Güncelleme Tarihi:
YÜZDEN fazla ülkede, 30 bini aşkın personeli ile denetim, vergi ve özel danışmanlık hizmetleri sunan Grant Thornton International’ın 40 ülkede, 100’ü Türkiye’den olmak üzere, 6 bin şirket yönetici ile gerçekleştirdiği “Alternatif yakıtlı araçlar” konulu araştırma sonuçlandı. Brent petrol fiyatının 100 dolar üzerinde devam eden seyri küresel ekonomi liderlerini alternatif yakıtlı araçları yeni bir seçenek olarak düşünmeye iterken, araştırmaya katılan her dört yöneticiden biri alternatif yakıtlı araçlara yöneldiğini veya yönelmeyi düşündüğünü ortaya koydu. Çoğunluğun yöneldiği bu girişimin temel nedeni olarak ise yüksek petrol fiyatlarının sebep olduğu maliyetleri azaltmak olduğu belirlendi.
G-7’de oranlar BRIC’ten yüksek
Araştırmaya katılan katılımcıların yüzde 24’ü şirketleri için alternatif yakıtlı araçlara yönelmeye başladıklarını veya başlamak üzere planlar içinde olduklarını belirtirken, bu aşamada, gelişmiş olan ülkeler ile gelişmekte olan ülkeler arasında belirgin bir fark göze çarpıyor. Alternatif yakıtlı araca yönelmeyi düşünen yöneticiler G-7 ülkelerinde yüzde 28 olarak öne çıkarken, BRIC ülkelerinde bu oran yüzde 15 civarında seyrediyor. Türkiye ise katılımcıların yüzde 46’sı alternatif yakıtlı araç seçeneğini en azından düşündüklerini ifade ederek dünya ortalamasının üstüne çekti. Rapor sonuçlarını değerlendiren Grant Thornton Türkiye ortaklarından Ramis Uzunoğlular, Türkiye’de ortaya çıkan sonucun, şaşırtıcı gibi görünse de aslında gerçeği yansıttığını belirterek, “Türkiye, 2.39 milyon LPG’li araçla dünya LPG’li araç lideri. LPG’li araç kullanımı konusunda, Türkiye’nin hemen ardından 2.33 milyon araçla Polonya ve 2.3 milyon araçla Güney Kore geliyor” dedi.
Yüzde 69’u petrol diyor
Raporda alternatif yakıtla ilgili şu görüşler yer alıyor: “Yüksek petrol fiyatları ve petrolün temelde ‘doğal bir kaynak’ oluşu ve ‘rezervlerin sonsuz olmaması’, bilim dünyasını alternatif yakıtlı araçlar üretmeye ve ekonomi dünyası temsilcilerini ise bu alternatifleri ciddi bir şekilde ele alıp değerlendirmeye doğru itiyor. Araştırma katılımcılarının yüzde 69’u alternatif yakıtlı araçları düşünmeleri ardındaki temel etmeni yüksek petrol fiyatları olarak öne sürerken, yüzde 62’si maliyet yönetimi, yüzde 58’i çevresel sorumluluk ve yüzde 55’i vergisel muafiyet gibi nedenlerden güç buluyor.”
Taşıt sayısı yüzde 19.8 azaldı
Ramis Uzunoğlular, küresel düzlemde oldukça yüksek seyreden petrol fiyatlarının, şirketlerin ve bireysel kullanıcıların yakıt tercihinin ve trafiğe çıkıp çıkmama kararlarının dahi belirleyici faktörü olduğunu belirtiyor. Uzunoğlular, “Türkiye İstatistik Kurumu’nun Mart 2012 Motorlu Kara Taşıtları İstatistiklerine göre Türkiye’de trafiğe kaydı yapılan taşıt sayısı 2012 yılının ilk çeyreğinde geçen yılın ilk çeyreğine göre yüzde 19.8 azaldığını açıkladı. Bu durumun sebepleri arasında yakıt maliyeti önemli bir etken. Alternatif yakıtlı araçların daha efektif hale getirilmesi ve hibrit teknolojiye sahip melez araçların daha çok tercih edilmesi kaçınılmaz” dedi.
Filo değişim maliyeti için düşünmüyorlar
ARAŞTIRMANIN sonuçlarına göre, alternatif yakıt düşünmeyenlerin temel sebepleri, filo değişim maliyeti ve şarj imkanı/gaz istasyonu gibi altyapı yetersizlikleri. Hiç düşünmeyenler için bu uzak duruşun ardındaki temel sebep yüzde 49 ile filo değişim maliyeti. Hemen ardından yüzde 48 ile şarj etme konusundaki imkansızlıklar ve yetersiz gaz istasyonları konusu var. Katılımcıların yüzde 38’i ise kendileri ve ihtiyaçları için uygun bir alternatif olduğuna inanmıyor.