e-kobi: ABD doları için pamuk telefi Çin’e polyester atığı satıyor

Güncelleme Tarihi:

e-kobi: ABD doları için pamuk telefi Çin’e polyester atığı satıyor
OluÅŸturulma Tarihi: Eylül 27, 2005 00:00

Sultan ve Hasan Tepe’nin ÅŸirketi Tepar Tekstil, 1991’de baÅŸladığı ‘tekstil kırpıntısı, telef’ ihracatını geliÅŸtirdi ve 1999’dan itibaren Çin’e polyester atığı satmaya baÅŸladı.Yılda 5 milyon dolarlık ihracat yapabilen Tepar’ın ÅŸu anda en büyük pazarı Çin. Hasan Tepe, ‘Bizim pamuk telefi dolar ve sterlinde de kullanılıyor’ dedi.TÃœRKÄ°YE’nin en iddialı olduÄŸu sektör konumunu sürdüren tekstil ve konfeksiyonun ‘atıkları’ da ayrı bir ticaret konusu. Bu alanda Türkiye’nin ilk firmaları arasında yer alan Tepar Tekstil Sanayi ve Ticaret Limited Åžirketi 1991’de kuruldu. 1989’da evlenen Sultan ve Hasan Tepe’nin kurduÄŸu Tepar, tesadüfi olarak ‘kırpıntı, telef’ ticaretine baÅŸlamış. Tepar’ın Finans Direktörü olarak çalışan Sultan Tepe, ‘Ben ODTÃœ Elektrik MühendisliÄŸi’ni Hasan Bey Gazi Resim Bölümü’nü bitirmiÅŸti. 1989’da tanıştık ve evlendik. Ä°kimiz de NiÄŸdeliyiz. Hasan Bey ÅŸirketi 1991’de kurdu ama ben birsüre özel sektörde üretim, finans ve diÄŸer iÅŸletme alanlarında çalışmaya devam ettim’ diyor.Ä°GEME BÃœLTENÄ°NDEN BAÅžLADIK: Hasan Tepe ise şöyle baÅŸlıyor anlatmaya: ‘Tepar’ı Ankara’da kurduÄŸumda ‘bir ÅŸekilde dış ticaret yaparım’ diye düşünüyordum ama ne param ne yabancı dilim vardı. Ä°hracatı GeliÅŸtirme Merkezi’nin (Ä°GEME) bültenlerinden Türkiye’den mal telep eden yabancı firmalara bakıyorduk. Bir Alman firması jeans pantolon istiyor. Hemen temasa geçtik ve ‘size pantolon yaparız, atölyemiz var’ diye yazışmaya baÅŸladık. Alman firma yazışmalardan bizim aslında bu iÅŸlerin acemisi olduÄŸumuzu anlamış. Bir süre sonra bize ‘Siz bu jeans pantolon iÅŸini boÅŸverin, bize denim kırpıntısı bulabilir misiniz’ dediler. Fiyatta, anlaÅŸtık. ‘Bir konteyner yükleyin’ dediler. 1 Konteyner 22 ton alıyordu.’İSTANBUL BÃœYÃœK DENÄ°Z: Hasan Tepe, Almanlar’ın denim pantolon-kumaÅŸ kırpıntısı talebini kolay karşılayacağını düşünür ama durum hiç de öyle deÄŸlidir. Tepe devam ediyor: ‘Ankara’da denim pantolon üreticilerini dolaÅŸtık. Kırpıntıları çöpe atıyorlardı. Adana’ya gittik orası da yetmedi. Ä°stanbul’a taşınmaya karar verdik. Çünkü Mavi Jeans tek başına ayda 150 ton kırpıntı çıkarıyordu. DiÄŸerleriyle de görüştük ve bir ÅŸekilde tedarik sorunumuzu çözdük. Kırpıntı sektörüne tam odaklandık. Kimi otomotivde, kimi iplik üretiminde yeniden kullanılıyor.’SULTAN HANIM’LA Ä°Åž BÃœYÃœDÃœ: Tepar’ın sıçrama yılı 1994 olur. Hem Sultan Tepe ÅŸirkete katılır hem de krizle gelen devalüasyonun etkisiyle 1994’ten itibaren hızlı büyüme baÅŸlar. Bunda Sultan Tepe’nin özel sektörde edindiÄŸi deneyimin büyük katkısı olur. Ä°hracat 26 ülkeye yayılır ve ciro 1998’de 4,5 milyon dolara, çalışan sayısı da 110 kiÅŸiye yükselir. Sultan Tepe, ‘Hasan Bey alıp satacak, ben de para, kalite, finans-muhasebe iÅŸyerini üstlenecektim. Öyle yaptık ve o benimn iÅŸlerime ben de onun iÅŸlerine karışmadım’ diyor.Çin 6 yıldır iyi pazarımız: TEPAR’ın 1999’da Çin’e ihracat yapmaya baÅŸladığını söyleyen Sultan Tepe, ‘Çin pazarına polyester artığı ve pet ÅŸiÅŸe kırığı satarak girdik. Ä°lk ihracatımız da 1.5 milyon dolarlık olmuÅŸtu. Sonra yılda ortalama 2 milyon dolarda seyretti. Halen pamuk telefi ve polyester artıkları ihraç ediyoruz. Son iki yılda da Çin bir numaralı ihracat pazarımız oldu.’ diyor. Akıllı iplik üretmek için yatırım yapıyorTEPAR’da ÅŸu anda 60 kiÅŸi çalışıyor. 10 dönüm arazi üzerine 2001 yılında yapılan 4.500 metrekare kapalı alanlı tesisin içinde polyester iplik üretimi için yatırım yapıldı. Teknik tekstile yönelen Hasan Tepe, ‘Polyester hava tekstürize yatırımı kararı aldık. Çünkü bu iplik otomobil koltuk kumaÅŸlarında kullanılıyor. Bu konudaki ihtiyaç da genellikle ithalatla karşılanıyor. Nisan’dan itibaren deneme üretimi yapıyoruz. Solmayan, antistatik iplik üreteceÄŸiz. Sıradan iplik yerine akıllı teknolojiyle üretilen iplik üretip hep iç pazara hem de yurt dışına satacağız’ diyor. Pamuk telefi deÄŸerli kağıtüretiminde kullanılıyorHASAN Tepe, pamuk telefi ihracatlarının yılda 1.5 milyon doları bulduÄŸunu belirtiyor ve ‘ABD’ye Ä°ngiltere’ye satıyoruz. DeÄŸerli kağıt imalatında kullanılıyor. ABD ve Ä°ngiltere’de bu teleflerden dolar ve sterlin de üretiliyor’ diyor. Tepe, para, senet ve diÄŸer deÄŸerli kağıtları üreten ABD’li ve Ä°ngiliz firmaların müşterileri olduÄŸunu belirterek, ‘Biz tonunu 800 dolara satıyoruz. Kimbilir o kadar pamuktan kaç milyon dolarlar üretiliyor’ diye konuÅŸuyor. Pamuk telefinin ayrıca kadın çocuk pedi, kulak pamuÄŸu ve deÄŸerli kağıt üretiminde de kullanıldığını belirten Sultan Tepe, ABD’ye örme triko kumaÅŸları 40’a 40 kesip sıradan temizleme bezi olarak ihraç ettiklerini de söylüyor. Anadolu’daki Avrupa’nın 13’üncü toplantısı Malatya’da yapılacakDOÄžAN Yayın Holding (DYH) tarafından ‘Marka Güçtür’ ana teması ile baÅŸlatılan Anadolu’daki Avrupa Toplantıları’nın onüçüncüsü 4 Ekim’de Malatya’da düzenleniyor. Daha önce Denizli, Konya, Kayseri, Gaziantep, Antalya, Ä°zmir, Åžanlıurfa, Adana, Samsun, Çorum, Diyarbakır ve Erzurum’da yapılan toplantı toplantılarının 13’üncüsüne Malatya Ticaret ve Sanayi Odası (MTSO) ev sahipliÄŸi yapacak. Toplantıda DYH bünyesindeki tüm medya ÅŸirketleri, Malatya Ticaret ve Sanayi Odası üyeleri ve bölge sanayicileri buluÅŸacak.DYH’in Malatya buluÅŸmasını deÄŸerlendiren Malatya Ticaret ve Sanayi Odası BaÅŸkanı Mücahit Fındıklı, toplantının bölge sanayicileri için markalaÅŸmanın önemi konusunda önemli bilgiler aktaracağını belirtti ve ‘Üreten, istihdam eden, ihracat yapanların markalaÅŸmalarının global dünya ekonomisinde firmalara ve dolayısı ile ülkemize getireceÄŸi yararlar çok açık. MarkalaÅŸmanın faydaları konusunda önemli çalışmalar yapan tüm kurum ve kiÅŸilerin ülkemize büyük katkılar saÄŸladığına ve ilimizde gerçekleÅŸecek toplantının Malatya’ya büyük kazanımlar getireceÄŸine inanıyoruz’ dedi.DYH BaÅŸkanı Mehmet Ali YalçındaÄŸ da iki yıldır düzenlenmekte olan Anadolu buluÅŸmalarının büyük ilgiyle devam ettiÄŸini söyledi ve ülkenin çeÅŸitli illerinden gelen taleplerin, bu toplantıların bölge sanayicilerine önemli katkılar saÄŸladığının bir ispatı olduÄŸuna dikkat çekti. Malatya BuluÅŸması’nın açılışını Tarım ve KöyiÅŸleri Bakanı Mehmet Mehdi Eker yapacak.Soya fasulyesi tekstil sektörünün hizmetindeHAYTEK Danışmanlık ÅŸirketi, Türk Tekstil Pazarı’na, biyo teknoloji ürünü Soya fasulyesi Fonksiyonel Lifi’ni sundu. Haytek Danışmanlık Temsilcilik Tic. Ltd. Åžti., yeni geliÅŸen soya tekstili pazarında, eÄŸirme, örme, boyama vb. konularda teknik destek verecek. Genel Müdür Tahir HaytoÄŸlu, misyonlarının sadece ticaret yapmak olmadığını aynı zamanda soya tekstili pazarının oluÅŸturulmasına ve geliÅŸtirilmesine çalışıldığını, bunun için de çeÅŸitli üniversitelerin ilgili birimlerinin araÅŸtırmalarına ve öğrencilerin akademik çalışmalarına destek verdiklerini söyledi. HaytoÄŸlu, Avrupa’ya numuneler gönderdiklerini belirterek, ‘Pek çok müşterimiz Avrupa’daki müşterilerine soya tekstili koleksiyonlarını tanıtmaya baÅŸladı’ dedi. Hedef kitlelerinin özellikle örme yapan tekstilin tüm alt sektörleri olduÄŸunu vurgulayan HaytoÄŸlu, soya tekstili konusunda yeni bir ihracat kapısının açılacağını belirtti. Ä°nsan saÄŸlığı için pozitif katkılar saÄŸlayan ve geliÅŸmiÅŸ bir tekstil lifi olan Soya fasulyesi Fonksiyonel Lifi (SFL), Soyafasülyesi topağının biyoenerji teknolojisi ile yaÄŸlanmasından sonra elde ediliyor. DoÄŸal antibakteriyel özelliÄŸine karşın, kaÅŸmir ve ipeÄŸe göre çok daha ucuz olması ad önemli avantaj. SFL; iç çamaşırı, çorap, yatak takımları, havlu, bornoz, bebek giyimi, tişört, kadife giyim, tıbbi tekstil, vb ürünlere öneriliyor. Ayrıca hazır giyim, ev tekstili gibi dokuma üretimi yapan alt sektörlerde de kullanılabileceÄŸi belirtiliyor.SoydaÅŸ iÅŸadamları Kayseri’deTOBB’un davetlisi olarak gelerek Anadolu’daki sanayici ve iÅŸadamlarıyla tanışıp ticaret yapmak isteyen 24 soydaÅŸ iÅŸadamı, Kayseri’de buluÅŸtu. Irak, Gümülcüne, Kosova ve Makedonya’dan gelen 24 giriÅŸimci, KTO BaÅŸkanı Hasan Ali Kilci’yi ziyaret etti. Heyet baÅŸkanı TOBB EÄŸitim Uzmanı Birsen KaraloÄŸlu, ‘TOBB’un önderlik ettiÄŸi eÄŸitim seminerinin birinci amacı, soydaÅŸlarımızın bulundukları toplumlarda yaÅŸam düzeylerini yülseltmek ve ticaret kapasitelerini artırmalarına katkı saÄŸlamak. Konuklarımızın ortak özelliÄŸi, hepsinin Türk ve müslüman olması ve Türkçe konuÅŸmasıdır’ dedi. KTO BaÅŸkanı Hasan Ali Kilci de soydaÅŸ iÅŸadamlarını konuk etmekten mutluluk duyduÄŸunu söyledi. Kilci, ‘KomÅŸu ülkelerdeki soydaÅŸlarımızla yakın iliÅŸki kurmak istiyoruz. Dünyadaki geliÅŸmeler zaman zaman buna engel oluyor. Balkanlardaki soydaÅŸlarımızın yaÅŸadıkları sorunları, özellikle Irak’taki geliÅŸmeleri endiÅŸeyle takip ediyoruz’ diye konuÅŸtu. Irak’tan gelen iÅŸadamı Cemal Garip KasapoÄŸlu, 1991 yılında Kayseri’de mülteci kampında kalan Kuzey Iraklı Türklere ve yakın akrdabalarına gösterilen ilgi nedeniyle Kayserili’lere teÅŸekkür etti. Daha sonra heyet üyeleri, Kayseri’deki firma yetkilileri ile ikili görüşmelerde bulundu. Kalkınma ajansları Ä°zmir’de toplanacakEGE Serbest Bölgesi’nde Dünya Kalkınma Ajansları Konferansı düzenlenecek. Ege Serbest Bölgesi Kurucu ve Ä°ÅŸleticisi A.Ş’den (ESBAÅž) yapılan yazılı açıklamada, bölgesel geliÅŸim açısından büyük önem taşıyan kalkınma ajansları konusunda, ESBAÅž ve TOBB iÅŸbirliÄŸiyle 6-7 Ekim günlerinde, Dünya Kalkınma Ajansları Konferansı organize edildiÄŸi bildirildi. Konferansa ABD, Portekiz, Fransa, Avusturya, Macaristan, Ä°rlanda, Almanya ve Hollanda gibi ülkelerin kalkınma ajanslarından konuÅŸmacıların katılarak, ülkelerindeki uygulamalarla ilgili bilgi vereceÄŸi ifade edildi. Devlet Bakanı ve BaÅŸbakan Yardımcısı Abdüllatif Åžener’in açılış konuÅŸmacısı olarak yer alması beklenen konferansa, TOBB BaÅŸkanı Rifat HisarcıklıoÄŸlu’nun da katılacağı kaydedildi.Çukurova fuarına 305 firma katılıyorADANA Valisi Cahit Kıraç, fuar organizasyonlarının, kentin tanıtımında önemli etken olduÄŸunu söyledi. Kıraç, Çukurova Fuarcılık A.Åž (ÇUFAÅž) tarafından düzenlenen ‘3. Çukurova Sanayi ve Ticaret Fuarı’nın açılışında yaptığı konuÅŸmada, fuarların kent ekonomilerine azımsanmayacak ölçülerde katkı saÄŸladığını ifade etti. 3’üncüsü bu yıl gerçekleÅŸtirilen fuarın bölge ekonomisini de güç katacağını belirten Kıraç, Adana’nın altyapı olanakları ile yatırımcılar için cazibe merkezi olduÄŸunu kaydetti. ‘Fuar organizasyonları kentin tanıtımımını saÄŸlar’ diyen Kıraç, fuarın firmaların tanıtım ve iÅŸbirliÄŸi olanaklarını geliÅŸtirerek, üretime yönelik yurtiçi ve yurtdışı baÄŸlantılarına olanak saÄŸlayacağını kaydetti. Çukurova Fuarcılık A.Åž (ÇUFAÅž) Yönetim Kurulu BaÅŸkanı Åžaban BaÅŸ da yaklaşık 10 bin 250 metrekare alanda düzenlenen fuara toplam 305 firmanın katıldığını, standların tamamen dolduÄŸunu, ayrıca 43 resmi kuruma da stand tahsis ettiklerini söyledi. 8 ayrı ihtisas fuarının tek çatı altında toplandığını vurgulayan BaÅŸ, ‘Türkiye’nin bir çok bölgesinden firmalar bu fuarda kendilerini ve ürünlerini dünyaya tanıtma imkanı bulacaklar. Fuar gelecek yıldan itibaren uluslararası statü kazanacak ve bölge ekonomisine de katkıda saÄŸlayacak’ diye konuÅŸtu.Demet ÖZTÃœRK/KAYSERÄ°,(DHA)Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!