Dünya Kupası’nı İtalya parayı Almanya kazandı

Güncelleme Tarihi:

Dünya Kupası’nı İtalya parayı Almanya kazandı
Oluşturulma Tarihi: Temmuz 11, 2006 00:00

Dünya Kupası’na 1.7 milyar Euro’nun üzerinde harcama yaparak hazırlanan Almanya, bu organizasyondan en karlı çıkan ülke oldu. Kupanın galibi İtalya’nın bu yıl yüzde 7 büyüyeceği hesaplanırken, kupanın üçüncüsü ev sahibi Almanya’nın 25 milyar Euro kazanacağı tahmin ediliyor. İtalya’nın sponsoru Puma ve futbol toplarının resmi üretici Adidas kupadan en çok kazanan firma olarak çıkarken, Portekiz’in sponsoru Nike kupada aradığını bulamadı.

İTALYA 2006 Dünya Kupası’nı ülkesine götürürken, kupada üçüncülükle yetinmek zorunda kalsa da Almanya en kazançlı çıkan ülke oldu. Kupayı kazanan İtalya’nın ekonomisinin yüzde 7 büyüyeceği tahmin edilirken, organizasyonları gerçekleştiren Almanya’nın ise 25 milyar Euro’ya kadar kazanç elde ettiği tahmin ediliyor. İtalya’nın sponsoru Puma ve kupanın futbol toplarını resmi üreticisi olan Adidas ise Dünya Kupası’ndan en karlı çıkan iki spor firması oldu. Almanya sadece futbol stadyumları için 1.4 milyar Euro harcama yaptı. Ayrıca organizasyon için gereken bazı eksikliklerin tamamlanması ve güvenlik için ise 300 milyon Euro’ya yakın bir harcama yaptığı tahmin ediliyor. 2006 Dünya Kupası ana sponsoru MasterCard, 12 spor ekonomisi uzmanı ve 6 spor sosyologunun görüşleri alarak yaptığı bir araştırmaya göre Almanya ekonomisi, Dünya Kupası’nın ardından 25 milyar Euro’ya kadar kazanç elde edebilecek. Dünya Kupası için 15 çok uluslu şirket ise 700 milyon Euro civarında sponsorluk harcaması yaptı.

EN KARLI ÇIKAN ŞİRKET PUMA: Dünya Kupası’nı kazanan İtalya’nın sponsoru Puma’nın ise bütün kampanyalardan en kárlı çıkan şirket olması bekleniyor. En fazla takıma sponsorluk yapan Puma, kupayı eve götüren İtalya’nın da 2002 yılından bu yana sponsoruydu. Final maçı Adidas’ın sponsor olduğu Fransa arasında yapıldı. Puma ilk kez, ciroda olmasa da sahalarda sponsorluk yarışında geçtiği Adidas’ı finalde de elemiş oldu. Puma’nın ünlü futbolcu Pele’li reklamları büyük beğeni topladı. Adidas’ın sponsor olduğu Fransa ikinci, Almanya ise üçüncü olarak başarılarını sürdürdü. Puma’dan sonra 8 ülke ile en çok takıma sponsor olan Nike ilk üçe bile giremedi. Nike’ın sponsor olduğu Portekiz, üçüncülüğü Almanya’ya karşı kaybetmişti.

ADİDAS TOP VE FORMADAN KAZANDI: Dünya Kupası futbol toplarının resmi üreticisi olan Adidas, 15 milyon top satmayı hedeflemişti. Almanya’nın sürpriz performansı Adidas’ın hedeflerini aşmasına sebep oldu. Beklenenin iki katı kadar Almanya forması satıldı. Dünya Kupası’nın ana sponsorlarından MasterCard, futbol ana temalı reklamlarıyla insanlar üzerindeki sempatisini artırdı. Poweraid Dünya Kupası boyunca akıllarda kalan reklamlar yaptı. Akbank da Türkiye’de hazırladığı ilginç reklam filmiyle akıllara kazındı.

ON-LINE İLK KUPA: Bu arada 2006 geleneksel medya dışında gerçek farklı alternatiflerin sunulduğu ilk Dünya Kupası oldu. Pekçok ülkede internette canlı videolar, bazılarında maçlar ve önemli anlar cep telefonlarından da izlenebildi. Raporlar yeni medyanın kullanımının yüzeysel kaldığını, yan bir öğe olarak tercih edildiğini ortaya koydu. Hutchison’da müzik ve mobil tv Başkanı Amanda Hutton, Avustralya elenene kadar 2 hafta içerisinde maçlara veya kupayla ilgili diğer programlara 300 bin kere bağlanıldığını söyledi.

Beckham’ın golü 100 milyon sterlinlik katkı yaptı

DAVID Beckham’ın bir gol atarak İngiltere milli takımını çeyrek finale taşımasının İngiltere ekonomisine 100 milyon sterlinlik ekstra katkısı olduğu hesaplanmıştı. İngiltere-Portekiz çeyrek finaline kadar İngiltere’de en az 100 milyon sterlinlik ekstra bir harcama yapılacağı öne sürülmüştü. Beckham’ın golünün bahis endüstrisine 50 milyon sterlinlik katkı yaptığı biliniyor. İngiliz Perakendeciler Birliği ise İngiltere’nin turnuvada kalacağı her hafta için yiyecek ve içeceğe harcanacak paranın ülke ekonomisi için ekstra 124 milyon sterlin demek olduğunu açıklamıştı. Ancak İngiltere çeyrek finalde Portekiz’e yenildi. Bu arada dünyanın en çok sponsorluk alan futbolcusu David Beckham’ın uzun yıllar reklam yıldızı olacağı tahmin ediliyor. Motorola ile 3 yıllık bir anlaşma yapan Beckham’ın Pepsi, Gillette ve diğer markalarla reklam çalışmalarını sürdüreceği söyleniyor.

Brezilya elendi, Nike umduğunu bulamadı

DÜNYA Kupası’nın favarosi olarak gösterilen Brezilya’ya sponsor olan Nike, bütün kampanyalarını Portekizce yapmıştı. Brezilya’nın ardından, Nike’ın sponsor olduğu Portekiz de yarı finalde kupaya veda etti. Nike’ın Portekizce ve Güney Amerika eksenli reklam stratejisi yüzünden satışlarında umduğu artışı yakalamama ihtimalı olduğu söyleniyor.

Favori takımların hayal kırıklığı

UZMANLAR, Dünya Kupası’nın başladığı sıralarda Almanya, İngiltere, Brezilya gibi favori takımların desteklenmesinin satışları artıracağını söylüyorlardı. Favori takımlarla bir yıllık sponsorluk anlaşmasının 100 milyon Euro’ya kadar çıktığı söylendi. Ancak favorilerden İngiltere, Brezilya, Arjantin kupaya erken veda ederek hayal kırıklığı yarattı.

Gazete satışları arttı

2006 Dünya Kupası’nın televizyon ve gazete gibi geleneksel medyanın gücünü hálá koruduğunu da kanıtladığı kaydediliyor. Almanya’da düzenlenen organizasyonlar gazete, televizyon gibi geleneksel medyanın etkinliğini hala sürdürdüğünü gösterdi. Dünya Kupası’nda medyaya olan ilgi sadece televizyon izleyiciliği ile sınırlı kalmadı. Aynı zamanda gazetelerin tirajları da arttı. Fransız L’equipe gazetesi, Fransa’nın yarı finalde Brezilya’yı elemesinin ardından normal tirajının 3 katına çıkarak 900 bin adet sattı. Londra’daki Initiative medya satın alma ajansından analist Kevin Alavy, 49 büyük ülkede yarı finallerin oynandığı esnada televizyon izleyici sayısının, 2002’de Japonya ve Kore’de yapılan Dünya Kupası’na göre ortalama yüzde 15 arttığını söyledi.

İtalya dünyada ticari dengeleri değiştirecek

DÜNYA Kupası’nın başlamasından önce, dünya ticaret dengeleri açısından en iyi sonucun kupayı İtalyanlar’ın kazanması olduğunu belirten Financial Times, ABN Ambro’nun "Dünya Kupası’nı alan ülkenin ekonomisinde yüzde 7’lik bir büyüme saptadığını" aktarmıştı. Gazete, İtalya’nın kupayı almasının "dünyadaki ticari dengeler açısından en faydalı sonuç olacağı" yorumunu yapmıştı. Financial Times kupayı eve götürecek ülkeyle ilgili en doğru tahmini de yapmış oldu.

Hangi marka hangi ülkeye sponsordu

PUMA: İtalya, Çek Cumhuriyeti, Polonya, İsviçre, Paraguay, Suudi Arabistan, Fildişi Sahilleri, Gana, Tunus, Togo, Angola, İran

NIKE: Brezilya, Hollanda, Portekiz, Hırvatistan, Meksika, ABD, Avustralya, Güney Afrika

ADIDAS: Almanya, Fransa, Arjantin, Japonya, İspanya, Trinidad & Tobago

UMBRO: İngiltere, İsveç

LOTTO: Ukrayna, Sırbistan-Karadağ

MARATHON: Ekvator

JOMA: Costa Rica
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!