Dünyanın en ünlü faresi

Güncelleme Tarihi:

Dünyanın en ünlü faresi
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 06, 1999 00:00

Haberin Devamı

Walt Disney dünyada Cola ve McDonald’s'tan sonra en çok tanınan üçüncü marka.

SON KARAKTER PUFUDUK AYI

Toplam 450 karakteri bulunan Walt Disney 1998 senesinde yaratılan yeni karakteri Pufuduk Ayı'nın (Winnie The Pooh) Türkiye'deki tanıtımına başladı. Winnie The Pooh yumuşak huylu, sadık, masum ve saf bir karakter. 70 yıl önce bir İngiliz çizer tarafından yaratılan Pufuduk Ayı'yı Walt Disney 6 yıl önce satın aldı.

Yılda 23 milyar dolar ciro yapan Walt Disney'in 1996 yılında açılan Türkiye ofisi Walt Disney'in ünlü karakterlerini ticari olarak pazarlıyor. Şirket şu ana kadar 51 firmaya lisans verdi. Bir yandan da lisanssız olarak karakterleri kullanan firmalarla mücadele ediyor. İki yıl içinde 840 ihtar mektubu yolladı, 16 dava ise sürüyor.

75 yaşındaki Walt Disney Company, dünyanın en büyük eğlence firması. . Film şirketleri, eğlence parkları, çizgi filmler ve Disney tüketim alanları olmak üzere dört grupta faaliyet gösteren şirketin Türkiye ofisi 1996 yılında kuruldu.

1994’de Walt Disney filmlerinin Türkçe dublajla sinemalarda gösterime girmesi şirketin Türkiye'de daha çok tanınmasını sağladı. Walt Disney 1995’de Türkiye’ye gelmeye karar verdi.

Çoğalan alışveriş merkezleri ve genç nüfus şirketin Türkiye pazarına girmek istemesinin en önemli nedenleri. Yüzde yüz yabancı sermaye ile kurulan Türkiye ofisinin Genel Müdürü Sinan Ceylan ‘‘Bu ofisin amacı Türkiye'nin önde gelen finansal bakımdan güçlü lider firmalarıyla lisans anlaşması yapmak’’ diyor.

Ofis kurulduğunda ilk iş olarak marka tescil ettirildi. Sonra alışveriş merkezlerinden açık pazarlara kadar sahte ürünler satan yerler belirlendi. Belirlenen yerlere ihtar mektupları gönderildi. Şu ana kadar 840 ihtar mektubu gönderen şirketin bu firmalardan 16'sı ile olan davaları devam ediyor.

Giyim, ev eşyaları, oyuncak, kırtasiye, kişisel bakım, yayıncılık, müzik, hediyelik eşya, gıda kategorilerinde lisans veren Walt Disney'in şu anda Türkiye'de 51 lisanslı firması bulunuyor.

Walt Disney'in lisans vermek için ilk koşulu Disney karakterlerinin çocuk ve gençlere yönelik ürünlerde kullanılması. Lisans isteyen firmanın ciddi bir dağıtım ve finansal gücü olmalı. Lisans alan firma sattığı ürün üzerinden yüzde 12 komisyon ödüyor. Başlangıçta herhangi bir ücret ödemesi gerekmiyor.

Bu, firma satış yapmazsa Disney'e para ödemiyor anlamına gelmiyor. Çünkü anlaşma yapılırken, lisans isteyen şirket satabileceği asgari ürün miktarını belirtiyor. Şirketler belirtikleri ürün miktarı üzerinden komisyon ödemek durumundalar. Yapılan sözleşmede lisanslı firmanın hangi karakterleri kullanacağı da belirtiliyor. İsteyen firma istediği kadar karakteri kullanabiliyor.

Çocuk çalıştırmak yasak

Sinan Ceylan ‘‘Lisanslı firmalarımız dönem dönem ana şirketten gelen kontrolörler tarafından denetleniyor. Zaten uzun vadeli bir ilişki talep eden firmalar herhangi bir suiistimal durumu yaratmıyorlar’’ diyor.

Walt Disney'in lisanlı firmalarını denetlediği bir başka alan çalışma koşulları. Lisanslı firmalarda çocuk çalıştırılması kesinlikle yasak. Yaşta alt limit 16. Bu firmalarda çalışanların toplu iş sözleşmesi hakkı olmak zorunda.

Diğer koşullar şöyle: Çalışanların dinlenecek zamanı olacak, hijyen kurallarına uyulacak, çalışma mekanlarında doğru ışıklandırma olacak ve çalışılan yerin yangın söndürme tertibatı ve yangın merdiveni mutlaka bulunacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!