Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE’nin, Avrupa Birliği (AB) ülkelerine süt ve süt ürünleri ihracatına izin çıktı. İlk olarak 6 Türk firmasına yetki verildi. 12 yıl aradan sonra sürecin tekrar başladığını söyleyen Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker, AB’ye süt ve süt ürünleri ihracatının 3 Nisan itibariyle resmiyet kazanacağını belirtti. İlk etapta Pınar Süt, Aynes, AK Gıda, Tat Konserve, Seksüt, Natura Gıda, Unilever/Algida olmak üzere 6 firmaya izin çıktığını ifade eden Eker, AB’nin 2001 yılından itibaren Türkiye’den süt ve süt ürünleri alımını durdurduğunu hatırlattı.
HÜKÜMET GARANTİ VERDİ
Avrupa Komisyonu Sağlık ve Tüketici Genel Müdürlüğü Gıda ve Veterinerlik Ofisi (FVO) raporlarında belirtilen çiftlik ve laboratuvar bazındaki eksikliklerin giderildiğini vurgulayan Eker, “AB ile yapılan birçok görüşmede ihracat talebimiz sürekli olarak dile getirildi. Son olarak AB komisyonu tarafından, mevcut durumu açıklayan bir garanti mektubu ile süt işletmelerinin listesinin kendilerine sunulması halinde ön listeleme sürecinin başlayacağı ifade edildi” diye konuştu.
AB İÇİN FİYATLAR YÜKSEK
6 firma ile Avrupa kapısının açıldığının altını çizen Türkiye Süt, Et, Gıda Sanayicileri ve Üreticileri Birliği (SETBİR) Başkanı Murat Yörük, AB komisyonunun yaptığı denetlemeler sonucunda bu kararın ortaya çıktığını söyledi. Yörük, “Akşamdan sabah ihracatımız patlama yaşayacak gibi düşünmemek gerekiyor. Avrupa’ya ürün satabilmek için Trakya’da yapılanlar gibi hastalıktan ari çiftlik sayılarımızı arttırmamız gerekiyor” dedi. Bakanlığın fiyatlar konusunda süt çiftliklerine destek olması gerektiğini de belirten Yörük şöyle konuştu: “AB ülkelerin de tüm masrafları dahil 1 litre sütün fiyatı 32 euro/cent civarında, Türkiye’de işlenmemiş çiğ sütün litre fiyatı 44 euro/sent. Bu durumda biz nasıl Avrupa’ya süt satacağız bilemiyorum. AB’nin ihracat izni vermesi ne kadar olumlu bir gelişme olsa da fiyatlar düşürülmeden başarı yakalanması zor.”
ET ALDIK, SÜT İSTEDİLER
AB’nin kararını ‘siyasi jest’ olarak yorumlayan eski SETBİR Başkanı Erdal Bahçıvan ise şunları söyledi: “Önceki yıllarda et almadığımız AB’den et almaya başladık. Onlar da bize süt ihracatının yolunu açtı” dedi. Kararın özellikle dondurma üreticilerine avantaj getirebileceğini belirten Bahçıvan, “Kısa vadede dondurma üreticileri Avrupa’daki dağıtım kanallarını kullanabilecek. Uzun yıllardır bu yasak konusunda dondurma üreticilerinin istekleri vardı” diye konuştu.
‘Türkiye Süt ve Et Kurumu’ kurulacak
‘TÜRKİYE Süt ve Et Kurumu’ adı altında bir kurum kurulacağını ifade eden Gıda, Tarım ve Hayvancılık Bakanı Mehdi Eker, “Bakanlar Kurulu’nda imzaya açıldı, en son bir tane imza kalmıştı. Zannediyorum bu hafta içerisinde bu da tamamlanmış olacak” dedi. Bu kurumun süt piyasasına müdahale edeceğini belirten Eker, işleme yardımı dahil olmak üzere bu alanda birçok tedbir alabilecek yeni bir mekanizma kuracaklarını bildirdi.
Başka şirketler de eklenmeli
TÜRKİYE’de üretilen süt ve süt ürünlerinin AB’ye ihracatının yeniden başlaması için çalıştıklarını belirten ASÜD Kurucu Başkanı Ali Ülker, bu amaçla 2010 yılında Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı ile başlatılan projede başarıya ulaşıldığını vurguladı. İkinci aşamada hedeflerinin daha çok işletmenin AB’ye süt ve süt ürünleri ihraç etmesi olduğunu söyleyen Ülker, “Kalite ve güvenlik önceliğiyle üretim standartlarında iyileştirmeler sağlayan birçok işletmemizin de AB’ye ihracat onayı alacağına inanıyorum. Bu konuda Bakanlığımız ile iş birliğimiz devam edecektir” dedi.
Üretim üssü olacağız
UZUN yıllardır Pınar markaları sütlerin Avrupa’da satışta olduğunu dile getiren Yaşar Holding İcra Başkanı Dr. Mehmet Aktaş, “Satışta olan ürünler Avrupa’da üretiliyordu. Artık Türkiye’den aldığımız hammadde ile süt ve süt ürünlerinin ihracatını yapacağız” dedi. 40’tan fazla ülkeye ihracat yaptıklarını aktaran Aktaş, “Avrupa Birliği ülkelerinin ihracat için önemli bir pazar olduğunu düşünüyor; Türkiye’yi bölgesel üretim üssü yapmak amacıyla çalışıyoruz” dedi.
100 milyon dolarlık büyük rastlantı
KARARIN Türkiye’nin ihracat potansiyelini arttırmaya yönelik katkısı olacağını ifade eden Unilever Gıda Pazarlama Başkan Yardımcısı Mustafa Seçkin, “Çorlu fabrikamız, üretim kalitesi, verimlilik seviyesi ve lokasyon avantajı ile Avrupa dondurma pazarından pay almak adına çok önemli bir tedarik üssü olma potansiyeli taşıyor. Bu iznin, 100 milyon doları aşan yatırımla Konya’da inşa ettiğimiz fabrikamızın üretime başlamasıyla aynı döneme denk gelmesi Algida olarak iki büyük sevinci bir arada yaşamamızı sağladı” diye konuştu.