Türk otomotiv sektörü son yıllarda yapılan yatırımlarla Avrupa'nın üretim merkezi ve ihracat üssü oldu. Sadece Türkiye'de üretilen ve ‘Made in Turkey’ damgasını taşıyan araçlar, dünyanın 4 kıtasına ihraç ediliyor. İhracatın lokomotif sektörlerinden biri haline gelen Türk otomotivi, sadece 'otomobil' değil 'beyin' de ihraç ediyor.Son yıllarda dev otomotiv firmalarında çalışan Türk yöneticilerin sayısı hızla artıyor. Türkler, tasarımdan, pazarlamaya, iletişimden, satınalmaya, servisten, ürün geliştirmeye kadar otomotivin her alanında görev yapıyor. Dev otomotiv firmalarında görev yapan Türkler, bir taraftan dünya otomotivine yön verirken, diğer taraftan yurtdışında Türkiye'nin büyükelçileri olarak çalışıyorlar.TÜRKİYE’NİN ELÇİLERİYurtdışına yönetici ihraç eden Türk otomotiv firmaları arasında Oyak Renault başı çekiyor. Oyak Renault İnsan Kaynakları Direktörü Ayhan Tokcan, 1996 yılından bu yana beyin ihraç ettiklerini söylüyor. Bugüne kadar 28 kişinin Oyak Renault'dan yurtdışına çalışmaya gittiğini belirten Tokcan, '8 kişi Oyak Renault kadrosundan, Renault kadrosuna geçip, kariyerini yurtdışında sürdürmeye başladı. 6 kişi ise Oyak Renault'ya geri dönüp, kariyerini Türkiye'de sürdürüyor. Bunların yanısıra belirli projelerde çalışmak üzere kısa süreli olarak yurtdışına giden arkadaşlarımız da var. Ayrıca operatör arkadaşlarımız da projelerde çalışmak üzere yurtdışına uzun süreli gidiyorlar' dedi. Sayının hızla artmasının hem Türk otomotiv sektörünün hem de Oyak Renault'nun geldiği noktayı gösterdiğini kaydeden Tokcan, yurtdışında çalışan Türklerin bir anlamda büyükelçilik yaptıklarını söyledi. Renault'nun yurtdışı operasyonlarında görev yapan Türk yöneticilerinin sayısını diğer ülkelerden gelen yöneticilerle karşılaştıran Tokcan, 'Japonlar ve Avrupa ülkelerinden gelen yöneticilerden sonra, Renault'nun yurtdışı operasyonlarında çalışan Türklerin sayısı, diğer ülkelerden daha fazla...' şeklinde konuştu.SAYI ARTACAKFord Avrupa'nın Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Orta Asya'dan Sorumlu Genel Direktörlüğü'ne getirilen Sami Nacaroğlu, son yıllarda uluslararası şirketlerdeki Türk yöneticilerin sayısının hızla arttığını ve bu artışın süreceğini söyledi. Türkiye'de 1990'lı yıllardan itibaren iş alanında ciddi bir yapılanma olduğunu ve çalışanların ciddi eğitim aldığını belirten Nacaroğlu, 'Türk insanı dinamik ve öğrenmeye yatkın. Krizlerde de büyük tecrübe kazandık. Ben yurtdışındaki Türk yöneticilerinin hızla artacağını ümit ediyorum' dedi.Sami Nacaroğlu - Ford Avrupa'nın Kuzey Afrika, Ortadoğu ve Orta Asya'dan sorumlu Genel DirektörüTürkiye'de Mitsubishi ve Nissan'da üst düzey yöneticilik yapan ve geçen yıl Ford'un 14 ülkeden sorumlu Avrupa Direkt Pazarlar EuroMed (EMD) bölgesinin direktörlüğüne getirilen Sami Nacaroğlu, bağlı olduğu ülke sayısını 28'e çıkararak bu ülkelerin genel müdürü oldu. Amacının bu ülkelerdeki Ford satışlarını 5 yılda 3 kat artırmak olduğunu söyleyen Nacaroğlu, artık Amerika ve Avrupa Birliği (AB) ülkelerinin doymuş olduğunu, bu yüzden kendisine bağlanan 28 ülkenin Ford açısından önemli olduğunu belirtiyor. Hasip Girgin - Mazda Motors Europa TasarımcısıDünyanın tanınmış otomobil tasarımcılarından biri olacağından habersiz, 4 yaşında iken ailesiyle birlikte Almanya'ya göç etmiş Hasip Girgin. 1994'te Pforzheim Üniversitesi'nde Otomobil Tasarım Bölümünü bitirdikten sonra Mazda Europa'da çalışmaya başlamış. Mazda'da 1995 yılından bu yana tasarım bölümünde çalışan Girgin'in geçen yıl Mazda 3 modeli için yaptığı tasarım, şirket içinde yapılan elemelerde Japon, İtalyan ve Alman rakiplerini geride bırakarak tasarım birincisi seçildi ve bu yeni modelin dış tasarımı için Japonya'ya giderek burada 6 ay boyunca görev yaptı. Girgin'in tasarımını gerçekleştirdiği 3 ve 5 kapılı Mazda 3, 2004 yılında 'Avrupa Yılın Otomobili' seçimlerinde ikinciliği VW Golf ile paylaştı. Girgin, aynı zamanda bir doçent olarak mezun olduğu üniversitede ders veriyor.Murat Günak - Volkswagen Grubu Tasarım Bölüm Başkanı1957 İstanbul doğumlu Murat Günak, doktor olan babasının Almanya'ya yerleşmesi nedeniyle, 16 yaşında bu ülkeye gitti. Almanya'da Kassel Güzel Sanatlar Akademisi’ni bitirdikten sonra Almanya Ford'un otomobil çizimlerini beğenmesi üzerine burslu olarak Londra'daki Royal College of Art'a (Kraliyet Sanat Koleji) giden Günak, otomotiv dünyasına Ford'da adım attı. Daha sonra DaimlerBenz'de tasarımcı olarak çalışmaya başlayan Günak, Peugeot'ya geçerek Tasarım Grubu Başkanlığı görevini yürüttü. 1998 yılında otomotiv dünyasında çok konuşulan bir transfere imza atan Günak, tekrar yuvaya dönüş ve Daimler Chrysler AG'de Mercedes Benz binek araçlar Tasarım Sorumlusu oldu. Dünya otomotiv devlerinin peşinden koştuğu Murat Günak'ın son transferi ise 2003 yılında gerçekleşti. Günak'ın DaimlerChrysler'den Volkswagen firmasına geçişi, 2003 yılının Almanya'da iş dünyasında şok yaratan ilk transferi oldu. Günak, Volkswagen, Audi, Seat, Skoda, Bentley, Lamborghini ve Rolls Royce olmak üzere 7 markadan sorumlu.Bütün bu başarılarının yanı sıra İngiliz Car Magazine Dergisi'nce dünyada otomotiv sektörüne yön veren 300 kişi arasında yer alarak 155'inci olmuştu. 'Buralara kendimi ispatlayarak geldim 'diyen Günak'ın amacı hem kendisinin hem de tüm insanların hayallerine hitap eden bir otomobil dizayn etmek.Necip Soyak - Volvo Japonya BaşkanıTürk otomotiv sektörünü Uzakdoğu'da Necip Soyak temsil ediyor. Soyak, 2001 yılından bu yana Ford Motor bünyesinde bulunan Volvo'nun Japonya Başkanlığı görevini yürütüyor. Soyak, bu görevinden önce Volvo'nun Kuzey Amerika ile Kanada, Meksika ve Porto Riko'dan sorumlu Uluslararası Ticaret Bölümü Başkan Yardımcısı'ydı. Robert Kolej mezunu olan Necip Soyak, Harvard Business School'da Üst Düzey Yönetici Programı'nı ve IFL İsveç Uluslararası Operasyonlar Yönetimi Enstitüsü'nü bitirmiş. İş yaşamına 1971 yılında Atlas Copco'da başlayan Soyak, Atlas Copco'da; Chicago Pneumatic USA Başkanı ve Yönetim Kurulu Başkanı, Atlas Copco KK, Japonya Başkanı, Atlas Copco Airpower Birimi, Belçika İş Geliştirmeden Sorumlu Başkan Yardımcısı, İspanya Ürün Müdürlüğü görevlerinde bulunmuş. Nisan 2000'de Volvo Cars Kuzey Amerika'da Kurumsal Hizmetler'den Sorumlu Yönetici Başkan Yardımcısı olarak göreve başlayan Soyak, bir yıl sonra Nisan 2001'de aynı şirkette Kanada, Meksika ve Porto Riko'da Başkan Yardımcısı oldu. Soyak, buradaki görevinden Japonya'ya atandı.Salih Karlı - Renault Uluslararası Satın Alma ve Yedekparça DirektörüTürk otomotiv sektörünü yurtdışında temsil eden üst düzey yöneticilerinden biri olan Salih Karlı, 2000 yılından beri Renault'nun Satın Alma Direktörlüğü'nde Uluslararası Satın Alma ve Yedekparça Satın Alma Direktörü olarak görev yapıyor. Renault'nun üst düzey yöneticileri arasında yer alan Karlı, 1972 yılında Saint Joseph Lisesi'ni bitirdi. 1977'de INSA (Institut National des Sciences Appliques) Lyon Üniversitesi'nden Makine Mühendisi olarak mezun oldu.1981'de İstanbul Üniversitesi İşletme İktisadi Enstitüsü'nü bitiren Karlı, 1978'de Oyak Renault'da satın alma mühendisi olarak ise başladı. 1979'da Satın Alma Bölüm Şefi olan Karlı, 1986'da Satın Alma Departman Müdürü, 1992'de X 53 (Renault 19) Proje Direktörü, 1995'te İnsan Kaynakları Direktörü ve 1998'de Satın Alma Direktörü oldu. 2000 yılında beri ise kariyerini Fransa'da sürdürüyor.Sibel Köylüoğlu - Ford Proje Geliştirme MüdürüFord Motor Company'nin Amerika Detroit'teki merkezinde çalışan Türk yönetici Sibel Köylüoğlu, otomatik vites sistemlerinin geliştirilmesinden sorumlu proje müdürü olarak görev yapıyor. 1989 yılında Ford'ta çalışmaya başlayan Köylüoğlu, Ürün Tasarımı ve Gelişim Mühendisi olarak 1994 yılına kadar buradaki görevini sürdürmüş. Bu arada NVH direksiyon çubuğu performansıyla müşteri yanlısı kalite ödülünü kazanmış. Amerika'da eğitimi bittikten sonra, Türkiye'yi görmek isteyen Köylüoğlu, Ortadoğu Teknik Üniversitesi'nde İngilizce öğretim görevlisi olarak çalıştı. Daha sonra Amerika'ya döndü ve 32 yaşında mühendislik eğitimine başladı. 36 yaşında Michigan Üniversitesi'nden yüksek makine mühendisi olarak mezun oldu. Üniversite'nin son yılında yaptığı müracatlar sonucunda Ford'da tasarım mühendisi olarak çalışmaya başladı.Sinan Özkök - Renault Megane Ailesinin Avrupa Ürün Planlama YöneticisiSinan Özkök, 2001 Eylül ayından beri, Megane Ailesi ve Scenic'in Avrupa'daki satışlarından sorumlu Ürün Planlama Yöneticisi olarak görev yapıyor. İTÜ İşletme Mühendisliği Bölümü'nden mezun olduktan sonra İstanbul Üniversitesi’nde İşletme yüksek lisansı yapan Özkök, Renault'daki çalışma hayatına 1993 yılında Oyak Renault Bursa fabrikasında başladı. Türkiye'de dört yıl Megane'nın lojistik hizmetleri üzerine çalışan Özkök, çalışmalarını şöyle anlatıyor:'Daha sonra Renault Türkiye'nin İstanbul'da bulunan merkez ofisinde, Megane ve Clio Symbol modellerinden sorumlu Üretim Planlama Yöneticisi olarak çalışmaya başladım. Görevim sona erdiğinde, fabrika üretiminin talep ile aynı doğrultuda olup olmadığını takip ediyor ve satış programını koordine ediyordum.2001 yılından beri Fransa'da Megane ve Scenic Ürün Planlama Yöneticisi olarak görev yapıyorum. Ürün Planlama Yöneticisi'nin sorumluluk alanı; ürün tanımlaması, fiyat konumlandırması, dağıtım kanallarının seçilmesi ve satışları artıracak kampanyaların belirlenmesi gibi pazarlamanın bütün yönlerini kapsıyor. Ürün Planma Yöneticisi aynı zamanda yan hizmetler olan yedek parça ve donanımlarla da ilgilenir. Bizim rolümüz hem stratejik hem de taktiksel: Uzun dönemde nelerin değişeceğini görebilecek bir bakış açısına sahip olmak zorundayken, kısa ve orta dönem için de hazır olduğumuzu göstermeliyiz.'Sadece Türkiye'de üretilip, ihraç edilen Megane Sedan modelinin Avrupa satışlarından da sorumlu olan Özkök, Renault'da çalışan bir Türk yönetici olarak, Türkiye'de üretilen bir otomobilin Avrupa'da satış başarısı yakalamasından gurur duyduğunu söylüyor. Özkök, Megane Sedan'ın satışa sunulmasından kısa süre içinde C segmenti sedanlar arasında lider konumuna geldiğini söylüyor.Meltem Aytaç Mercedes-Benz Hafif Ticari Araçlar Pazarlama İletişimi MüdürüMercedes Benz'in Stuttgart'taki merkezinde hafif ticari araçların iletişim stratejileri sorumlusu olan Meltem Aytaç, iş hayatına, Avusturya Lisesi arkasından da Boğaziçi Üniversitesi Ekonomi Bölümü'nden mezun olduktan sonra Mercedes'in bayi yönetim ve geliştirme departmanında başlamış. Şirkete girdikten tam üç yıl sonra Bayi Geliştirme Kısım Müdürlüğü'ne atanan Aytaç, şirketin o zaman en genç (26 yaşında) kısım müdürü olmuş. 1995 Ocak ayında yurtdışındaki uluslararası yöneticilik geliştirme programına katılan Aytaç, 6 ay Almanya, 6 ay Hollanda, 6 ay Güney Afrika, sonra yeniden Stuttgart'a, merkeze döndü. Üç yıl sonra Mercedes Benz Türkiye'ye geri dönen Aytaç, burada 5.5 yıl Otomobil Pazarlama ve Satış Müdürlüğü yaptı. Daha sonra yurtdışı ticari araçların pazarlama iletişimi üzerine şimdiki işinin teklifi geldi. 7 aydır da Almanya'da merkezde çalışıyor. Sorumlu olduğu ürün grubu Vito, Sprinter ve Vario. Onların tüm dünya çapındaki iletişim stratejisini ve konseptlerini hazırlıyor. Bunların global olarak pazarlama ve iletişim stratejisini yapıyor. Eren Kaya Renault-Nissan Satın Alma Direktörlüğü Aydınlatma ve Mekanizmalar Bölüm MüdürüOyak Renault'da 1991 yılında çalışmaya başlayan Eren Kaya, 2000 yılından bu yana kariyerini Fransa'da sürdürüyor. Kaya, halen Renault Nissan Satın Alma Organizasyonu'nda her iki markanın da aydınlatma ve silme ekipmanlarının küresel olarak satın alınmasından sorumlu yöneticilik görevini yürütüyor. Kaya, yılda yaklaşık 1 milyar
euro satın alma cirosu gerçekleştiriyor.1991 yılında Oyak Renault'da Etüd Büro'da mühendis olarak çalışmaya başlayan Eren Kaya, 1995'te Yeni Broadway Projesi'nde Etüd Büro Proje Şefliği, 1996'da Megane Sedan Etüd Büro Proje Şefi olarak görev almış. 1999'da Satın Alma Direktörlügü'ne geçerek L 65 (Clio Symbol) Satın Alma Proje Şefi olan Kaya, 2000 yılında yine Satın Alma Direktörlüğü'nde dış aksesuar ve mekanizmalardan sorumlu Departman Müdürü olmuş.Oyak Renault'daki kariyeri boyunca gerek Mühendislik Direktörlüğü'nde gerekse Satın Alma Direktörlü'ğünde farklı modellerin projelerinde aktif olarak görev alan Eren Kaya, 2000 yılında Fransa'ya giderek Grubun Satın Alma Direktörlüğü'nde stratejik bir göreve atandı.1982'de
Galatasaray Lisesi'ni bitiren Eren Kaya, 1987'de Boğaziçi Üniversitesi Makine Mühendisliği bölümünden mezun oldu. Askerlik öncesi 1987-1988 yılları arasında Otosan'da satın alma sorumlusu olarak çalışan Kaya, askerlik sonrasında 1989-1990 yılları arasında Otosan'da iş hayatına devam etti. Daha sonra ise 1990'da Borusan'a ihracat satış sorumlusu olarak geçti.İlhan Kesimgil Renault Uluslararası Endüstriyel Gelişim ve Kalite DirektörüRenault'da üst düzey görevlerde bulunan Türk yöneticilerden biri de İlhan Kesimgil. 1998'de Uluslararası Endüstriyel Gelişim Direktör Yardımcısı olarak Fransa'ya giden Kesimgil, 1999 yılından bu yana Uluslararası Endüstriyel Gelişim ve Kalite Direktörü olarak görev yapıyor.1965'te Saint Joseph Lisesi'ni bitiren Kesimgil, 1970'te İTÜ'den master derecesiyle mezun oldu. 1972'de Oyak Renault'da metod mühendisi olarak çalışmaya başlayan Kesimgil, 1975'te Atölye Şefi, 1979'da Departman Müdür Yardımcısı, 1983'te Kalite Departman Müdürü, 1985'te Mekanik Departman Müdürü, 1987'de Fabrika Müdürü oldu. 1992 yılında hem Fabrika Müdürü hem de Genel Müdür Yardımcısı olarak görevine devam eden Kesimgil, 1996'da diğer görevlerine ek olarak Etüd Büro Direktörlüğü'ne getirildi.Tarık Tunalıoğlu - Renault Grubu İran Projesi Endüstriyel DirektörüTürk otomotiv sektöründe ilk ihracat projelerinden birinin mimarı olarak tanınan ve Megane Wagon'nun Proje Direktörlüğü'nü yapan Tarık Tunalıoğlu, şimdi de yurtdışında önemli bir göreve geldi. L90 isimli 5 bin Euro'luk Dacia Logan modelini üretecek İran'daki 300 bin kapasiteli tesisi Tarık Tunalıoğlu yönetecek. 1955 yılında İstanbul'da doğan Tarık Tunalıoğlu, Saint Joseph Lisesi’ni bitirdikten sonra İstanbul Teknik Üniversitesi Makine Mühendisliği'nde öğrenimine devam etti. 1982 yılında üniversiteden mezun oldu ve Fransa Renault'da staj yaptı. Ardından Oyak Renault'taki çalışma hayatına başladı. İlk görevi Etüd Büro'da mühendislikti. 10 yıl sonra gösterdiği başarı sayesinde Etüd Büro Direktörü oldu. 1996 yılında kendi kariyeri ve otomotiv sektörü için dönüm noktalarından biri olan Megane Wagon'un Proje Direktörlüğü görevini üstlendi. Bu projeyi tamamladıktan 2 yıl sonra da Oyak Renault'un Mühendislik Direktörü oldu.Sevim Astarlıoğlu - Dacia Projesi'nin Kalite KoordinatörüOyak Renault'da 8 yıllık bir çalışmanın ardından Renault DOI'de (Uluslararası Operasyonlar Direktörlüğü) çalışmak üzere teklif alan Sevim Astarlıoğlu, 3.5 yıldır Paris'te yaşıyor. Renault bünyesinde bulunan Dacia'nın Romanya ve Rusya projelerinin Kalite Koordinatörlüğü'nü yürütüyor. İşi gereği Fransa, Romanya ve Rusya arasında mekik dokuyan Astarlıoğlu, L90, yani 5 bin Euro'luk araç olarak bilinen Logan isimli projede kalite onay sorumlusu... Yurtdışındaki ilk günlerinde Oyak Renault temsilcisi olarak üzerinde çok yükümlülük hissettiğini söyleyen Astarlıoğlu, Oyak Renault'da kazandığı tecrübe, atölye kökenli oluşunun getirdiği teknik yaklaşım ve iş disiplininin, Fransa'ya adapte olmasında en büyük yardımcısı olduğunu anlatıyor. Oyak Renault'nun üretim teknolojisinde olduğu gibi insan kaynaklarına ve eğitime verdiği önem doğrultusunda da dünya fabrikası olduğunu kanıtladığını kaydeden Astarlıoğlu, yurtdışında çalışan Oyak Renault'cuların bunun en somut örnekleri olduğunu söylüyor.Murat Yalman - Ford Avrupa Pazarlama Başkan Yardımcısı2000 yılından beri Ford Avrupa Pazarlama Departmanı Satış ve Servis Bölümü Başkan Yardımcısı olarak görevini sürdürüyor. Ford'un marka yönetimi takımından ve pazarlama iletişimlerinden sorumlu. Yalman, daha önce Nissan Kuzey Amerika'da birçok marka stratejisi, pazarlama iletişimleri ve ürün pazarlama rolleri gibi konularda görev almıştı ve tekrar Ford bünyesine girerek Kaliforniya'daki genel merkezde Ürün ve Pazarlama Stratejisi üzerine çalışmalarına devam etti. İki farklı takıma liderlik ederek, Kuzey Amerika'da 'Gold Effie' adı verilen üstün pazarlama ödülüne layık görüldü. Otomotiv sektöründeki kariyeri 1981 yılında ABD'de Ford bünyesinde planlama işletmesinde başlayan Yalmanın yıldızı, 1985 yılında Nissan ailesine katılmadan önce Otomobil Ürün Geliştirme'de Şef analistliğine yükselmesiyle daha da parladı. Rhode Island Brown Üniversitesi'nde Malzeme Bilimleri Mühendisliğini bitirdikten sonra Philedelphia'da Wharton School of Business'ta MBA eğitimi alan Yalman 1956 doğumlu, evli ve iki çocuk sahibi.Can Karauç - Daimler Chrysler Avustralya Ticari Araçlar Servis MüdürüUzaklarda Türk otomotiv sektörünü temsil eden yöneticilerden biri de Can Karauç... Türkiye'de, Arçelik, Toyotasa ve Nissan Otomotiv'de 12 yıl kadar mühendis, eğitimci ve yönetici olarak çalıştıktan sonra 2000 yılında Avustralya'ya mesleki beceriye dayalı göçmenlik kategorisinden giden Karauç, orada Hyundai ve General Motors Holden gibi firmaların Victoria ve Tasmania'ya eyaletlerindeki bölge ofislerinde 3.5 yıl kadar satış sonrası servis ve yedekparça müdürlüğü görevlerinde bulunmuş. Karauç, 1 Mart 2004 tarihinden itibaren DaimlerChrysler Avustralya-Pasifik Ticari Araçlardan Sorumlu Servis Müdürü olarak görev yapıyor.Mehmet Özöztürk - Land Rover-TasarımcıTürkiye'de Anadol markasını yaratanlardan biri olan 55 yaşındaki Mehmet Özöztürk, şimdi Land Rover firmasında tasarımcı olarak çalışıyor. Özöztürk, son olarak tamamen yenilenen Land Rover Discovery modelinin iç tasarımında görev almış. İstanbul doğumlu Mehmet Özöztürk, İstanbul Güzel Sanatlar Akademisi Heykel bölümünü bitirdikten sonra, ilk olarak Otosan'da, Türkiye'nin ilk seri üretilen otomobil projesi Anadol'da çalışmış. 15 yaşından beri otomobil tasarımcılığına ilgi duyan Özöztürk, 1973 yılında Rahmi
Koç'un desteÄŸiyle Londra'da bulanan Royal College of Art'ta otomotiv tasarım bölümünde master yapmış. Royal College of Art aynı zamanda bir baÅŸka ünlü Türk tasarımcı Murat Günak'ın da mezun olduÄŸu okul...Bu eÄŸitimin ardından Rover otomobillerinin direktörü David Bache ile tanışan Özöztürk, Rover'daki iÅŸ hayatına baÅŸlamış. 1976 yılında ise o zamanlar aynı grup içinde olan Land Rover'a geçmiÅŸ ve kariyerine burada devam etmiÅŸ. Ä°ÅŸ hayatı boyunca Land Rover firmasında birçok tasarım çalışması yapan Özöztürk'ün tasarladığı araçlar şöyle: 1979 yılında Defender 90 ve 110 modellerinin iç ve dış makyajı, Range Rover Classic (5 kapı) ve Ä°sveç ordusu için özel 4x4 araçların tasarımı, 1989 yılında Discovery Seri 1'in iç tasarımı. 1995'te Freelander'in iç tasarımı. Son olarak ise 2004 yılında tanıtımı yapılan yeni Discovery 3 modelinin iç tasarımı...Â
button