Güncelleme Tarihi:
Boğaziçi Üniversitesi’nde gerçekleştirilen 2. E-Ticaret Zirvesi’nde hem internet üzerinden ticaretin artan önemi ve büyüme hedefleri konuşuldu hem de Türkiye’de online satış ve e-ihracat alanında KOBİ ve girişimcileri desteklemeyi hedefleyen BiTıklaİhracat ücretsiz eğitim ve danışmanlık programının tanıtımı yapıldı.
E-Ticaret Zirvesi kapsamında, açılış konuşmasını yapan Boğaziçi Üniversitesi Executive MBA Koordinatörü Doç. Dr. Ali Coşkun’un ardından kürsüye gelen T.C. Ticaret Bakanlığı İhracat Genel Müdürü Mehmet Ali Kılıçkaya, e-ticaretin pandemiyle birlikte yeni fırsatlar ortaya koyduğunu söyleyerek, ülkemizin yaşanan hızlı artışla 2,6 milyar dolarlık e-ihracata ulaştığını ancak bu alandaki potansiyelimizin çok daha büyük olduğunu vurguladı.
Konuşmasında, 2021 yılı itibariyle e-ihracatımızın genel ihracatımızın yüzde 1,3’üne denk geldiğini aktaran Kılıçkaya sözlerini şöyle sürdürdü: “Yeni destek mekanizmaları ve hayata geçireceğimiz eylem planları ile 2025 yılında bu oranın en az yüzde 3 ila yüzde 5 aralığına ulaşmasını, 2030 yılına geldiğimizde ise e-ihracatımızın genel ihracatımız içindeki payının yüzde 10’u bulmasını hedefliyoruz.”
T.C. Ticaret Bakanlığı E-İhracat, Dijital Pazarlama, Davranışsal Kamu Politikaları ve Yeni Nesil Teknolojiler Dairesi Başkanı Hasan Önal ise, KOBİ’leri e-ihracat alanında daha ileri taşımak üzere kapsamlı bir paket hazırladıklarını belirterek, Amazon Türkiye tarafından desteklenen BiTıklaİhracat projesinin de KOBİ’lerin e-ihracat kapasitesini geliştirmede etkin rol üstleneceğini vurguladı.
Panelde konuşan PwC Türkiye Kıdemli Ortağı Cenk Ulu ise dünyada e-ticaretin fiziksel perakendeyi kökten değiştirmeye başladığına değinerek “Dünya e-ticaret pastasının 2022’de 4,1 trilyon doları, bir sonraki yıl ise 5,7 trilyon doları bulması bekleniyor. Türkiye’ye baktığımızda ise Ticaret Bakanlığı’nın kendi sitesindeki verilere göre 2021’de 181,5 milyar TL’lik bir pazar söz konusu. Sipariş adedi de 3,4 milyar. Karbon emisyonu kısmına baktığımızda da fiziksel perakendeye göre çok daha düşük oranlar görüyoruz. Sürdürülebilirlik açısından daha verimli. Ayrıca iş sağlığına, iş güvenliğine ve kadın iş gücüne desteği ile sosyal inovasyon konusuna katkısı çok büyük” şeklinde konuştu.
Cenk Ulu, KOBİ’ler için e-ticaret üzerindeki pazar yerlerinin önemli avantajlar sağladığını, dijital platformlara giren KOBİ’lerin sayısının hızla arttığını, bu sayede daha düşük maliyetlerle tüketiciye ulaşma imkânı bulduklarını ve kadın girişimci sayısının da son dönemde yüzde 35 oranında arttığını ifade etti.
E-TİCARET ÇEVREYİ KORUYOR, İSTİHDAMI DESTEKLİYOR
Cenk Ulu’nun 2. E-Ticaret Zirvesi’ndeki konuşmasında atıfta bulunduğu ve PwC tarafından hazırlanan “Türkiye’de E-Ticaretin Ekonomi ve Sürdürülebilirlik Üzerine Etkileri” adlı raporda yer alan bilgiler satır başlarıyla şöyle:
BiTıklaİhracat Hakkında
T.C. Ticaret Bakanlığı’nın himayesinde ve Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği’nin (TOBB) ortaklığında, Amazon Türkiye, Boğaziçi Üniversitesi Yaşamboyu Eğitim Merkezi (BÜYEM) ve PwC Türkiye iş birliğiyle hayata geçen BiTıklaİhracat programı, online satış ve e-ihracat alanında çevrimiçi ve çevrimdışı eğitimlerle, bilgilendirme ve danışmanlık faaliyetlerini bir araya getiren, güncel haber ve gelişmeleri aktaran, bu kapasite geliştirme sürecini canlı etkinliklerle destekleyen, online satış ve e-ihracata dair yaşayan bir eğitim platformu sunuyor.
E-ihracat yapan veya yapmayı planlayan KOBİ’ler, girişimciler ve bu alanda kendini geliştirmek isteyen herkesin katılımına açık ve ücretsiz olan BiTıklaİhracat programı; çevrimiçi video eğitim modülleri, çevrimiçi ve yüz yüze canlı etkinlikler, danışmanlık hizmetleri ve e-ihracata dair güncel bilgi ve haberleri aktaran bir haber merkezi olmak üzere dört ana bacağa sahip. “BiTıklaİhracat.com” adresinden ulaşılabilen çevrimiçi video eğitim modüllerinde yer alan videolarda, e-ticaret ve e-ihracata dair bilinmesi gereken tüm konular kapsamlı bir müfredat ile sunuluyor.
BiTıklaİhracat programı, e-ticaret ve e-ihracatın farklı alanlarından uzman profesyoneller ile kamu personelleri hem fiziksel konferans etkinlikleri hem de webinarlarda girişimcilerle bir araya geliyor. Girişimci ve KOBİ’leri yıl boyunca hedef ihracat pazarı-sektör eşleşmelerine göre e-ihracat bilgilendirme seminerleri, e-ticaret uzmanlarıyla farklı konu başlıklarında soru-cevap webinarları, ilham verici sohbetlere ev sahipliği yapacak konferanslar gibi etkinlikler bekliyor.
Alanında uzman kişiler tarafından sunulan eğitim içerikleri ve etkinliklerin yanı sıra KOBİ ve girişimciler, vergi, gümrük ve maliye süreçlerinde uzman avukat ve danışmanlardan ücretsiz çevrimiçi danışmanlık desteği alma fırsatına da sahip oluyor. Çevrimiçi eğitimlerin belirli bir bölümünü tamamlamış katılımcılar, e-ihracata dair spesifik sorunlarının çözülmesine katkı sağlamak üzere diledikleri konuda birebir ücretsiz danışmanlık desteği alabiliyor.