Güncelleme Tarihi:
Toplantıda küresel tedarik sorunları nedeniyle otomotiv sektöründeki belirsizliğin devam ettiğini hatırlatan TAYSAD Yönetim Kurulu Başkanı Albert Saydam, Türkiye’deki otomotiv tedarik sanayi temsilcilerinin karışık, değişken ve öngörülemez ortamlara uyum sağlamasıyla dünyada fark yarattığını belirterek, “2016’dan itibaren bu sloganın altını çiziyorduk: Türkiye’de hatlar durmaz, Türk tedarikçileri dünyadaki hattı durdurmaz! O yıllarda bizlere şüpheyle bakıyorlardı ancak şimdi bilinmezlik ortamında otomotiv tedarik sanayimizin bu konuda rakiplerine göre ne kadar hazır olduğunu ve karışıklık ortamında güvenilebilecek bir partner olduğunu görüyorlar. Yeni platform çalışmalarında (yeni model üretimi) ya Türkiye’deki tedarikçileri tercih ediyorlar ya da gelin yanı başımıza bu sorunumuzu hemen yanımızda çözün diye açıkça davet ediyorlar” diye konuştu.
YATIRIMCI GELİYOR
Otomotiv sektöründeki elektrikleşmeye de değinen Albert Saydam, Türkiye otomotiv sanayisinin şu anda ürettiği araçların yüzde 80’ini kendi başına üretme yetkinliği olduğunun altını çizdi. Saydam, “Elektrikleşme son zamanlarda olduğu gibi ana odak noktası olacak. Hedefimiz şu anda yakalamış olduğumuz bir aracın yüzde 80’ini üretebilme yetkinliğimizin 2030’lara aynı şekilde yansıması. Türkiye’de şu dönemde başlayan yatırımların yakın zamanda arkasının geleceğini öngörüyoruz. Gelmek de zorunda. Zaten yoğun görüşmeler var. Yurtdışındaki birçok elektrikleşme konusunda bir adım önde olan firmalar Türkiye’de partner arayışındalar. Bunun da olumlu sonuçlarının önümüzdeki 6 ay içerisinde çeşitli yatırım anonsları olarak döneceğini biliyoruz” diyerek sözlerine devam etti. Tedarik sanayinin ABD’ye sevkiyat yaptığını da hatırlatan Saydam, “ABD’deki firmalar, tedarik zinciri kısıtları ve navlundaki artışlardan dolayı yanı başına gelmemizi istiyor. Bu da bizim gündemimizde olacak” bilgisini verdi.
İLK YARI YILDA 6.5 MİLYAR DOLAR İHRACAT
Tedarik sanayisinin ilk altı ayda gerçekleştirdiği ihracat ve yıl sonu hedeflerine de değinen Albert Saydam, “2017 senesinde Türkiye’nin ihraç ettiği araçların birim fiyatı 13 bin 500 dolardayken, şu anda 18 bin 850 dolara çıktı. Bu araçların girdi maliyetlerinde olan artışlar kısmen fiyatlara eklendi. Ancak, en önemlisi araç yapısı anlamında katma değeri ve teknolojisi daha yüksek araçlar ürettiğimizden ve ihraç ettiğimizden dolayı birim fiyatta bir artış var. 2017’de tedarik sanayinin toplam otomotiv ihracatından aldığı pay ise yüzde 30’du. Şu anda bu oran yüzde 42 oldu. Ülkemize daha fazla döviz girdisi sağlar duruma geldik. İlk altı ayı otomotiv tedarik sanayisi olarak 6.5 milyar dolar ihracatla kapattık. Yıl sonu için 14 milyar dolar ihracat hedefimiz var. 13 milyar dolar ihracat kesin, biz 14’ü zorluyoruz. Bu da Türkiye ihracatındaki payımızı ciddi anlamda otomotiv tedarik sanayi olarak arttıracağımızın işareti” dedi.