Güncelleme Tarihi:
DÜNYANIN en büyük alışveriş merkezi ve perakende danışmanlık ve yönetim şirketi Jones Lang Lasalle (JLL) perakendenin 10 yıl sonrasına ilişkin çarpıcı bir rapor hazırladı. Yeni neslin alışveriş eğilimleri ve internetin etkilerinin irdelendiği rapor, geleceğe dair bir yol çizmeyi amaçlıyor. JLL Avrupa, Ortadoğu ve Afrika Perakende CEO’su Robert Bonwell, son 3 yılda krize rağmen kârı tavan yapan lüksün gelecekte de artışını sürdüreceğini söyledi. “Genç kuşağın nasıl harcama yapacağı” sorusunun hayati önem taşıdığını belirten Bonwell, “Önceki kuşaklar çalışmak için yaşıyordu. Yeni kuşak ise daha keyifli yaşamak için çalışıyor. Fakat daha tembel yeni kuşak bile lüks tutkunu. Lüksün sonu asla gelmeyecek. Aksine artarak büyüyor” dedi.
Distribütörler azalacak
Gelecek 10 yılda her ülkede yaşanacakların birbirinden farklı olacağını vurgulayan Bonwell, kesin olan iki şeyin artan nüfus ve büyüyen ekonomi olduğunu söyledi. Bonwell, Türkiye’de daha çok alışveriş merkezi (AVM) açılması için gerekli alan olduğunu belirterek şu tespitlerde bulundu: “Milli gelir kesinlikle artacak. Türkiye’ye yeni marka gelişi sürüyor. Bu trend devam edevek. Türkiye’de yabancı markaların yüzde 65’i distribütör kanalıyla varlık gösteriyor. Türkiye’ye duyulan güven arttıkça markalar kendi organizasyonlarını kuracaklar. Eskiden bu oran yüzde 75’ti. Örneğin H&M kendi geldi. Abercrombie gelirse kendi gelecek. Türkiye büyüyor, nüfus ve çevre ülkelerdeki operasyonları da yapabilme kabiliyeti nedeniyle her şey harika görünüyor.”
Artık plansız büyüyemezsiniz
Bazı ülkelerde çok fazla AVM olduğunu, Türkiye’nin Batı Avrupa’nın hatalarından ders çıkarması gerektiğini vurgulayan Bonwell, “Türkiye gayet iyi durumda ama plansız. Bugüne kadar bir dalgaya kapılıp geldiniz. Son 10 yıl böyle geçti ama artık planlama yapmanız şart. Bunu yapmazsanız sonuç çok vahim olabilir. Portekiz gibi fazla AVM yapmış ve bu sorunu çözemeyen ülkelerden ders çıkarın. Planlamayı göz ardı etmeyin” dedi.
Altın gibi Doğu’ya hücum
Bonwell, şu çarpıcı bilgileri aktardı:
Türkiye’de AVM’lerde alandan yerel markaların aldığı pay yüzde 80. Global markalar yüzde 20.
Çin’de lokal markaların aldığı pay yüzde 60. Hindistan, Çin ve Türkiye’nin kendi markamları var ama örneğin Rusya’nın yok.
Altına hücum gibi şimdi dünyanın Doğu’su yükseliyor.
Türkiye’nin de doğusu yükseliyor. Doğu krizden etkilenmedi ve hâlâ harcamaya devam ediyor.
Fransa, İngiltere gibi gelişmiş ülkeler Türkiye’deki perakende gelişimini görmek için Türkiye’ye geliyorlar. Türkiye onlardan bir miktar ileride.
Havalimanları AVM gibi oldu. Sırada tren garları var.
iPhone ve iPad uygulamaları muazzam bir veri kaynağı oluşturuyor. Tablet dünyaya alışın.
2020’de AVM’lerde giyimden daha çok yeme-içme, eğlence, aktivite olacak.
Lüks bile internete kaydı, online’ı göz ardı etmeyin
ROBERT Bonwell internetin sektöre etkilerini şöyle anlattı:
Avrupa’da perakende cirolarının yüzde 10’u online satışlardan geliyor. Hızla yüzde 20’ye doğru gidiyor.
Zara birkaç hafta önce internetten satış başlattı.
Prada’nın 5 yılda satışlarının yüzde 40’ını internetten gerçekleştirme hedefi var.
Lüks de interneti daha fazla kullanacak. Online satışlar göz ardı edilemez.
Tiffany’nin satışlarının yüzde 10-20 arası online.
Lüks devi Richmond Group, internette lüks satış yapan Net-a-Porter’i satın aldı. Bu değişim iyi okunmalı.
Türkiye, alışveriş merkezinde Avrupa ve Ortadoğu’ya örnek
TÜRKİYE’de AVM’lerin çok farklı sosyal yanları olduğuna değinen Robert Bonwell, “Anadolu’da caddede bir kadın tek başına yürüyemiyor ama AVM’de yürüyebiliyor. Aileler bunu normal karşılıyor çünkü AVM ortamı güvenli. Bu kültürün mimarı Türkiye. Ortadoğu ve Batı Avrupa’ya bu kültür sizden geçecek” diye konuştu.