Selçuk Yaşar
Oluşturulma Tarihi: Ekim 19, 2010 00:00
Paylaşıma dayalı mecraların çok hızlı büyüdüğünü belirten Doğan Online Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, ‘dot com neslinde’ zamanın çok hızlı geçtiğini ancak değişmesi zor olan kavramlar bulunduğuna dikkat çekti. Hanzade Doğan Boyner, bu kavramların olmazsa olmazınının da şeffaflık olduğunu vurguladı.
YENİ kuşağı ‘dot com (.com) nesli’ olarak adlandıran Doğan Online Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, teknoloji ile birlikte hızlı bir değişim yaşanmasına karşın, bazı kavramların sabit kaldığına dikkat çekti. Hanzade Doğan Boyner, dot com neslinde paylaşımcılık öne çıkarken, şeffaflık ve esneklik kavramlarının da önemini koruduğunu vurguladı.
İnteraktif pazarlama kavramlarının irdelendiği ve bu yıl 5’incisi düzenlenen İnteraktif Pazarlama Zirvesi’nde (İPZ 2010) konuşan Hanzade Doğan Boyner, geleneksel pazarlamanın kullandığı dil ve mesaj tekniğinin paylaşıma dayalı mecralarda çok da işlemeyebileceğini kaydederek, “Bu mecralarda marka, o toplumun bir parçası olmanın yolunu bulmak zorunda. Tek taraflı mesaj veren değil, o toplulukta onlarla beraber o ürün hakkında mesaj geliştiren bir pazarlama tekniğine ihtiyaç var. Bu da önümüzdeki yıllarda geliştirmemiz ve üzerine gitmemiz gereken bir konu. Yeni nesil daha paylaşımcı. Bu paylaşımcı nesille iletişimimiz daha farklı olmalı. Paylaşıma dayalı mecralar da çok hızlı büyüyor. Facebook, Twitter gibi dünyalarda ya da başka bu tarz bir toplulukta kullandığımız dili farklılaştırmalıyız” dedi.
Değişmesi zor kavramlar
Dot com neslinde zamanın çok kısa olduğunu dile getiren Hanzade Doğan Boyner, şöyle konuştu: “Biz biraz daha temel yapı taşlarına odaklanmalıyız. Bütün bu gelişen teknolojide değişen trendlerde acaba sabit kalabilecek kavramlar nelerdir? Değişmesi zor olan kavramlar var. En önemlilerinden biri şeffaflık. Şeffaflık, ‘olmazsa olmaz’ oldu. Geçmişte ürünümüz hakkındaki mesajları çok daha iyi kontrol edebiliyorduk. Artık böyle bir dünya kalmadı. Bu mesaj artık bizim dışımızda gelişiyor. Herhangi bir tarafı saklamak ve iletişimini yapmamak bizim tercihimiz olmaktan çıktı. Bu nedenle şeffaflık hem pazarlamacıların, hem yayıncıların en ciddi benimsemesi gereken kavramlardan biri.”
Esneklik ve paylaşım
Gelişen teknolojide sabit kalabilecek kavramlardan diğerinin ise esneklik olduğunu ifade eden Hanzade Doğan Boyner, bunu şöyle açıkladı: “Artık tek bir mağazada, tek bir ürün satmıyoruz. Ya da içeriğimizi tek bir ekranda, tek bir gazete sayfasında sunmuyoruz. Her platforma, her teknolojiye çok hızlı adapte olmak zorundayız. Çevikliği içimize sindirmeliyiz. Çünkü katı olduğumuz takdirde hızla gelişen dünyada anında kenara itilebiliriz. Esnekliği içimize karakter olarak sindirmeliyiz. Bu devrin en önemli kavramlarından biri de paylaşım. Artık geçmişte olmadığı kadar çok paylaşıyoruz. ‘Dot.com nesli’ bu paylaşımdan rahatsız olmuyor. 30 yaş altının paylaşımdan yana bir sıkıntısı yok.”
İnternet kullanan 2 milyar kişiyi aştı
HANZADE Doğan Boyner internetin yaşamımızdaki etkisiyle ilgili olarak, “20 yıl önce reklamcılar ve pazarlamacılar o dönemde internetin ne kadar önemli olduğunun farkında değillerdi. 1990’larda dünyada 100 milyon civarında internet kullanıcısı varken, bugün bu sayı 2 milyarı buldu” dedi.
Gerçekle sanalın birleşmesi heyecan verici bir gelişme
HAYATIMIZA 1990’lı yıllarda giren internetin her sektörü etkilediğini hatırlatan Hanzade Doğan Boyner, konuşmasında televizyon ekranlarının da mutlaka interaktif olacağını belirtti. Televizyon içeriğinin kontrolünü izleyiciye veren programların çok daha yaygınlaşacağını dile getiren Hanzade Doğan Boyner, bu konuda şunları söyledi: “Televizyon içeriğinin kontrolünü izleyiciye veren programlar çok daha yaygınlaşacak. Bu dönemde öne çıkan bir kavram ise ‘augmented reality’ yani gerçekle sanalın birleşmesi. İnternette gördüğümüz bir kıyafeti 3 boyutlu olarak kendi üzerimizde giyilmiş olarak görebilmek. Gerçekle sanal dünyanın birleşmesi heyecan verici bir gelişme. Türkiye’de de bunun denemeleri yapılıyor. Böyle bir şey olursa ekran savaşı çok geride kalacak. Belki ekranlara da ihtiyacımız olmayacak. Herhangi bir duvarın PC ekranı haline dönüşmesi, hayal ettiğin evin bilgisayarın tarafından anında resme dönüştürülmesi, hatta laptop’un duyguları anlaması bile beklenebilir.”
Sosyal hayat yönetimi değişecek
TÜRK Telekom Strateji ve İş Geliştirme Başkanı Dr. Ramazan Demir, İPZ 2010’da yaptığı konuşmada ‘yakınsama’nın farklı iletişim hizmetlerinin tek bir platform üzerinden sunulabilmesi anlamına geldiğini belirtirken, şunları söyledi: “Türk Telekom Grubu geliştirdiği teknolojilerle iletişim, bilgi, içerik işlemlerini, herhangi bir cihaz üzerinde, en uygun maliyetle müşterilerine sunabilmeyi hedefliyor. Bu yolda adımlar atıyor. Tüketiciler kişisel, profesyonel veya sosyal hayatlarını yakınsama teknolojilerinden yararlanarak yönetebilecekler. Wirofon, Tivibu, IPTivibu, Vitamin bunlar arasında.”