Güncelleme Tarihi:
Türkiye’nin köklü lojistik şirketlerinden Transtaş’ın İcra Kurulu Başkanı Berna Akyıldız son 10 yılda ortalama 100’ün üzerinde büyük projenin lojistiğini tamamladı. Transtaş Afrika’dan Amerika’ya kadar farklı coğrafyalarda hem Türk
38 YILLIK ŞİRKET
Transtaş’ın temelini dedeniz atmış... Siz ve kardeşlerinizin döneminde dünyaya açıldı Transtaş... Kaç yıl önce bu atılımı yaptınız?
- Transtaş 38 yıllık bir şirket. İki erkek kardeşimle birlikte yönetiyoruz. Zaman içinde nakliyecilikten proje lojistiğine şirketi taşıdık. Adım adım oldu bunlar. 37 araçlık bir tır filomuz var. Ama biz her türlü taşıma aracını kullanıyoruz. Limanlar, havalimanları ve karayollarında çözüm üretiyoruz. Fabrika da taşıyoruz, rüzgargülleri de... Kısacası 3 şapkamız var, trucker kamyoncu, fowarder-nakliye organizatorü ve proje lojistiği. En güçlü yanımız proje lojistiği. Rakiplerimiz yabancı şirketler.
İşlerinizin çoğu nerede? Türkiye dışında nerelerde ofisleriniz var?
- Aslında her yerde. Avrupa’da da işimiz var, Ortadoğu’da da Afrika’da da. Türk işdünyası nereye gidiyorsa biz de gidiyoruz. Biz de iş yaparken Batı’nın teknolojisi ve kuralları ile Doğu’nun sıcaklığı ve özverisi, gayretinin sentezini yapmaya çalışıyoruz. Mısır, Çin, Kosova, Doha, Almanya’da ofislerimiz var. Yakında Irak, ABD ve Suudi Arabistan’da da ofis kuracağız. İş hacmimizin yüzde 80’ini yurtdışında. Yüzde 20’si ise yurtiçinde yapılan taşımalar. Yurtdışında aldığımız işlerin yüzde 50’sini Türk, yüzde 50’sini yabancı şirketler için alıyoruz. 2002-2003 yılında Mısır’la başladık. Sonra Katar’a gittik. Şimdi bütün Afrika’ya yayıldık.
Türkiye’deki işlerinizi anlatır mısınız?
- Son Körfez Geçiş Projesi’ni tamamladık. 18 aydır devam ediyordu. 2013 Kasım ayında başladık. Bundan 7-8 ay önce firmayı taşıma konusunda ikna etmeye çalıştık. Köprünün çelik tabliyelerini biz taşıdık. Taşıdığımız her parça 7 metre genişliğindeydi. 3 TIR’ı yan yana koyun 7 metre olmuyor. Üstünden geçilen tüm çelik 2044 araçlık sevkiyatla taşındı. Her sabah 05.00’te dev parçaları taşıdık. Karayoluyla yaptık bu işi. Gemlik Fabrikası’ndan aldık, Gölcük Serbest Bölge’de taşıdıklarımız bloklar haline getirildi. 2.7 km’lik dünyanın 4’üncü büyük köprüsü yapıldı. Mühendis gibi çalıştık. Parçanın önce benzeri yaptırdık, deneme seferi yaptık. Biz taşımaya başladık. Denize göre çok daha hesaplı oldu. 18 ay sabahları uyumadım. Taşımacılıkta sanatsal bir taraf var.
Bu sektörde kadın çok az. Zorluklar yaşadınız mı?
- Kadın olarak hep saygı gördüm. Ben de kırılgan davranmıyorum. İçimde mücadeleci bir yan var. Demokrasinin oturduğu, medeniyetin olduğu ülkelerde iş yapmanın maceracı bir yanı yok. Biz Avrupa’da da iş yapıyoruz. Lojistik detay ve azim işi. Bence tam kadınlara göre. Bizim işte de her işte olduğu gibi ‘ben oldum’ dememelisiniz. Hep kendinizi yenilemelisiniz.
Sizin çocuklarınız işinizle ilgileniyor mu?
- Kızım 2 yıldır Kraft’ta çalışıyordu. 2 ay önce ben Londra’da lojistik masterı yapacağım ve sonra Transtaş’a geleceğim dedi.
IŞİD’in 30 kilometre uzağında çalıştık
Kuzey Irak’ta işleriniz devam ediyor mu? Daha geçenlerde Erbil’in orta yerinde bomba patladı...
- Son dönem STFA ile Erbil’de su dağıtım projesini yapıyoruz. Orası bitmek üzere. 2 bölgede 250 milyon dolarlık bir proje bu. Dohuk ve Erbil’in su dağıtım işi. 2 yıldır yapıyoruz. Bizim önceliğimiz Ortadoğu. Kasım ayında Amerika’ya gittiğimde şunu gördüm, ‘Mühendislerimizi Erbil’e göndermeyiz’ diyorlar. Işid’i söylüyorlar. Biz Işid’in 30 km uzağında aylarca çalıştık. Herkes tedbir alıyor ve cesaret gösteriyor. Bizlerin yılmak, korkmak gibi bir duygusu yok. Ben defalarca Erbil’e gittim. Şantiyede kaldığım zamanlar da oldu. Her yerde iş yapıyoruz. Kuzey Afrika karıştı. Türk müteahhitler Türki cumhuriyetleri ve Afrika’da yeni projeler almaya başladı. Son dönemde Suudi Arabistan çok aktif. Havalimanı, yol, köprü yapıyoruz. Çoğunlukla orada da Türk şirketlerle çalışıyoruz.
Duvarları yıkıyor yollar yapıyor
En zor iş yaptığınız yer neresi?
- Katar. Orası ağır çekim. Her şey yavaş işliyor. ‘Bugra inşallah’ dedikleri zaman bil ki daha çok zaman geçecek.
Taşımacılık yaparken çok büyük zorluklarla da mücadele ediliyor. Taşımak için yol yaptığınız, köprüleri yıktığınız, sonra yeniden yaptığınız oldu mu?
- Tiflis Havalimanı için 36 metre uzunlukta ve 5 metre yükseklikte yolcu köprüleri taşırken manevra yapabilmek için birçok evin bahce duvarlarını yıkıp, tali yollar yaptık, yoldaki elektrik direklerini ve kablolarını yükselterek taşımaları gerçeklestirdik. Birçok projede köprüleri by pass temek için değişik çözümler üretiyoruz.