Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Ekim 14, 2009 00:00
Köln’de bugün sona erecek olan dünyanın en büyük gıda fuarı Anuga 2009’da Türk rüzgârı esti. 90 ülkeden 6 bin 522 gıda Şirketinin katıldığı fuarın ‘partner ülke’si olan Türkiye’nin firmaları Avrupa’da hem tarife dışı engelleri hem ‘etnik’ sınırı aşmaya çalışıyor.
DÜNYANIN en büyük gıda fuarı Anuga 2009’da stant açan 200’e yakın Türk firması bir taraftan Avrupa Birliği’nin (AB) tarife dışı engellerini aşmaya, bir taraftan da ‘etnik pazar’ (AB ülkelerindeki Türkler) dışındaki AB vatandaşlarına da ürün satmaya çalışıyor. Efes Pilsen Almanya Distribütörü Hayri Ramazanoğlu, “2010’da Almanya’da bira üretimine başlayacağız” derken, bir süre önce beyaz ette AB kapısını açan firma olan Keskinoğlu Tavukçuluk da 2010’da 5 milyon
Euro’luk ihracat hedefi koydu. Keskinoğlu AB’ye Ravika markalı zeytinyağı ihracatı için görüşmeler yapıyor.
Almanlar Efes’i tatilden biliyor
Efes Pilsen Almanya Distribütörü Hayri Ramazanoğlu, şu anda Türkiye’den ithal ederek Almanya’da yılda 1.5 milyon litre Efes sattıklarını belirterek şöyle konuştu: “Burada üretime önce fason başlarız. Üretim yaparsak 2 yıl içinde yılda 10 milyon litre satış rakamına ulaşırız. Almanlar Türkiye’de çok tatil yapıyor ve bizim biramızı yakından tanımış, sevmiş durumdalar. Markamızı bu nedenle Almanlar iyi biliyor. Bir pazarda iddialı olmak için artık üretim çok önemli. Efes olarak zaten 17 ülkede üretimimiz var. Avrupa’da Sırbistan ve Romanya’dan sonra şimdi Almanya’da da üretim yapabiliriz.”
Diğerleri de bu yoldan geçer
Keskinoğlu Tavukçuluk ve Damızlık İşleme Sanayi ve Ticaret A.Ş. Yönetim Kurulu Üyesi Keskin Keskinoğlu, firma olarak beyaz ette AB’nin kapısını açn ilk firma olduklarını hatırlattı ve şöyle devam etti: “En büyük desteği de sayın Tarım Bakanımız Mehdi Eker’den gördük. O da bizim gibi mücadele etti. Önümüzdeki dönemde AB denetiminden geçen diğer üreticilerim de bu yoldan geçer. Biz 2010’da AB ülkelerine 5 milyon Euro’luk ihracat yapabiliriz. Avrupa’ya 15 çeşit ürün gönderiyoruz. İlk Almanya’ya başladık. İsveç ve Finlandiya ile sürecek.Fuarda gördük ki talebi karşılamakta zorlanacağız. “
İtalyanlar Türk markası yapıyorKeskinoğlu’na bağlı Ravika Zeytinyağı’nın Genel Müdürü Savaş Özaltun ise “35 ülkeye ihracat yapıyoruz. İhracatımız 2 bin ton. Toplam üretimimiz ise 2010’da 10 bin ton olacak. Bizim dünyada giremediğimiz tek yer AB. Çünkü burada kota uygulanıyor. 1 litrede 1 Euro fon koydular. Ravika’nın Avrupa’da dağıtımı için Baktat ile anlaşabiliriz. Tekstilde biz İtalyan isimleri koyuyoruz ya burada da İtalyanlar zeytinyağı satmak için Türkçe isimlerle pazara çıkıyor” dedi. İstanbul Yağlı Tohumlar ve Mamülleri İhracatçıları Birliği Başkanı Zekeriya Mete ise fındık stratejisinin olgunlaşmaması nedeniyle piyasaların tıkandığını söyledi. Mete, “Dünya çapında marka olan bazı çikolatacılar, Gürcistan gibi rakip ülkelere yöneliyor” değerlendirmesini yaptı.
Fındık yerine çilek kullanıyorFINDIKTA yaşanan bu kargaşa, dünyanın en önemli gıda fuarı olan Anuga’ya katılan Türk firmalarında da etkisini gösterdi. Fındıkta fiyatların kabul edilebilir sınırı aştığını ifade eden Elvan Gıda Genel Müdürü Hidayet Kadiroğlu, “Müşteriye kabil ettirebileceğimiz fiyatta fındık bulamayınca alternatif ürüne yöneldik. Fındığın yerini hiçbir şey tutmaz, ancak mecburen fındık yerine çilek ve fıstık kullanmaya başladık” dedi. Kadiroğlu, TMO kanalıyla gıda ihracatçısına kullanım kapasitesine göre fındık tahsisinin problemi çözebileceğini kaydetti.
Üzgünüz, fındığı rakibinizden aldıkFUARA katılan fındık ihracatçıları da sıkıntılı görünüyorlardı. Üretici tarafından günah keçisi ilan edilmekten rahatsız olduklarını dile getiren fındık ihracatçısı Arslantürk A.Ş.’nin İhracat Müdürü Meltem Erşen, ürün tedariğinde bulundukları birçok müşterinin kendilerine de uğrayarak, “Üzgünüz, rakibiniz olan başka ülkeden almak durumunda kaldık” açıklamasında bulundu. Erşen, yaşanan sıkıntı nedeniyle artık adı-sanı duyulmadık ülkelerin bile fındık ihracatçısı olmaya başladığını kaydetti. Durak Fındık Yönetim Kurulu Üyesi Kadir Durak ise yüksek fiyatlar nedeniyle fındık ihracatının yarı yarıya düştüğünü belirtti.
Sıcak şarap baharatları Ege usulü zeytinli incir ezmesi yaptı yıldız olduANUGA 2009’da genç bir Türk girişimcisi de bin firmanın inovatif (yenilikçi) ürünleriyle yarıştığı ‘katalog savaşı’nı kazandı. Geleneksel Türk baharatlarından geliştirdiği yeni baharatlarla inovatif ürünleri yayınlanmayı değer 53 firma arasına giren BH Gıda’nın Genel Müdürü Burak Hucuptan, “Gizzia markalı 28 çeşit yeni ürünle katalogdaki tek Türk firması olduk. İlk ürün doğal deniz tuzu. Tuzdan kazandıklarımla sıcak şarap baharatı çıkardım.Bundan kazandıklarımı da diğer baharatlara yatırdım. Ege usulü zeytinli incir ezmesi yaptık, tatlı tuzlu karışımı bir ürün oldu.”
Türk balına ilgi büyük Balparmak 2 bin ton ihracat hedefliyor ALTIPARMAK Pazarlama Koll. Şti. Başkanı Özen Altıparmak (Balparmak markası) Anuga 2009’da Avrupalı müşterilerinden yoğun ili gördüklerini söyledi ve “Bu yıl Avrupa’ya 2 binton bal ihracatı yapabiliriz. Bunun 500 tonu da markalı ürünlerimizle olabilir” dedi. Altıparmak Avrupa’da daha çok etnik marketlerde marka olarak yer aldıklarını ancak son dönemde etnik marketlerin dışında ulusal zincirlere de girmeye başladıklarını vurguladı. Altıparma, “Zaten dünyada çam balının yüzde 95’ini Türkiye üretir ve bu nedenle de Türk çam balı iyi tanınır. Çiçek ballarında ise Arjantin, Meksika ve Brezilya iddialılar. Onlarla çiçek balında rekabet zor çünkü ciddi destek görüyorlar” diye konuştu.