Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin artık dünyanın en iyi tanklarının atış sistemlerini modernize edebilecek duruma geldiğini söyleyen Savunma Sanayi Müsteşarı Murad Bayar, Türk Silahlı Kuvvetleri’nin (TSK) elinde bulunan eski Leopard tanklarının ateş etmeden önce durduğunu ve sadece duran hedefi vurabildiğini belirterek, Aselsan’ın geliştirdiği atış kontrol sisteminin bunlara entegre edildiğini, bugüne kadar 30-40 tankın entegrasyonunun tamamlandığını söyledi.
HER TANKI YENİLERİZ: Bayar, şunları anlattı: "O tankın bütün kulesini kontrol ediyor bu sistem, namluyu stabilize ediyor, elektrooptik gözlerle hedefe kitleniyor, mesafeyi ölçüyor ve tank giderken namlu hareketli hedefi takip ediyor ve vuruyor. Vuruş doğruluğu da çok yüksek. Bana bir çok heyet geliyor dünyanın dörtbir yanından. Onlara diyorum; ne tankınız var elinizde? Rus, Amerikan... eski tanklar ne varsa, bunlara atış kontrol sistemi takalım diyoruz. Mesela Pakistan’a yapıyoruz. Teklif gitti. Savunma sanayimizde güzel gelişmeler var. Mayıs ayında Ankara’da savunma sanayi fuarı olacak. Bunların hepsini göstereceğiz."
MİLLİ TANK: Türkiye’nin şu an tüm kara araçlarını yapar durumda olduğunu, atacakları büyük adımlardan bir tanesinin milli tank tasarım ve üretimi olduğunu belirten Murad Bayar, BMC-FNSS konsorsiyumu ile Otokar’ın tekliflerinin değerlendirmesinin bittiğini, İcra Komitesi’nin kararının ardından projeye bu sene başlanacağını açıkladı. Artık savunma sanayinin belli seviyeye ve belli derinliğe ulaştığını kaydeden Bayar, şunları kaydetti: "Çok sayıda sanayicimizden bahsediyoruz. Savunma Sanayicileri Derneğinin 70’e yakın üyesi var. Buna üye olmayan daha ufak şirketlerimiz var. Alt müteahhit olarak çalışıyorlar. Toplu iğne üreten bir küçük şirket aynı anda bir silah için parça üretebiliyor. Türkiye’nin teknoloji kabiliyetleri çok kuvvetli. Üniversitelerden çok nitelikli mühendisler yetişiyor. Artık sanayicilerimiz doktora sahibi mühendisler aramaya başladılar. 2-3 sene içinde çok ciddi ürünler ortaya çıkmaya başlayacak. Bir kere yaptık mı büyüyerek, gelişerek gidiyor."
AB İLE ORTAKLIK: Bayar, Türkiye’nin 5 Avrupa ülkesiyle ortak geliştirdiği ve üreteceği A400M nakliye uçağına şimdiden Malezya, Güney Afrika ve Şili’nin talip olduğunu söyledi. Bayar, projeyle ilgili şu bilgileri verdi: "Bir tasarım geliştirme yapılıyor, imalatı da ilgili ülkeler paylaşıyor. 6 ülke 180 A400M nakliye uçağı üretecek. Türkiye’nin ihtiyacı 10 uçak. Bu 10 uçak için ödediğimiz para kadar da bir iş bizim sanayimize veriliyor. Orta gövdesi, tasarım dahil burada yapılıyor ve 180 uçak için de buradan gidiyor. 6 ülke bunun hak sahibi oluyor. Yüzde 5,5 tasarım hakkı bizim oluyor."
Türk malı akrobasi uçağı geliyor
TAI’nin Airbus’ın tasarım organizasyonunun bir parçası olarak sertifiye edildiğini belirterek, askeri uçak sanayinde gelinen noktaya dikkat çeken Murad Bayar, "TAI’de yine bir eğitim uçağı tasarlatıyoruz. Jet uçağına yakın akrobasi özellikleri olan çok ciddi bir uçak olacak. İlk ön tasarım onayları verildi" dedi. Hava araçları alanında en büyük çalışmanın insansız hava araçları üzerinde yapıldığını kaydeden Bayar, miniden dev boyutlara kadar her boyda insansız hava araçlarının, büyük olanlarını TAI’de daha küçüklerini özel sektörde yaptırmaya başladıklarını bildirdi. Bayar, Kale Kalıp ortaklığının proje çerçevesinde bu sene teslimatları olacağını, daha büyük olanları için TAI’de geliştirme çalışmalarına devam edildiğini ifade etti.
Savaş gemilerine ’milli komut’ sistemi
ELEKTRONİK harp sistemlerinde dünya teknolojisi neredeyse Türkiye’nin de orada oyduğunu söyleyen Murad Bayar, ana müteahhidin Havelsan olduğu ve tamamen Türk malı komuta kontrol sistemleriyle savaş gemilerinin üzerindeki donanımı millileştirdiklerini ve bu sene ilk teslimatı yapacaklarını anlattı. C-130 nakliye uçaklarının modernizasyonunu çerçevesinde aviyonik (elektronik ve elektrik otomasyon ve yönetim) sistemlerinin yine yerli imkanlarla yenilenmeye başlandığını hatırlatan Bayar, Hava Kuvvetleri Komutanlığı jet eğitim uçaklarının modernizasyonunun da yerli imkanlarla yapılacağını söyledi.
Hedefimiz 10 yıl sonra helikopter ve denizaltı
SAVUNMA Sanayi Müsteşarlığının (SSM) amacının Silahlı Kuvvetlerin ihtiyacını karşılamak ve savunma sanayinin gelişimini sağlamak olduğuna dikkat çeken Murad Bayar, ancak "biz şunu 20 senede geliştiririz sen bekle" diyemeyeceklerini, her şeyin imkanlar ve teknoloji kapasitesi dahilinde yapılmaya çalışıldığını söyledi. Savunma sanayinde temel hedefin "kendi ürünlerimizi tasarlar, geliştirir hale gelmek" olduğunu belirten Bayar, şöyle devam etti: "Neler olacak? Tüm kara araçları olacak. Uçağı, denizaltını üretiyoruz ama sıfırdan değil. Yani uçak gemisi olmayacak, denizaltı olmayacak, uçaklar, helikopterler olmayacak. Bunlar bir 10 sene sonra belki. Hava araçları zor, insansız hava araçları yapılabilir, modernizasyon yapılabilir, sıfırdan helikopter, savaş uçağı, denizaltı yapmak, bir sonraki 10 yıllık hedefimiz. Denizaltı imkanımız dışında. Tasarımla üretim ayrı, üretim yapılıyor. Ama kendine ait tasarladığın geliştirdiğin ürünler değil."