Güncelleme Tarihi:
AMERİKALI Boeing’in, 777’den sonra tasarladığı yeni nesil yolcu uçağı, dünya turu kapsamında Sandiego (Şili), Shannon (İrlanda) Bakü (Azerbaycan) ve Moskova’dan sonra İstanbul’a geldi. Gittiği havalimanlarında büyük ilgi gören 787’yle uçmak için Vnukovo Havalimanı’nda Boeing yetkilileri ile buluştum. Uçağın kaptan pilotu, aynı zamanda Boeing’te test pilotu olan Christian Walsh, bizi terminalde karşıladı. Boeing’in renklerine boyanan N787BX tescilli uçak, üç numaralı imal edilen 787’ydi. Bu uçak, test programında uzun uçuşların performans ölçümünde kullanılıyor. Kabinin yarısında yolcu koltukları yer alırken dünya turu öncesinde test ekipmanları ile uçuş mühendislerinin verileri takip ettiği özel konsollar sökülmüş. O bölümler boş tutuluyor. Uçakta business ve ekonomi 139 koltuk var. Uçuş ekibiyle birlikte toplam 60 kişilik Boeing teknik ve mühendis ekibi de uçakla birlikte dünya turuna katılıyor. Moskova’dan kalkış ağırlığımız 189 ton.
O kadar sessiz ki
Kontrollerin tamamlanmasının ardından Kaptan Pilotlar Christine Walsh ve Karsten Liljegren Rolls Royce imalatı Trent 1000 serisi motorları çalıştırdı. Vnukovo Havalimanı’nda pist başına yöneldik. İki motor da tam güçle çalışırken maksimum 75 bin libre itiş gücü oluşturuyor. Ama o kadar sessiz ki uçak, hızlanmaya başladığında kalkışa geçtiğinizi anlıyorsunuz. Pistte yaklaşık 1500 metrelik koşturmanın ardından hız saatte 252 kilometreye ulaştığında Kaptan Pilot Walsh burun tekerleğini yerden kesti. Moskova’ya veda ettik. Kısa sürede seyir yüksekliği 12 bin 300 metreye çıktık. Hız saatte 845 kilometre.
Pencere büyük, perde yok
Baş üstü dolapları geniş. Koltuk aralıkları yeni nesil ince koltuklar sayesinde ekonomide de geniş tutulmuş. Pencereler, hizmetteki yolcu uçaklarına göre 2.5 kat daha büyük. Perde yok. Alttaki düğmeye basarak pencereyi koyulaştırabiliyorsunuz.Kompozit gövde, uçağın rakiplerine göre yaklaşık 30 ton hafiflemesini sağlamış. İndiğinizde daha az yorulmuş oluyorsunuz. Yeni oto pilot sistemi ile türbülanslardan da daha az etkileniyorsunuz.
İki modeli var, menzil 15 bin 700 kilometre
Boeing 787’nin 8 serisinde yolcu kapasitesi 242 ila 264 arasında değişiyor. Menzili 15 bin 200 kilometre.
Geliştirme çalışmaları süren 9 serisinde ise gövde uzuyor. Koltuk kapasitesi 290’a kadar çıkıyor. Bu modelin menzili ise 15 bin 700 kilometre.
Yani İstanbul’dan Sydney’e direkt uçulabilecek.
Özel motorlar ve hafif kompozit gövde ile yüzde 20 yakıt tasarrufuna sahip.
Saatte 913 kilometre hıza çıkabilen uçağın seyir yüksekliği ise 13 bin 100 metre.
Yakıt depoları 126 bin litre kapasiteli.