e-kobi:Şirket temizleyip 7 milyon Euro’ya çıktı, Alman ortakla büyümeyi seçti

Güncelleme Tarihi:

e-kobi:Şirket temizleyip 7 milyon Euro’ya çıktı, Alman ortakla büyümeyi seçti
Oluşturulma Tarihi: Şubat 21, 2006 00:00

1989’a kadar özel bir şirkette çalışan Cengiz Pala, ayrılıp eşiyle birlikte Deniz Temizlik’i kurdu. 7 milyon Euro ciro ve 1500 kişilik istihdama ulaşan Pala, aralarında Pepsi, General Electric, Beko, Amerikan Hastanesi, British Airways, Citibank gibi devlere temizlik hizmeti veriyor.

Pala, 2004 sonunda evlendiği Alman Khül’le birlikte daha da büyüme yoluna girdi.

İŞ hayatına maaşlı eleman olarak başlayan ve 10 yıl çalışan Cengiz Pala, eşiyle birlikte girişimci olmaya kara verince ortaya 1500 kişilik istihdamı olan şirket çıktı. Cengiz Pala’nın şirketi Deniz Temizlik Hizmetleri Ticaret A.Ş., aralarında Pepsi, General Electric, Beko, Amerikan Hastanesi, British Airways, Citibank gibi yerli-yabancı dev şirketlerin de bulunduğu çok sayıda kuruluşa temizlik, ilaçlama ve güvenlik hizmeti satıyor. Geçen yıl bu alanda dünya devi Alman Klüh Service Management ile de yüzde 49-51 ortaklık gerçekleştiren Cengiz Pala, şimdi Alman ortağı sayesinde uluslararası şirketlerin tek merkezden yapılan ihalelerini daha kolay alıyor.

GAZETE SATARDIM: Pala girişimcilik öyküsünü anlatmaya şöyle başlıyor: "Ben 1957 Ortaköy doğumluyum. Annem ve babam ise Giresunlu. Annem, babam ve 3 kardeşimle birlikte küçük bir evde kirada oturuyorduk ve ben iyi bir iş bulup çalışmaya başlayana kadar maddi sıkıntı içinde yaşadık. Çünkü babamın düzenli işi olmuyordu. Ben bu nedenle ilkokul çağımdayken sabahları erken saatlerde gazete satardım. Yaz tatillerinde de Ortaköy esnafının yanında çıraklık yapardım. Bütün kazancımı da anneme teslim ederdim. Bu dönemlerde bile birgün kendi işimin patronu olmak ve istediğim otomobili almak en büyük hayalimdi."

MÜDÜRLE TAKIŞTI: Matbaada çırakken, bir akrabasının desteği ile büyük bir günlük gazetede işbaşı yapan Cengiz Pala, aynı işyerinde tanıştığı Nilgün ile evlenir ve karıkoca 1989’a kadar bu şekilde çalışırlar. 1989’da müdürüyle tartışan Cengiz Pala, eşiyle birlikte işten ayrılır. O güne kadar yapabildiği tasarruflarını ve eşinin kıdem tazminatını kullanarak girişimciliğe soyunan Pala, hizmet sektöründe faaliyet gösteren arkadaşına ait bir firmaya ortak olur. Endüstriyel temizlik işinin inceliklerini öğrenir. 1993’te ise ortaklıktan ayrılıp kendi şirketini kurar. Pala şöyle devam ediyor: "İlk işim Ataköy Galeria’nın temizlik işi oldu. Sonra Beko, Arçelik derken büyük müşteriler gelmeye başladı. İş portföyümüz her geçen gün büyüdü. Temizlik hizmetlerinin yanında, ilaçlama, güvenlik, peyzaj gibi alanlara da girdik. İşyerimizi önce Perpa’ya sonra da Kavacık’ta daha büyük bir alana taşıdık."

ALMAN KLÜH ORTAK OLDU: Türkiye’de ’outsource’ hizmetler alanında yatırım yapmak isteyen Almanya’nın dev şirketlerinden Klüh, Deniz Temizlik Hizmetleri Ticaret A.Ş.’yi inceler ve ortaklık teklif eder. Cengiz Pala, "Klüh 100 yaşında bir şirket ve 2005’te 525 milyon Euro ciro yaptı. Avrupa genelinde 30 bin çalışanı var. Böylesine güçlü bir şirket ortaklık teklif edince düşündük taşındık ve işimizi daha da büyütmek için kabul ettik. Yüzde 51’i onların yüzde 49’u bizim olmak üzere Klüh-Deniz Profesyonel Hizmetler Topluluğu’nu kurduk" diyor.

Sektör, bundan sonra daha hızlı büyüyecek

TEMİZLİK, güvenlik, catering, ilaçlama gibi outsource yapılabilir hizmet işlerinin önümüzdeki dönemde hızla büyüyeceğini anlatan Cengiz Pala, "Henüz şirketler kendi işlerini kendi içlerinde yapmayı daha çok tercih ediyorlar ama bu anlayış hızla değişecek. Çünkü daha kaliteli ve daha ekonomik olması için bu tür hizmetlerin uzman kuruluşlarca sağlanması gerekiyor. Zaten belli konularda Avrupa Birliği’ne uyum süreci de bunu zorluyor ve yasal olarak bu tür hizmetler kurumlarındışına çıkıyor" diyor. Türkiye’de yabancı sermayenin artışının da bu süreçte önemli etken olacağını söyleyen Cengiz Pala şöyle konuşuyor: "Yabancı şirketlerin tamamı bu tür işleri outsource olarak dışardan satın alıyor. Düşünün uluslararası bir şirket merkezinden bu hizmetler için ihale açıyor ve Türkiye’deki tesisisinin outsourcing işini de bu ihalede veriyor zaten."

Bir yabancıyla evlenmek için iki yıl hazırlandık

CENGİZ Pala sadece 7 milyon Euro cirosu olan Deniz Temizlik’in 525 milyon Euro cirolu Alman Klüh ile evlenebilmesinin sırrını da şöyle açıklıyor: "Böyle bir uluslararası evlilik için 2002 yılının sonunda çalışmaya başladık. Şirket üst yönetiminde karar aldık ve hedef koyduk. Önce kendi iç yapımızı böyle bir evliliğe uygun hale getirmemiz gerekiyordu. 2003’ün tamamını bütün iş süreçlerimizi dönüştürmekle geçirdik. Daha sonra da bu konu ile ilgili somut çalışmalara başladık. 3 firmayla masaya oturduk ve iki tanesiyle müzakereler yaptık. Sonunda Klüh Service Management ile karar kıldık. Klüh Grubu ile ilk iletişimimiz Nisan 2004’te oldu. 2004 sonunda da ortaklık gerçekleşti. Klüh Service Management’ın Türkiye’de büyümesi için çalışmalarımız sürüyor. 2006 yılı büyümenin devam ettiği yıl olacak. Çünkü Klüh Almanya’da ulaşım, catering ve teknik temizlik hizmetleri de veriyor."

IAS Yazılım’dan Torino’ya ofis

IAS (Industrial Application Software) Yazılım, Torino’da ofis açtı. 6 dilde ve 9 ülkede aktif kullanılan tek Türk kurumsal kaynak planlama yazılımını üreten firma tamamını Türkiye’de geliştirdiği kurumsal kaynak planlama yazılımı CANIAS ERP, Almanya, Fransa ve Avusturya başta olmak üzere Avrupa’da pek çok firma tarafından kullanılıyor. Şirketlere bilgi sistemleri konusunda yazılım çözümleri üretmek ve danışmanlık hizmeti sunmak amacıyla 1989’da Almanya’nın Karlsruhe kentinde Hakan Karabiber tarafından kurulan firma 1994’te Türkiye ofisini açarak yazılım geliştirme ve ar-ge faaliyetlerini Türkiye’ye taşımıştı. Her sektörden her ölçekteki firmanın ihtiyacına uygun, esnek, java tabanlı, internet üzerinden her zaman ve her yerden kullanılabilen CANIAS ERP, bundan böyle İtalyan şirketlerinin de hizmetine sunulacak. 2005 yılında yurtdışı gelirlerini yüzde 60 oranında artıran IAS Yazılım, İtalya yatırımları ile büyüme oranlarını katlamayı hedefliyor. IAS Yazılım’da İtalya projesi sürecinde Uluslararası Yatırımlar Koordinatörlüğü görevine atanan Özgür Yavuz, "IAS olarak, 2006 yılını atılım yılı olarak belirledik ve ilk etapta yakın pazarlara yönelmeyi tercih ettik. Şimdi İspanya’da da yapılanmayı planlamaktayız. 2006 hedefimiz, Avrupa’da 3 yeni ülkede daha faaliyete başlamak" dedi.

Bosch, ihracatta yan sanayi şampiyonu

TAYSAD (Taşıt Araçları Yan Sanayicileri Derneği), otomotiv sektörünün gelişmesine özel katkı sağlayan üyelerine ihracat ve vergi dalında ödül verdi. Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş., otomotiv yan sanayi alanında 2005 yılında gerçekleştirdiği dizel sistemlerine yönelik, 434 milyon Euro’yu aşan ihracatı ile ödüle layık görüldü. TAYSAD’ın olağan genel kurulunda düzenlenen ödül töreninde, Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş. Genel Müdürü M. Gürcan Karakaş, başarı belgesini Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Müsteşarı Adem Yavuz’dan aldı. Bursa’da 3 fabrika ile otomotiv ağırlıklı faaliyet gösteren Bosch Sanayi ve Ticaret A.Ş., otomotiv teknolojilerine son 10 yıl içinde toplam 530 milyon Euro yatırım gerçekleştirdi ve Bursa’da ürettiği teknolojileri aralarında dünya devlerinin de bulunduğu 30’dan fazla otomotiv üreticisine ihraç ediyor. Bosch, 1988’den beri İstanbul’daki satış merkezi ile otomotiv yedek parça, test ve muayene cihazları, Blaupunkt araç multimedya sistemleri, elektrikli el aletleri ve güvenlik sistemlerinin Türkiye ve bazı ürün gruplarında da çevre ülkeler satışından sorumlu olarak faaliyet gösteriyor.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!