Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Aralık 24, 2006 00:00
Denimder, Başkanı Nedim Özbek, alışveriş merkezlerinin "yabancı markalara öncelik tanıyan bir şebeke" tarafından yönetildiğini ileri sürdü ve "Dünyaya kendi markamızla ihracat yapıyoruz, yurtdışındaki mağaza sayımız 1.000’i aştı ama kendi ülkemizdeki alışveriş merkezleri çoğu Çin malı satan yabancılara öncelik tanıyor" dedi.
TÜRK Denim-jean sektörü, dünya liginde zirveye oynarken Türkiye pazarında tüketicinin ve alışveriş merkezi yönetimlerinin yabancı marka merakını kıramıyor. Türk Denim Sanayicileri Derneği (DENİMDER) Başkanı Nedim Özbek, sektörün sadece üretici ihracatçı ya da fasoncu olmadığını, yurtdışındaki Türk denim markalarının mağaza sayısının 1000’i aştığını belirterek, "Dünyaya kendi markamızla ihracat yapıyoruz, yurtdışında bazı ülkelerde pazar lideriyiz ama kendi ülkemizdeki alışveriş merkezleri bize değil çoğu Çin malı satan yabancı markalara öncelik tanıyor" dedi. Dünyada alışveriş merkezlerinin marka politikalarının kurallara bağlı olduğunu belirten Nedim Özbek, "Önümüzdeki günlerde biz de bu konuda sıkıntılarımızı Ankara’ya anlatacağız. Şu anda İstanbul’da hangi alışveriş merkezine gitseniz diğerinin aynısı mağaza listesiyle karşılaşıyorsunuz. Her yerde aynı markalar var rekabet yok" dedi.
MISIR’A HÜCUM VAR: Son dönemde Türk denim sanayicilerinin de Mısır, Çin, Tunus gibi ülkelere yatırım yapmaya başladıklarını anlatan Nedim Özbek, "Bu nedenle bu yıl beklediğimiz 4 milyar dolarlık ihracat rakamının geçen yılki seviyelerde kalma ihtimali var. Kaba bir hesapla sanayicilerimizin yüzde 7’sinin Mısır ve maliyet avantajı sunan benzer ülkelerde yatırım yaptıklarını söyleyebiliriz" diye konuştu. Şu anda denim sanayicilerinin Türkiye’deki üretimlerinin ful kapasite sürdüğünü de belirten Özbek, şunları söyledi: "Ancak devletin sektöre hiçbir desteği yok. Devletin öncelikleri başka global piyasaların öncelikleri başka. Ne yazık ki dünya liderliğine oynayan sektörümüz dünyada en yüksek maliyetlerle üretim yapar durumda. Rusya vergileri yükseltiyor Ankara’dan tek ses çıkmıyor. Bu durumda ben Rus olsam, Türk jeanı almazdım. Rusya’ya ihraç ettiğimiz ürünlerde ürünün bedeli kadar vergi var."
BU ÜLKEDE MARKA OLMAK: Denimder Başkanı Nedim Özbek, Türk denim ve jean sektörünün Rusya gibi dev bir pazarda lider olduğunu hatırlatarak şöyle konuştu: "Avrupa markaları şu anda bizim terbiye ettiğimiz pazarı kullanıyor. Türkiye’de ise tekstilden anlamayan alışveriş merkezi yönetimleri, yerli markaları marka olarak bile kabul etmiyor. Bazen komik olaylar da oluyor. Dünyada tekstilde hiç bir etkinliği olmayan bazı ülkelerden gelen kalitesiz markalar en büyük alışveriş merkezlerinde yer bulurken, dünyanın kabul ettiği Türk markaları bu merkezlere giremiyor. Dünyada ne kadar tanınırsak tanınalım, kendi ülkemizde marka olarak kabul görmüyorsak bu çok büyük sorundur."
Türkiye jean pazarında dünya liderliğini zorluyorDünyada 2 milyar insan her gün jean giyiyor.
Dünya denim üretiminin yüzde 60’ını Türkiye yapıyor
Türk denim sektörü Avrupa’nın en büyük üreticisi, Avrupa’nın en büyük ihracatçısı.
Türk denim sanayisinin 2000 yılı ihracatı 984 milyon dolardı, 2006’da 4 milyar
dolar bekleniyor.
Türkiye’den en fazla denim ithal eden ülke İtalya.
Türk denimcileri 120 ülkeye ihracat yapıyor
Türkiye’de üretilen denim pantolonları 200 milyon kişi giyiyor.
Türk kumaşından üretim yaparak AB ülkelerine satan Fas ve Tunus, yakında Türkiye’ye ciddi rakip olacak.
Türk denimciler 150 milyonluk Rus pazarında da marka ve mağaza olarak bir numara.
Türk denimcilerinin çoğu globalleşen marka sayısı 900’e ulaştı.
Türk denim sektörü, katma değeri yüksek üretimde İtalya’nın ardından ikinci sırada.
Türk denim sektörü yılda 200 milyon metreyi aşan üretim kapasitesine sahip ve kumaşta dünya pazarının yüzde 8’ini elinde tutuyor
Onlarla ciro üzerinden, bizimle metrekare bazındaDENİMDER Başkanı Nedim Özbek, alışveriş merkezlerinin kira sözleşmelerinde de Türk ve yabancı markalar için ayrımcı davrandığını ileri sürdü. Özbek, "En güzel yerleri yabancı markalara veriyorlar. Onlarla ciro üzerinden yüzdelik paylarla anlaşıyorlar. Yerli markalara ise ikiyüzlü davranıyorlar. Hem tüketicinin göremeyeceği ücra noktalarda yer veriyorlar, hem de metrekare bazında kiralama yapıyorlar. Eğer o markalara kiraladıkları dükkanları bizlere verseler, biz onlardan çok daha yüksek cirolar yaparız. Bu konuda sonuna kadar iddialıyız" dedi.