Dünyada üç dizel araçtan birinde ‘Bursa memesi’ var

Güncelleme Tarihi:

Dünyada üç dizel araçtan birinde ‘Bursa memesi’ var
OluÅŸturulma Tarihi: Haziran 28, 2003 00:00

Dünyada satılan üç dizel otodan birinde Bosch'un Bursa'da ürettiÄŸi yüksek basınçlı enjeksiyon kullanılıyor. Bosch GmbH Yürütme Kurulu Ãœyesi Bernd Bohr, ‘‘Son 4 yılda Bursa'ya 445 milyon Euro'luk yatırım yaptık. Böylece Bursa'dan yılda 9.5 milyon enjeksiyon ihracına ulaÅŸtık’’ dedi.Dünyanın önde gelen otomativ yan sanayi kuruluÅŸlarından Alman Robert Bosch GmbH'nin Yürütme Kurulu Ãœyesi Bernd Bohr, son 4 yılda yapılan 445 milyon Euro'luk yatırımla Bursa'yı dizel enjektör (enjektörün parçaları arasında ‘meme’ de yer alıyor) üssü konumuna getirdiklerini söyledi. Bohr, ‘‘Artık, dünyada satılan her üç dizel otomobilden birinde Bosch'un Bursa'da geliÅŸtirdiÄŸi yüksek basınçlı enjeksiyonlar kullanılıyor’’ dedi. Türk otomotiv endüstrisinin son yıllarda önemli bir ihracat hamlesi gerçekleÅŸtirdiÄŸine dikkat çeken Bosch Sanayi Genel Müdürü Klaus Peter Fouquet'de, ‘‘Bunda Bosch'un Bursa tesislerinde dizel araçlar için ürettiÄŸi Common Rail enjektörlerinin de büyük payı var’’ dedi.Alman Bosch GmbH, otomativ sektörü için geliÅŸtirdiÄŸi yeni sistem ve teknolojileri, Frankfurt-Boxberg'de düzenlediÄŸi bir uluslararası basın toplantısıyla tanıttı. Toplantıda, araçların savrulmasını engelleyen yeni nesil Elektronik Dengeleme Programı (ESP) fren sistemlerinin yanı sıra, sürüş güvenliÄŸini artırmak amacıyla ESP'yle entegre çalışan aktif direksiyon sistemi ve Bosch'un Bursa tesislerinde üretilen ve dizel araçlarda zararlı madde emisyonlarını yüzde 20 oranında azaltan Common Rail Enjeksiyon sistemi de tanıtıldı.30 ÃœLKEYE Ä°HRACATTanıtımda, Robert Bosch GmbH Yürütme Kurulu Ãœyesi Bernd Bohr ve Bosch Sanayi Genel Müdürü Klaus Peter Fouquet, Türk basın mensuplarının sorularını yanıtladı. Bohr, Bosch Bursa tesislerinde gerçekleÅŸtirilen üretimin, yüzde 98'inin 30 farklı ülkeye ihraç edildiÄŸine deÄŸindi. GeçtiÄŸimiz yıl 320 milyon dolarlık satış gerçekleÅŸtiren Bursa tesislerinden bu yıl ihraç edilen enjeksiyon sistem sayısının 8.8 milyon adetten 9.5 milyon adede çıkacağını da kaydetti.Almanya dışında yapılan yatırımlardan en fazla Türkiye ve Çekoslavakya'nın pay aldığına da dikkat çeken Bernd Bohr, ‘‘Asya'da Çin, Amerika'da da Meksika Bosch'un üretim merkezi. Pompa da Çekoslovakya, dizel enjeksiyonlarda ise Bursa'yı üst olarak seçtik. Dizel sistemleri iyi tanıyor olması, Türkiye'ye avantajlı konuma getirdi’’ dedi.Klaus Peter Fouquet de, geçtiÄŸimiz yıl EFQM Avrupa Kalite BaÅŸarı Ödülünü kazanan Bursa Bosch'un dizel teknolojisinde tüm Bosch içinde özel bir yere sahip olduÄŸuna dikkat çekti. Fouquet, ‘‘Bursa'da yeni bir tesis daha kuruyoruz. Avrupa'ya yönelik üretim yapan Türkiye'nin dışında baÅŸka bir fabrikamız yok. Sadece Ar-Ge'de 60 Türk çalışıyor. Ãœretimin yüzde 98'ini ihraç ettiÄŸimiz için yerel pazardaki dalgalanmalar bizi fazla etkilemiyor’’ dedi.Durmak için frene basmak gerekmeyecekAlman Bosch GmbH'nin Boxberg tesislerinde gerçekleÅŸtirilen uluslararası basın toplantısında, otomativ sektörü için geliÅŸtirdiÄŸi yeni sistem ve teknolojiler tanıtıldı. Bosch'un ürettiÄŸi ve üzerinde çalıştığı yeni sistemlerden bazıları ÅŸunlar:ÊBosch'un önümüzdeki yıllarda seri üretimine geçeceÄŸi yeni sistemlerde, fren sisteminin devreye girmesi için sürücünün gazdan ayağını aniden çekmesi bile yeterli olacak. Bu sistemde, Electronic Brake Prefill adı verilen elektronik fren ön doldurma, fren balatalarını fren disklerine yaklaÅŸtırarak acil frenleme durumuna geçiyor. Bu sistem ayrıca fren asistanı ile birlikte kullanıldığında aracın durma mesafesi asgariye iniyor.Ê Brake Disc Wiping adı verilen fren diski silme sisteminde ise ÅŸiddetli yaÄŸmurda fren disklerinde oluÅŸan nem tabakasının sistemden atılmasını saÄŸlıyor. Böylece, daha hızlı bir fren tepkisi saÄŸlanıyor. Ê Soft-Stop adı verilen yumuÅŸak durma sisteminde ise araç durmadan hemen önce fren basıncı azaltılıyor ve aracın sarsıntısız durması saÄŸlanıyor.Ê Hill Hold Control sisteminde ise yokuÅŸtaki kalkışlarda aracın geriye doÄŸru kayması önleniyor. Bu da fren sisteminin, fren basıncını sabit seviyede tutmasıyla gerçekleÅŸiyor.Ê Stop and Go adı verilen dur-kalk fonksiyonu ise yoÄŸun trafikte sürücüye büyük kolaylık saÄŸlıyor. Adaptive Cruise Control adlı mesafe kontrol sistemine yapılan bir eklenti sayesinde yakın mesafe sensörlerinden saÄŸlanan veriler yoÄŸun trafikte sürücünün müdahalesine gerek kalmadan aracı yeniden hızlanmasına imkan saÄŸlıyor. Ê Fren kontrol sistemine eklenen lastik basıncı denetleme fonksiyonu, lastik basıncında oluÅŸan önemli eksilmeleri tespit ediyor ve sürücüyü zamanında uyarabiliyor.Türk mazotunda sorunu çözelimTürkiye'de Dizel araç kullanımının 2003 yılı sonunda yüzde 17'ye ulaÅŸacağını da vurgulayan Bosch Sanayi Genel Müdürü Klaus Peter Fouquet, ‘‘Bu geliÅŸmelere karşın, Türkiye'de satılan mozotlarda sorun var. Bu sorunun giderilebilmesi için Otomotiv Sanayicileri DerneÄŸi'yle iÅŸbirliÄŸi yapıyoruz. Firmalara, araçların Türkiye'deki motorinden etkilenmemesi için özel filtreleme sistemleri öneriyoruz. Ancak, bir ülkede dizel piyasası büyüyorsa rafinerilerinde kendilerini adapte etmesi gerekir’’ dedi. Common Rail enjektör zararlı maddeyi azaltıyorBosch'un Bursa fabrikasında üretilen Common Rail enjektörlerde, enjeksiyon valfi artık manyetik bobin tarafından kumanda edilmiyor. Bunun yerine genleÅŸme özelliÄŸine sahip, uyarıcılar bulunuyor. Bu da yanma sırasında oluÅŸan zararlı maddelerin önemli oranda azaltılmasını saÄŸlıyor.Â
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!