Meltem KARA
Oluşturulma Tarihi: Ağustos 28, 2010 00:00
GAP Bölgesinde Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi kapsamında üretilen Argande, kıyafet ve aksesuvarlarını yurtdışında da satacak. 7 ilde satılan Argande’den bir yılda elde edilen 140 bin liralık gelir atölyede çalışan 200 kadına aktarıldı. Argande dün, Collection Premiere Istanbul’da 2011 ilkbahar-yaz koleksiyonunu tanıttı.
BATMAN ve Mardin’de iki atölyede gönüllü tasarımcılarının elinden çıkan kıyafet ve aksesuarları üreten Güneydoğulu genç kadınların markası Argande, ürünlerini yurtdışına taşımaya hazırlanıyor. Türkiye’de 7 ilde Mudo’nun 17 mağazasında satışa sunulan Argande’nin tasarımlarının geliri iki atölyede çalışan 200 kadına aktarılıyor. Temmuz 2009’dan bu yana faaliyet gösteren Argande markası, bugüne kadar 140 bin lira gelir elde ederken, 5 koleksiyon yayınladı. GAP Bölgesinde Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi Yöneticisi Gönül Sulargil, “Uluslararası piyasaya açılarak yurtdışı satışı planlıyoruz. Görüşmelerimiz başladı, koleksiyonu yurtdışına satmayı istiyoruz” dedi.
Sosyal sorumluluk projesi
Birleşmiş Milletler Kalkınma Programı (UNDP) ile GAP Bölge Kalkınma İdaresi Başkanlığı ortaklığı ve İsveç Uluslararası Kalkınma İşbirliği Ajansı (Sida) finansmanıyla Mayıs 2008’den beri uygulanan GAP Bölgesinde Kadının Güçlendirilmesinde Yenilikler Projesi’nin kapsamında üretilenler Argande markası altında toplanıyor. İTÜ Taşkışla Kampusu’nda devam eden Collection Premiere Istanbul (CPI) moda fuarında dün bir defile ile 2011 İlkbahar-Yaz koleksiyonunu tanıtan Argande’nin üretimi, kadınların işgücüne katılması için Güneydoğu’da yapılıyor. Kıyafetleri gönüllü tasarımcılar hazırlarken, Mudo da 7 ile 17 mağazasında corner açarak bu ürünlerin satışını gerçekleştiriyor. Proje Yöneticisi Gönül Sulargil, Argande’nin böyle bir sosyal sorumluluk projesi olduğu için satışlarının daha verimli olduğunu söyledi.
Markanın devamı gelecek
Mudo’dan gelen siparişler kapsamında üretim yaptıklarını ifade eden Gönül Sulargil, şu bilgileri verdi: “İlk koleksiyona 7 bin parça vermiştik. 1 yılda yılbaşı ara koleksiyonuyla birlikte 5 koleksiyon yapıldı. Her koleksiyonda yaklaşık 7 bin civarında üretim yapılıyor. Alex Akimoğlu, Aida Pekin, Günseli Türkay, Rojin Aslı Polat gibi tasarımcılar gönüllü destek veriyor. Bu proje Nisan 2011’de bitecek ancak devam ettirmeyi düşünüyoruz. Bununla ilgili çalışmalarımız var. Markanın sürdürülebilir olması gerekiyor. Bunun için de üretimin devam etmesi gerekiyor. Proje Batman ve Mardin’de yürütülüyor ama yeni illerin katılmasını düşünüyoruz. Proje kapsamına Şanlıurfa da girsin, Diyarbakır da girsin, bölgedeki bütün iller girebilsin istiyoruz.”
140 bin lira gelir
Proje ilk başladığında üretimi yapacak kadronun ihtiyacı olan kızlardan kurulmaya başlandığını belirten Sulargil, “İlk defa orada para kazanan kızlarımız var. Şu anda 35 genç kız maaşlı olarak çalışıyor. Üretim aşamasında ise 200 kişi oluyor. Hepsi çok kardeşli ve ailede tek çalışan durumunda bulunuyor. Çoğu da 20’li yaşlarda, aralarında 18 yaşında olanlar da var. Şirketin sahibi olarak onlar gözüküyor ve elde edilen gelir oraya aktarılıyor. Projenin 1 yılında 140 bin lira gelir sağlandı” diye konuştu.
CPI’de moda bizim aracımız
TÜRKİYE UNDP Daimi Temsilcisi Ulrika Richardson-Golinski, Türkiye’de kadınların iş gücüne katılım oranının çok düşük olduğunu belirterek, şöyle konuştu: “Bu proje ekonomik olarak kadınların güçlendirilmesi ve desteklenmesine odaklanıyor. Collection Premiere Istanbul’daki defile ile tasarımları tanıtıyoruz ama moda bir araçtır. Bizim için önemli olan kadınların güçlendirilmesi. Projeye desteğin sürdürülmesini öngörüyoruz. ”