Oluşturulma Tarihi: Temmuz 24, 2004 01:41
ABD’li iş dünyası ve ekonomi dergisi Businessweek ile marka danışmanlığı şirketi Interbrand işbirliği ile yürütülen ‘En iyi küresel markalar’ araştırması sonuçları açıklandı. 4 yıldır düzenlenen ve dünyanın en büyük firmaları üzerinde yapılan çalışmaya göre bu seneki sıralamada en çok değer kazanan 5 firmadan 4’ünü teknoloji şirketleri oluştururken Coca Cola, Ford, Disney gibi uzun geçmişe sahip geleneksel markaların değer kaybettikleri görüldü. İpod’un başarısı ve kuvvetli marka sadakati sayesinde Apple bilgisayar, marka değerini yüzde 24 oranında arttırarak 43’üncülüğe yükselirken, Yahoo, Amazon, Samsung ve Hsbc Bank marka değerini en çok arttıran diğer şirketler oldular. Araştırmada dünya ekonomisinde görülen düzelme işaretleriyle de ilgili olarak 100 şirketin toplam marka değerinin yüzde 2.2 oranında arttığı ifade edildi. Dünya ekonomisindeki bu düzelmeden özellikle finans ve lüks mal üreticilerinin olumlu etkilendiği belirtildi. Sıralamanın üst sıralarında ABD’li şirketlerin mutlak hakimiyeti hala devam ederken listedeki ABD şirketi sayısı geçen seneye göre 64’ten 58’e düştü. Araştırmada J.P. Morgan Chase, Morgan Stanley gibi yatırım bankalarıyla oluşturulan markaların 5 yıllık satış ve gelir tahminleri, piyasa liderliği, istikrar gibi değerlendirmelerle birleştirilerek markaların gerçek ekonomik değerine ulaşılmaya çalışıldı. Gelirlerinin en az 3’te birinin yurtdışından elde edilmesi ve finansal verilerin halka açık olması gibi kriterlere sahip olmayan Wal-Mart, Visa ve CNN gibi bazı markalar araştırma kapsamına dahil edilmedi.