Güncelleme Tarihi:
Bakan Alaboyun, AA muhabirine yaptığı açıklamada, Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünün Türkiye'nin en büyük ihracatçılarından biri haline geldiğini ifade ederek, ABD dahil 114 ülkeye ihracat yapıldığını aktardı.
Yapılan ihracatın döviz girdisi ile dış ticaret açığının azaltılmasında önemli bir rol oynadığına dikkati çeken Alaboyun, "2023 yılına kadar bor ihracının 2,5 milyar dolara çıkarılmasını hedefliyoruz ama bizim asıl üzerinde durmamız gereken nokta, bir yandan bor üretim ve satışını artırırken, diğer yandan özel sektörü de teşvik ederek katma değeri yüksek bora dayalı sanayinin gelişimini sağlamaktır" ifadelerini kullandı.
Alaboyun, cam sanayisinden deterjana, seramikten uzay sanayisine kadar çok geniş alanlarda kullanılan bor madenlerinin işletmecisi Eti Maden'in, uluslararası bor piyasasında da etkinliğinin giderek arttığını belirterek, dünya bor sektörünün yüzde 50'sinin kurumun eline geçtiğini ve 114 ülkeye ihracat yaptığını kaydetti.
Bakan Alaboyun, Türkiye'nin en önemli yeraltı kaynaklarından olan bor madeninin, Bakanlığın ilgili kuruluşu Eti Maden İşletmeleri Genel Müdürlüğünce işletildiğini ifade etti. 2002'de dünya pazarının yüzde 30'una sahip olan Eti Maden'in halen yarısına hakim olduğunu dile getiren Alaboyun, "2002'de 2,7 milyon ton yıllık bor üretimi, söz konusu dönemde yüzde 55 oranında artarak 4,2 milyon tona yükseldi. Bu süreçte Eti Maden'in hasılatı da 186 milyon dolardan, 871 milyon dolara çıkarak, 3,7 kat artış gösterdi" değerlendirmesinde bulundu.
Yer altı kaynaklarının yüksek katma değer sağlayacak şekilde ekonomiye kazandırılmasının önemine değinen Alaboyun, çeşitli sanayi kollarında girdi olarak kullanılan bor ve kimyasallarının özellikle imalat sanayi ile ileri teknolojik malzemelerin gelişmesinde büyük öneme sahip olduğunu kaydetti.
Alaboyun, "Bor ürünlerinin yüzde 63'ü cam sanayinde, yüzde 11'i seramik, yüzde 8'i tarım ve gübre, yüzde 1,7'si deterjan ve temizlik sektöründe kalan yüzde 16'lık bölüm ise diğer sektörlerde kullanılıyor" diye konuştu.