Güncelleme Tarihi:
Küçük, “Avrupa Birliği, spor, alkol, gençlik ve reklamın bir arada bulunmaması konusunda çok hassas. Bizim de gençlerin korunmasına dönük ayrı bir hassasiyetimiz var” dedi.
TAPDK Başkanı Küçük, Kurul tarafından hazırlanarak ilgili kamu kuruluşları, sivil toplum örgütleri ve sektör temsilcilerine görüş için gönderilen “Tütün Mamulleri ve Alkollü İçkilerin Satışına ve Sunumuna İlişkin Usul ve Esaslar Hakkında Yönetmelik Taslağı”na yönelik eleştirileri AA'ya değerlendirdi.
Küçük, “Alkollü içki markalarıyla logo, amblem ve işaret şeklinde içki markalarını çağrıştıran tasarımların spor kulüplerine isim olarak verilmesini yasaklayan, bu isimleri almış kulüplere de bu aykırılığı düzeltmek için 1 yıllık süre veren” bu hüküm nedeniyle, Efes Pilsen Spor Kulübü'nün büyük tepkisini çeken düzenlemenin, henüz taslak halinde olduğunu belirtti.
Anadolu Endüstri Holding üst düzey yöneticilerinin yönetmelik taslağı konusunda 2 defa Kurum'a geldiklerini ifade eden TAPDK Başkanı şöyle konuştu:
“Bu konuda Avrupa Birliği Komisyonu'nun tavsiyeleri ve bildirgeleri var. AB Komisyonu, 'spor, gençlik, alkol ve reklamın bir arada bulunmaması konusunda çok hassas. Bu hassasiyet raporlarında da yer alıyor. AB'nin tavsiye kararlarında, spor, alkol, gençlik ve reklamın bir arada bulunmaması isteniyor. AB'nin böyle tavsiye kararları varsa, AB bu konuda hassas davranıyorsa, ülkeler de bu hassasiyeti gösterecektir. Bizim de gençlerin korunmasına dönük ayrı bir hassasiyetimiz var.
Bu taslak epey konuşuldu. Bu düzenlemedeki yasal dayanaklardan bir tanesi Anayasamızın 58. maddesi. Alkol ve alkollü içkilerle ilgili söylüyorum. Anayasanın 58'inci maddesinde devletin 'alkol ve uyuşturucudan gençleri koruma' görevi var. Bundan Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü de sorumlu, Sağlık Bakanlığı da sorumlu, biz de sorumluyuz. Gençlikle ilgili düzenlemeleri yapan diğer birimler de sorumlu. Kurumumuzun alkol ve tütün piyasasıyla ilgili düzenleme sorumluluğu var. Bu yetkiyi de önce anayasadan alıyor, sonra kanunlarımızdan alıyor.
Bizim alkollü içki ve tütün mamullerimizle ilgili kanun düzenlemelerimiz var. Tütün ve Alkol Piyasası düzenlemelerine yer veren yönetmelik taslağı da bu çerçevede hazırlandı.”
“HER YERDEN GÖRÜŞ İSTEDİK”
Yönetmelik taslağının son halinin Adalet Bakanlığı, Sağlık Bakanlığı, Sanayi ve Ticaret Bakanlığı Tüketici Hakları Genel Müdürlüğü, Spordan sorumlu Devlet Bakanlığı, Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü ile Rekabet Kurumu'nun da aralarında bulunduğu çok sayıda kamu kuruluşuna görüş için gönderildiğini, aynı şekilde Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) ve Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) gibi sivil toplum kuruluşları ile ilgili sektör kuruluşlarından da görüş istendiğini kaydeden TAPDK Başkanı, bu görüşlerin bir bölümünün geldiğini, bazı kuruluşların da ek süre talep ettiğini söyledi.
Taslakla ilgili haberlerin medyada yer almasından sonra aralarında turizm yatırımcılarının da bulunduğu çeşitli kuruluşların taslakla ilgili görüş bildirme talebinde bulunduklarını ifade eden Küçük, şöyle devam etti:
“Biz taslağı, daha önce de görüşe göndermiştik. Tekrar herkese görüşe gönderme mecburiyeti de yoktu. Ama önemli bir düzenleme diye tekrar görüş istedik. Bütün bu görüşler toplanacak. İlgili dairelerde enine boyuna değerlendirilecek. Daha sonra da kurulumuz, taslakla ilgili yeni bir değerlendirme yapacak. Gelen görüşleri tartışacak. Bu şekilde taslağı sonuca bağlayacak. İlgili düzenleme henüz taslak halinde. Biz, taslağımızı görüşe açmış olduk. Sektörden ve ilgili kurum ve kuruluşlardan gelen görüşleri değerlendireceğiz. O görüşleri kurumumuz ne kadar alır, ne kadar almaz, onu Kurul takdir edecek. Çok sayıda görüş gelirse, bunların değerlendirilmesi zaman alıyor. Yönetmeliğin ne zaman çıkarılacağı konusunda, şu aşamada bir süre veremem.”
MEVCUT KULÜPLER MUAF TUTULSUN TALEBİ
TAPDK Başkanı Küçük, alkollü içki markalarının spor kulüplerine isim olarak verilememesini içeren hükümden mevcut kulüplerin muaf tutulması talepleriyle ilgili de şu değerlendirmeyi yaptı:
“Taslakta böyle bir muafiyet yok. Ancak taslakla ilgili süreçte Kurulumuz gelen görüşleri değerlendirecek. Ama dünyada böyle bir örnek yok. Diğer ülkelerde de bu alanlarda faaliyet gösteren kuruluşlar var. Arkadaşlarımız, dünyadaki uygulamaları epey bir taradı. Ancak alkollü içki firmalarının isimleri bu tür spor faaliyetlerinde kullanılmıyor.
Bu Kurumumuzda ilk kez gündeme gelen bir şey de değil. Bu konu, 2005 yılında da bir iç denetim raporuna konu olmuştu. Kanunumuz 2008 yılında revize edildiği zaman, 'satışı özendirici, teşvik edici olmayacak' diye genel bir hüküm geldi. Reklama dönük hükümler, hem 4250 sayılı yasada hem de Alkollü İçkiler Ticaret Yönetmeliği dediğimiz usul ve esasları düzenleyen yönetmelikte zaten vardı. 4250 sayılı yasada, alkollü içki reklamlarının nerede yasak olduğuna ilişkin hükümler yer alıyor. 4733 Sayılı Kanunun (Tütün ve Alkol Piyasası Düzenleme Kurumu Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun) 8. maddesinin 5. fıkrası bentlerinde 'Tütün mamulleri ve alkollü içkilerin kullanımını ve satışını özendirici veya teşvik edici kampanya, promosyon, reklam ve tanıtım yapılmasını önlemek amacıyla Kurum tarafından bu Kanun uyarınca yapılan düzenlemelere aykırı hareket edenlere düzenlemede yer alan tutarlarda idari para cezası verilir' deniliyor. Bunlar çok açık hükümler. Taslak öncesinde de benzer hükümler vardı ama bu madde konuyu çok daha açık şekilde düzenliyor.
Takım ismi konusu, gençlerin, alkollü içki reklamlarında kullanılmaması, alkollü içki reklamlarıyla ilişkilendirilmemesi, gençlere dönük alkollü içki reklamı kısıtlamalarıyla ilgili düzenlemeden geliyor. Ama bu taslak halinde. Taslağı Kurulumuz, gelen görüşleri de değerlendirerek, belli bir noktaya getirecek.”
ALKOLLÜ İÇKİ REKLAMLARI
Alkollü içki reklamlarıyla ilgili 2009 yılında bir tebliğle düzenleme yapıldığına işaret eden TAPDK Başkanı, söz konusu tebliğin birkaç maddesinin Danıştay'a götürüldüğünü ve orada da bazı maddelerin iptal edildiğini hatırlattı. Küçük, bu çerçevede daha önce 18 artı yaş grubuna dönük filmlerde, filmin sonunda alkollü içki reklamları yapılabileceğinin öngörülmesine karşılık, yeni düzenlemede bu tür reklamların söz konusu yaş grubu için filmlerin başında da gösterilebileceği hükmünün yer aldığını bildirdi.
Küçük, Danıştay'ın dokunmadığı maddeleri taslağa taşıdıklarını da sözlerine ekledi.