin başında olduğunu gösteriyor.
* Türkiye’de günlük 500 ton dönerin tüketildiği, büyüklüğünün 10 milyar TL olduğu tahmin edilen bir pazar söz konusu.
* Her geçen gün sektöre yeni yatırımcılar giriyor, döner pazarı çeşitleniyor, restoran sayısı artıyor.
* Bu pazardaki zincir restoranların payı yüzde 10 seviyesinde.
* Yüzde 90’ı hala bireysel restoranlar şeklinde tüketiciyle buluşuyor.
* Türkiye’de 30 binin üzerinde döner büfesi var.
* Döner restoranları bu büfelerin yerini almada giderek yaygınlaşmaya ve birer marka haline gelmeye başladı.
* Döner restoranlar Türkiye’nin hemen hemen her iline franchise vererek girişimcilere fırsatlar sunuyor.
* Yüksek kâr marjı sağlayan döner restoranları master franchise vererek yurtdışına da açılmaya hazırlanıyor.
* Sektörde var olan çok sayıda işletme kapasitesini artırırken, sektöre çok sayıda yeni yatırımcı da girmeye başladı.
NE KADAR YATIRIM YAPMALI?
* Bugün markamız için yapılacak bir yatırımda öngörülen alan en az 150 metrekare olmalıdır.
* Ortalama yatırım maliyet ise 250 bin ile 300 bin dolar arasında değişiyor.
* Bunun dışında isim hakkı bedeli olarak 50 bin dolar talep etmekteyiz.
* Royality bedeli olarak da cirodan pazarlama payı dahil yüzde 7 alınmakta.
* Bu yüzde 7 oranının açılımı ise yüzde 5 royality ve yüzde 2 pazarlama payı şeklinde gerçekleşmekte.
* Maliyete her türlü inşaat, dekorasyon, ekipman dahil olup, kaba inşaat bir dükkanı müşteri karşılayabilecek duruma getirecek olan tüm masraflar dahil.
* Bu masraflar dükkanın durumuna ve metrekaresine göre değişkenlik gösterebiliyor.
NE ZAMAN PARA KAZANIRIM?
* Bugün bir restoranın aylık giderleri arasında en yüksek kalem kira, personel ve işletme giderleri oluyor.
* Cironun yaklaşık yüzde 42’si kira, personel ve işletme giderlerinden oluşmaktadır.
* Malzeme gideri, satılan malın hammadde maliyeti demektir.
* Restoranda satılan ürün maliyeti toplam cironun yüzde 38’i civarındadır.
* Yatırımın ortalama geri dönüş süresi 24 ay ile 36 ay arasında değişmektedir
HEYECANLI VE HEDEF ODAKLI OLMALI
BU alana yatırım yapacak girişimcilerde aradıkları özellikleri de anlatan Baydöner Genel Müdürü Bülent Polat, şunları söyledi: “Tüketicinin bir restorana gittiği zaman beklediği şeyler belli. Kalite, hijyen, güven ve uygun fiyat. Zincir restoran olduğunuz zaman toplu alımlardan dolayı uygun fiyat politikasını daha kolay sağlayabiliyorsunuz. Bunun yanında da zincir restorana yakışır şekilde hijyeninize ve kalitenize dikkat etmek zorundasınız. Tüketici de bunun farkında.
Yatırım yapacak girişimcilerin başta istekli, heyecanlı ve hedef odaklı olması bizi etkiliyor doğrusu. Bu işi hakkıyla yapabilecek yatırımcıları bulmak, belirlemek, marka değerimizi korumak açısından oldukça gerekli ve önemli. Diğer önemli unsurlar ise mağaza lokasyonu ve metrekaresi. Bizimle sıkı bir işbirliği içinde olmaları ve hizmet kalitesinden ödün vermeden işi sahiplenmeleri de bizim için oldukça önemli.”
ckuburlu@hurriyet.com.tr