Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’de otomobil üretimindeki artış yılın ilk yarısında yüzde 9 olurken aynı dönemde Tofaş yüzde 33’lük artışla toplam 182 bin adet aracın üretimini gerçekleştirdi. Yani Tofaş hariç tutulduğunda, Türkiye otomotiv sanayindeki büyüme yüzde 3 olarak gerçekleşti. Bu dönemde hem Tofaş hem de Türk otomotiv sanayi tarihinde gerçekleşen en yüksek üretim rakamına erişti. Türk otomotiv sanayi ilk altı ayda yüzde 14’lük artışla 554 bin otomobil ihracatı gerçekleştirirken aynı dönemde Tofaş ise ihracatını yüzde 54 artırarak 134 bin adede çıkardı. Üretime paralel olarak Türkiye’den ihraç edilen her 4 otomobilden 1 tanesi Tofaş bantlarından çıkmış oldu. Ayrıca 134 bin adetlik ihracat rakamı da, tıpkı üretimde olduğu gibi, Türkiye’de bir şirketin yaptığı en yüksek ihracat oldu.
MÜTEVAZİ OLMAYACAĞIZ
Bunları anlatmamın sebebi Tofaş, tarihinde ilk kez 1 milyar dolarlık yatırımla üretmeye başladığı Egea Ailesi ile en yoğun günlerini yaşıyor. Tarihi üretim rakamlarına ulaşıp tarihi ihracatlar yapıyor. Düşünün 15 Temmuz gecesi darbe girişimi sırasında bile sadece 4 saat üretimin aksadığı Tofaş’ta işler yolunda gidiyor ama talebe yetişmek için büyük mesai harcadıkları da ortada. Tofaş CEO’su Cengiz Eroldu bu durumu şu sözlerle özetliyor; “Artık yönetilebilir olmaktan çıktı.”
Egea projesiyle 3 vardiyaya çıktıklarını, 3 bin yeni istihdam sağladıklarını kaydeden Eroldu büyük bir değişim yaşayan Tofaş’ta neler yaşandığını şöyle anlatıyor: “Biz özellikle Avrupa’da yeni Egea Ailesi ile Punto ve Bravo’nun boşluğunu doldurduk. Avrupa’da Tipo ismiyle satılan Fiat Egea’ya her pazarda beklentilerinin çok üzerinde ilgi var. Bazı ülkelerde yıl sonuna kadar sıra var. Egea Ailesi, Tofaş’a boyut atlattı. Ne kadar üretirsek o kadar satacak durumdayız. Talebe yetişmemiz için şapkadan araç çıkartmamız lazım. Bu herkese nasip olmaz. Tahtaya vuruyorum nazar değmesin diye... 2016’de üretim 360 bin, 400 bin olur... Ne olursa yapacağız. Talepleri yetiştirmek için çalışıyoruz. “
MARCHIONNE ÇOK MEMNUN
İtalyan Fiat’ta Tofaş rüzgarı estiğini söyleyen Cengiz Eroldu, “Şu an Tofaş’ın gerçekleştirdiği çok modelli hızlı üretim artışının dünyada benzeri yok. Mütevazı olmayacağız. Fiat-Chrysler Başkanı Sergio Marchionne iyi bir iş çıkarttığımızı her fırsatta söylüyor. Egea’nın başarısı, Fiat’ın sonuçlarına kâr ve pazar payı olarak yansıdı. Fiat’a basamak yükseltecek” dedi. Bu noktada ‘Bu başarının ardından Fiat yeni Punto üretimini de size verir mi veya siz almak ister misiniz?” soruma Eroldu, “Her şey olabilir. Ama şu anda Bursa fabrikamız başka bir model kaldıramaz. Yeni çözümlerle fabrika kapasitesini 450 bin adede çıkartıp Egea’ya olan talebi karşılamaya çalışacağız. Ama yeni model için kesinlikle ‘hayır olmaz ’ demiyorum. Yeni tesis gerek. Zaman gösterecek, bekleyip göreceğiz ” cevabıyla kapıyı kapatmadıklarını mesajını veriyor.
KAPASİTE TATİLDE 450 BİNE ÇIKACAK
TOFAŞ CEO’su Cengiz Eroldu, normalde Bursa fabrikalarının yazın 3 hafta tatil yaptığını hatırlatarak, bu süreyi ihracattaki yoğun talep nedeniyle 2 haftaya indirdiklerini söylüyor. “Artık saatleri bile hesaplıyoruz” diye konuşan Eroldu yaşanan yoğunluğu şöyle anlatıyor: “Tatile çıkmadan son ana kadar çalışıp vardiyayı dolduracağız. Günlük üretimi 1.488 araca yükselttik, asıl hedefimiz bu ay 1.500 adet ve üzerini görmek. Fabrikamızda Fiorino, Linea, ve 3 farklı Egea’yı aynı montaj hattında üretmek yeteneğine sahip olmamız bize önemli maliyet avantajı sağlıyor. Devreye aldığımız flexline esnek üretim teknolojisiyle hızımızı artırırken, yeni modellerimizi işleri aksatamadan devreye alabiliyoruz. Şu dönemde Fiorino’nun üretimini biraz azaltıp, Egea Sedan’a ağırlık verdik. Bu ay 2 haftalık tatil döneminde fabrikanın 400 bin adetlik üretim kapasitesinin üzerine nasıl çıkartabiliriz, onu deneyeceğiz. Bizim için önemli olan üretimi aksatmadan, durdurmadan artırabilmek. Bunlar bilinen reçeteler değil. Tofaş mühendislerinin ortaya koydu yepyeni prosesler üzerinde çalışıyoruz. Bu dünya otomotiv sektöründe bir ilk olacak, başka bir örneği yok. Global anlamda benchmark olabiliriz. Hedefimiz yıllık üretim kapasitesini 450 bin adede yükseltmek. Avrupa’da 400 bin üzeri üretim yapan tesis sayısı oldukça az. Ancak Bursa fabrikamız başka bir modeli kaldırmaz.”
DARBE GİRİŞİMİ ÜRETİMİ SADECE 4 SAAT ETKİLEDİ
CENGİZ Eroldu, 15 Temmuz’da başarısız darbe girişiminin yaşandığı gece yarısı saat 03.00 Tofaş Genel Merkezi’nde olağanüstü toplantı yaptıklarını söyledi. Eroldu, “Gece vardiyasında çalışanlar için 02.00’de servis organize edip, evlerine gönderdik. Sonuçta evde aileleri merak ediyordu. Çalışanların da aklı evinde. 06.45 vardiyasında çalışan arkadaşlar fabrikaya gelip, işbaşı yaptı. Yüzde 80’le işbaşı yapıldı. Sonuçta herkes sabahladı, yorgundu. Açıkçası bu kadar yüksek katılım beklemiyorduk. 1-2 saat içinde eksik çalışanlar da geldi ve tam vardiyaya geçtik. İşlerimiz hiç aksamadı. En fazla 300-400 araçlık kaybımız vardır. Yaklaşık 4 saatlik bir üretim kaybı oldu, onu da çok rahat telafi ederiz” dedi.
BİZE VERİLEN BİR MODELİN ÜRETİMİ BİR DAHA ÇIKAMAZ
EGEA Ailesi’nin ihracatını yetiştirmek için aynı bantta üretim yaptıkları küçük hafif ticari araç modelleri Fiorino’nun üretimini azaltıklarını açıklayan Cengiz Eroldu, bu durumun bu modelin geleceğini tehlikeye sokup sokmadığına ilişkin soruya ise, “Fiorino’nun üretiminin başka bir ülkeye kaydırılması söz konusu olmaz. Bize giren müşteri bir daha çıkamaz. Türk insanı bunun bir çaresini bulur. Modelleri Türkiye’ye çekmek için bu kadar emek vermişiz, bırakır mıyız. Yaratıcı bir fikir bulup çaresine bakarız” cevabını verdi.
1 MİLYON KİŞİYE EKMEK KAPISI
TOFAŞ CEO’su Eroldu, denemeler sonucunda başarılı olmaları halinde 2017’de 450 binlik üretimi doldurmak istediklerini kaydetti ve ekledi: “Tofaş olarak şu an yan sanayiyi de zorluyoruz. Tedarikçiler de 3’üncü vardiyaya geçti. Yan sanayinin 20 çarpanı var. Bizde 10 bin kişi çalıştığına göre yan sanayide 200 bin kişiye denk geliyor. Aileleriyle birlikte 1 milyon kişi ekmek yiyor.”
SATTIĞI HER 100 ARAÇTAN 93’Ü YERLİ
FIAT’ın Türkiye’deki satışlarda yerlilik oranı Egea Ailesi’nin pozitif rüzgarıyla yüzde 93’e yükseldi. Geçen yılın aynı döneminde bu oran yüzde 85’ti. Marka böylece iç pazarda en yüksek yerlilik oranına ulaştı. Tofaş, yılın ilk 6 ayında geçen 2015’in toplamından daha çok ihracat fazlası verdi. Şirket ilk 6 ayda 415 milyon dolar fazlaya ulaştı. Geçen yılın toplamında bu rakam 411 milyon dolar düzeyindeydi.
AMERİKA’YA YILDA 35 BİN ARAÇ SATACAĞIZ
TOFAŞ, Egea Sedan’ı ‘Dodge’ markasıyla Meksika’ya ihraç etmeye başladı. Cengiz Eroldu, ‘Dodge Neon’ logolu otomobillerin Meksika’da satışına 20 Temmuz’da başladıklarını ve şimdiden yoğun ilgi gördüklerini söyledi. Türkiye’den ilk kez bir otomotiv şirketinin Meksiya’ya ihracat yaptığını hatırlatan Eroldu, “Meksika rekabetin çok yaşandığı ve yılda 1.5 milyon adet aracın satıldığı büyük bir pazar. Ayrıca yılda 3.5 milyon adetlik üretim kapasitesiyle otomotiv endüstrisi açısından da büyük bir yapıya sahip. Dodge Neon yüksek donanım seviyesi, geniş iç mekanı, benzinli moturu ve 12 bin 500 dolardan başlayan fiyatıyla beklentilerin üzerinde talep gördü. Yıllık 5-6 bin olan satış hedefimiz iki katına çıkacak gibi görünüyor” diye konuştu. Meksika ile Doblo’dan sonra binek otomobilde de ayaklarını Kuzey Amerika’ya soktuklarını ifade eden Eroldu, şu bilgileri verdi: “ABD için otomobilin büyük potansiyeli var. Dodge, ABD için de olur, bu pazara girmek içinde çalışıyoruz. Hindistan’da gündemimizde. Orada Linea üretimi yakında bitiyor. Fiat-Chrysler’in Linea’nın yerine yeni bir ürün için karar vermesi bekleniyor. Hindistan’da Egea Sedan üretimi gerçekleşirse, mühendislik desteğini Tofaş verecek.” Tofaş CEO’su bu yıl RAM Promaster City markası altında ABD’ye 25 bin Doblo satacaklarını, Dodge Neon’la bu kıtaya toplam 35 bin araç ihraç edeceklerini sözlerine ekledi.