Güncelleme Tarihi:
DERİMOD, Türkiye’de deriden moda çıkaran ender markalardan. 2013 yılını 220 milyon TL ciro ile kapattı. 2014 yılında Türkiye’de 95 mağazaya ulaşmayı ve 285 milyon TL ciro yapmayı hedefliyor. Artık yurtdışında koşmaya hazırlanan Derimod’un Yönetim Kurulu Başkanı Ümit Zaim sorularımızı yanıtladı:
Son yılları hızlı büyüme rakamlarıyla kapatıyorsunuz.
-2009 kriz yılından bu yana her sene ortalama yüzde 25 büyüdük. O zaman 45 olan mağaza sayımız şimdi 90. Beş yılda iki kat büyümüşüz.
Biz her ne kadar sizi deri ceket, mont markası olarak bilsek de ayakkabının ağırlığı arttı. Bu sıçramada ayakkabının çok etkisi oldu mu?
-Biz 40 yıllık deri giyim markasıyız. Aslında 20 yıldır ayakkabı da var ama son 5 yılda ayakkabıya çok yatırım yaptık. İtalya’nın önemli ayakkabı tasarımcılarıyla işbirlikleri yaptık. Bu yıl A ve B gelir grubuna 1.8 milyon çift ayakkabı satmayı planlıyoruz. Ayakkabı ciromuzun yüzde 60’ı oldu. Ayakkabıda kurallar değişti.
Hangi kurallar değişti ayakkabıda?
- Bakın, 10 yıl önce Nine West geldiğinde piyasayı sallamıştı. Biz her hafta mağazaya yeni kadın koleksiyonu koyuyoruz. Avrupa’daki en geniş koleksiyon bizde olabilir. 2014 ilkbahar-yaz dönemine kadında 1000, erkekte 350 modelle girdik.
NE PARA NE PRESTİJ KAYBETTİK
Yurtdışı için geç kalmadınız mı?
- Biz geç gittik ama acele edip zarar da etmedik. Yurtdışında mağaza açıp kapatıp milyonlarca dolar zarar ettiler. Parasal kayıp bir yana, bir de prestij kaybediyorsun. Bazı şarkılar bazı yaşları bekler. Biz doğru yaşımızı bekledik ve Türkiye’deki yapılanmamızı tamamladık. Önce Tebriz’de (İran) bir mağaza açtık. Şu anda Rusya’da, 2’si Moskova’da 4 mağazamız var. Yıl sonuna kadar 4’ü Moskova’da 7 mağazaya ulaşacağız. Dört koldan Rusya’ya açılıyoruz. Hatta gövdemizi koyduk. Bayii ile falan gitmek istemedik.
Kendimiz açıyoruz mağazaları. Böylesi daha sağlıklı. Orada 3 yılda 15 mağazaya ulaşacağız.
İRAN’DA MAĞAZA YAĞMALANDI
İran ve Rusya… İki ilginç ve zor pazar. İran’da bayii mi var?
- Evet, İran için doğrusu yerel bir ortakla girmek.Tebriz’de Lale Park isimli AVM’de geçen yıl franchise mağazamız açıldı. İlk gün mağazamız yağmalandı.
Çok mu izdiham oldu?
- İzdiham değil bildiğiniz yağmalandı. Bunu göze almıştık zaten. Orada da bize ilgi çok. Bu yaz Tahran’da 2 mağaza açıyoruz. Girdiğimiz her ülkeye sağlam giriyoruz.
Rusya da İran da sadeleşİyor
Türkiye, Rusya, İran… Üç ülke üç ayrı uç… Koleksiyon sunmakta kafanız karışıyor mu?
- Ayakkabıda 3 ülke 3 ayrı koleksiyon yapıyoruz. Ancak İran muhafazakar ülke, dedik ve
bunda yanıldık. İran’a götürdüğümüz muhafazakar ürünler hiç satmadı. Modern ve renkli modellere ilgi oldu. Rusya ise frapanlıktan uzaklaşıyor. Eskiden Ruslara özel, zımbalı, çıtçıtlı özel koleksiyon yapardık artık onlar sadeleşiyor. İran da muhafazakarlıktan uzaklaşıyor. Her iki ülkede de sadeleşme var. Zevk olarak Türkiye ve Avrupa sınırlarına geliyorlar.
Türkiye nasıl?
Türkiye bölgesel değişiyor. İstinyePark ve Trabzon’da aynı koleksiyon satmıyor. Türkiye, Avrupa gibi ama örneğin Trabzon gibi bazı şehirler çok muhafazakar.
Üretimde Türkiye daha çok pay alıyor
Üretimde hangi ülkelerden faydalanıyorsunuz?
- Ayakkabının yüzde 70’ini Türkiye’de üretiyoruz. Kalanı ise İtalya, İspanya, Brezilya ve Çin’de. Beş yıl sonra ithalat yapmayız diye düşünüyorum.
Ortak şimdi değil sonra
Birkaç talibiniz çıktığını duyduk. Ortaklık veya satış düşünüyor musunuz?
- Böyle birkaç yaklaşım oldu ama biz zamanı olmadığını düşündük. 2015’te görüşebiliriz. O zaman Rusya ve diğer ülkelerdeki durumumuz netlik kazanmış olur. Bu yıl böyle bir plan yok.
Her sorduğumda ileri bir tarih söylüyorsunuz. Bence sizin niyetimiz yok.
- (Gülüyor) Masaya bölgesel marka olarak oturmak isteriz.
Her gün baştan çıkaracaksın
Son yüzünüz Nurgül Yeşilçay ile kampanya nasıl gidiyor?
- İster evlilik olsun ister flört, eşinizi her gün yeniden baştan çıkarmanız lazım. Ben işime de öyle bakıyorum. Yıllardır, yabancı ünlülerle çalışırdım ama hiçbirinde Nurgül Yeşilçay’daki kadar hava yakalayamadım.
Yurtdışı faaliyetlerinizde de işbirliği olabilir mi?
- Evet, 2015 baharında Rus TV’lerinde Nurgül Yeşilçay’lı reklamlarımız dönecek. Şimdiden görüşmelere başladık.