Meltem KARA
Oluşturulma Tarihi: Mayıs 24, 2010 00:00
Doğa sporlarına olan ilgi yükselişe geçerken, bu sporların kıyafetleri de dayanıklı olduğu için günlük yaşamda kullanılmaya başlandı. Kutupayısı Outdoor Ürünleri’nin sahibi İsmail Aydoğan, “Kadınlar da bu ürünlere büyük ilgi gösteriyor. Şehir yaşamındaki renk, çeşit ve uyum alışkanlıkları dağda bile değişmiyor” dedi.
DOĞA sporlarına olan ilgi ekonomik kriz gibi stres yüklü dönemlerde yükselişe geçerken, bu sporların kıyafetleri de dayanıklı olduğu için günlük yaşamda kullanılmaya başlandı. 2003 yılında sektöre giren Kutupayısı Outdoor Ürünleri’nin sahibi İsmail Aydoğan, yüzde 70 günlük giyim ağırlıklı satışların yapıldığını belirterek, “Outdoor markaların kalite ve konforu farkedilince sektörün günlük giyim kısmı çok hareketlendi. Kadınlar da bu ürünlere ilgi gösteriyor. Şehir yaşamındaki renk, çeşit ve kıyafet uyumu alışkanlıkları dağda bile değişmiyor” dedi.
40 milyon Euro’luk pazarKadınların doğa sporları alanında en az erkekler kadar ilgili olduğunu anlatan İsmail Aydoğan, şunları söyledi: “Kadınlar, doğa sporları için erkeklere göre daha az para harcıyor. Erkekler kaliteli bir ürüne para vermeye çekinmiyor ama kadınların her gün farklı çeşit giymek gibi şehir yaşamından alışkanlıkları var. Ucuz olsun ama renkli ve çok çeşitli olsun gibi istekleri oluyor. Erkekler ise ürünün fonksiyonelliğiyle ilgileniyor. Bu nedenle sektörü erkekler ayakta tutuyor. Outdoor ürünlerinin pazar büyüklüğü perakendede 20 milyon
Euro’yu buluyor. Buna diğer marketlerde satılan ürünler de eklenince 40 milyon Euro’yu aşıyor.”
Krizde doğaya çıktılarSektörün büyüme hızının yılda yüzde 15 civarında olduğunu ifade eden Aydoğan, şöyle konuştu: “Sektör bundan sonra daha hızlı büyüyecek. Büyük spor perakendecileri sektöre gelmeye başladı. Bu da, yeni müşteri kitlesi yaratır. Ayrıca krizle birlikte de sektör büyüme gösterdi. Sektörel anlamda baktığımızda kaybedilen müşteriler oldu ancak bu sporlara ilgi arttı. Dünya genelinde outdoor firmalarının krizde ciroları arttı. Çünkü müşteriler arasında birinci sırada bankacılar ve beyaz yakalılar geliyor. Krizde çok yıprandıkları için kendilerini doğaya attılar. 5 yıldızlı oteller yerine kamplara ilgi gösterdiler. Kutupayısı olarak kriz yılında yüzde 30 büyüdük. 2003’ten bu yana hep yüzde 100 büyümüştük.”
10 mağazaya ulaşacakİsmail Aydoğan, 2003 yılında sektöre girdiğini Salewa markasının distribütörlüğüyle girdiğini ve 2007 yılında perakende satış için ilk mağazasını açtığını hatırlatarak, “Şu anda 3 mağazamız bulunuyor. Bundan sonra franchise hazırlığımız var. En fazla 10 franchise vereceğiz. Bir çok şehirde tek mağaza hedefliyoruz ve üniversite şehirlerinde olacağız” diye konuştu.
Hangi doğa sporu kaç lira gerektirirİSMAİL Aydoğan, doğa sporlarıyla ilgili şu verileri sıraladı:
Türkiye’de 50-60 bin kişi bisiklet, rafting, dağcılık, yamaç paraşütü gibi doğa sporlarıyla düzenli olarak ilgileniyor. Dönem dönem spor yapanlar da eklenince 100-150 binlere çıkabiliyor.
Türkiye’de en yaygın olarak dalış sporu yapılıyor.
En hızlı yükseleni ise bisiklet. Kask, kıyafet ve bisikletin toplam maliyeti 1000 lira olabiliyor.
Sporcular 3-5 bin Euro’luk bisikletlet de tercih ederken, 350 Euro’luk bisikletler de bu spor için yeterli oluyor.
Kayakta pahalı imajı bir türlü yıkılamadı. 1000 liraya kayak malzemelerini almak mümkün.
Yaz dağcılığına yeterli ekipman 400-500 liraya alınabiliyor, kış tırmanışında bu rakam 1000 liraya kadar çıkabiliyor.