Doha Metrosu’nda ‘kupa’ Türkler’in

Güncelleme Tarihi:

Doha Metrosu’nda ‘kupa’ Türkler’in
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 07, 2014 01:18

KATAR’ın 2022 Dünya Kupası’na hazırlık kapsamında açtığı Doha Metrosu İhalesi’nin 4.4 milyar dolarlık “Gold Line” bölümünü STFA ve Yapı Merkezi’nin liderliğini yaptığı konsorsiyum kazandı. Bu, Türk müteahhitlerinin yurtdışında tek kalemde imza attıkları en büyük ihale oldu.

Haberin Devamı

KATAR’ın 2022 Dünya Kupası hazırlıkları çerçevesinde 5 ayrı paket halinde ihaleye çıkardığı Doha Metrosu’nun 4.4 milyar dolarla en büyük bölümü olan “Gold Line” ihalesini Türk inşaat şirketleri STFA ile Yapı Merkezi’nin liderliğindeki konsorsiyum aldı. STFA İnşaat Grubu Yönetim Kurulu Başkanı Alp Taşkent ile Yapı Merkezi Murahhas Azası Başar Arıoğlu, “Bu aynı zamanda Türk müteahhitlerinin yurt dışında tek kalemde imza attıkları en büyük ihale oldu” dedi.
İmza 23 Nisan’da atıldı.

Doha Metrosu’nda ‘kupa’ Türkler’in

STFA Yatırım Holding CEO’su Mehmet Ali Neyzi, STFA İnşaat Grubu Başkanı Mustafa Karakuş, Yapı Merkezi Yönetim Kurulu Üyesi Erdem Arıoğlu ve Yapı Merkezi İnşaat Yönetim Kurulu Başkanı Emre Aykar’ın da katıldığı toplantıda ihaleyle ilgili bilgi veren STFA İnşaat Grubu Başkan Yardımcısı Serkan Mısırlıoğlu, çift yönlü 40 kilometrelik (20+20) Gold Line projesiyle ilgili kesin imzanın 23 Nisan 2014’te Katar’da atıldığını belirtti. Mısırlıoğlu, şunları söyledi: “5 paket halinde planlanan ihalenin tümüyle 700 firma ilgilendi. İlk aşamada sayı 290 firmanın oluşturduğu 70 konsorsiyuma indi. İkinci aşamada 52 firmanın oluşturduğu 18 konsorsiyum tüm bölümlerle ilgili ihalelerde yarıştı.”

Haberin Devamı

İkişer teklif sınırı

Serkan Mısırlıoğlu, Doha Metrosu ihalesine Yapı Merkezi’yle birlikte girme önerisinin Alp Taşkent tarafından Başar Arıoğlu’na götürüldüğünü ifade ederek, şunları anlattı: “Kısa görüşme sonunda STFA-Yapı Merkezi birlikteliği doğdu. İhalede ayrıca Yunanlı, Hintli ve Katarlı ortakları da yanımıza alarak 5’li konsorsiyum oluşturduk. Her konsorsiyumun 5 paketten en fazla ikisine teklif verebilme sınırı vardı. Biz ihalenin bedel olarak en küçük parçası olan ana istasyonlara da teklif verdik. ‘Tercih edilen grup’ sıfatıyla o ihalede son pazarlığa çağrıldık. Ancak, anlaşamadık. İyi ki anlaşma olmamış, böylece şansımızı en büyük parça niteliğindeki ‘Gold Line’a taşımış olduk.”

Haberin Devamı

54 ayda bitecek

Proje için kurulan şirkette STFA-Yapı Merkezi ikilisinin hissesinin yüzde 40 olduğunu vurgulayarak şöyle devam etti: “Gold Line Hattı, Yeni Doha Havalimanı’dan başlayarak şehri doğudan batıya doğru geçecek. Proje kapsamında 32 kilometre uzunluğunda, 7.15 metre kazı çapında tünel olacak. 6 tünel delme makinesi aynı anda çalışacak. Sadece 13 istasyonun yapımı sırasında 2.5 milyon metreküp kazı olacak. Tüneller 31 Ocak 2017’de bitmiş olacak. Gold Line, 54 ay sonra, yani Ağustos 2018’de bitirilip teslim edilecek.”

Ayda 150 milyon dolarlık iş bitecek

YAPI Merkezi Murahhas Azası Başar Arıoğlu, ihaleyle ilgili şu hesabı yaptı: “Her ay, bitirdiğimiz iş kadar hakediş alacağız. 54 aylık süre dikkate alınırsa, Doha Metrosu’nun Gold Line bölümü için ayda 150 milyon dolarlık iş bitirmek anlamına geliyor. Bu rakam, gerek yurtdışında, gerek yurtiçinde birçok inşaat şirketinin alabildiği tek işin bedelini rahatlıkla yakalıyor. Aldığımız ihalenin büyüklüğü bu hesapla daha iyi ortaya çıkıyor.”

Haberin Devamı

Katar, 120 yıllık beton şartı koydu

STFA İnşaat Grubu Başkan Yardımcısı Serkan Mısırlıoğlu, Doha Metrosu’nun Gold Line bölümünde ömrü en az 120 yıl olan 1 milyon metreküp beton kullanacaklarını belirterek, “Marmaray, Avrasya Tüneli, Körfez Geçiş Köprüsü gibi yurtiçindeki en önemli projelerde şartnamelerde beton ömrü en az 100 yıl dolayında konulmuştu. Doha Metrosu’nun işvereni konumundaki Katar Demiryolları, Gold Line’da beton ömrünü en az 120 yıl olarak belirledi. Buna uygun betonu orada üretip kullanacağız.”

30-35 metre derinlikte gün ışığı da istediler

SERKAN Mısırlıoğlu, Doha Metrosu’nun Kırmızı, Altın (Gold), Yeşil ve Mavi olmak üzere 4 hattan oluşacağını vurgulayarak, şöyle konuştu: “Bizim üstlendiğimiz Gold Line’da 13 istasyon olacak. İstasyonları bazılarının derinliği 30-35 metreyi bulacak. Katar Demiryolları, istasyonlara güneş ışığının girmesini istedi. Bunu yukarıya konulacak cam çatılar ve ara katmanlardaki yansıtma bölümleriyle sağlayacağız.”

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!