Güncelleme Tarihi:
TÜRKİYE, ‘İslami turizmin’ de gözdesi. Küresel Müslüman Hayat Tarzı Turizm Pazarı araştırmasına göre, Türkiye 2011 yılında Müslüman turistlerin en çok ziyaret ettiği ülkeler listesinde Malezya’nın ardından ikinci sırada yer aldı. Ünü sınırları aşan dizilerin de desteği ile Müslüman turistleri çeken Türkiye’nin ardından sırasıyla, Birleşik Arap Emirlikleri, Singapur, Rusya, Çin, Fransa, Tayland ve İtalya, Müslüman turistlerce en çok tercih edilen ülkeler oldu. İslami turizm pazarı geçen yıl yüzde 4.8 büyüyerek 126.1 milyar dolara ulaştı. Müslüman turizm pazarı, Alman turistlerin yıllık yurtdışı harcamasından daha büyük, Çinli turistlerin yıllık harcamasının ise iki katına denk düşüyor.
192 milyar dolara çıkar
Araştırma, merkezi New York’ta bulunan, Müslüman ülke pazarlarına odaklı pazar araştırması ve danışmanlık firması DinarStandard ile merkezi Singapur’da bulunan helal-dostu turizm pazarı firmalarından Crescentrating tarafından 14 ülkede gerçekleştirildi. Küresel turizm pazarı halen yıllık ortalama yüzde 3.8 büyürken, küresel İslami turizm pazarı yüzde 4.8 büyüme kaydetti. Müslüman turistler pazarının büyüme hızının, 2020 yılına kadar küresel turizm pazarının büyüme hızından daha yüksek olacağı öngörülüyor. 2020 itibariyle Müslüman turizm pazarının küresel turizm payı içerisindeki payının yüzde 12.3’ten yüzde 13.4’e yükselerek 192 milyar dolara ulaşması bekleniyor.
Müslüman sörfçüleri
Avustralya’nın Queensland eyaletinde sörf cenneti olarak bilinen Gold Coast sahillerinde hizmet veren Marriot ve Hilton otellerinin özel Ramazan iftar menüleri hazırlayarak Müslüman sörfçüleri çekmeye çalıştığı ifade edilen araştırmaya göre, küresel turizm pazarında henüz yeni tanınan Müslüman turistler segmenti, sektörde doyurulması gereken büyük bir fırsat sunuyor.
Pazarlama stratejisi
Araştırma hakkında konuşan Crescentrating CEO’su Fazal Bahardeen, “Bu araştırma, turizm pazarındaki tüm oyuncuların Müslüman hayat tarzı turizm pazarındaki potansiyeli değerlendirmelerini ve etkisi yüksek pazarlama stratejileri geliştirmelerini sağlayacak” dedi.
Helal gıda önemli
· 2011’de, global çapta başka bir ülkeyi ziyaret eden Müslüman turistlerin yaptığı toplam harcamaların yüzde 60’ını sadece MENA (Ortadoğu ve Kuzey Afrika) Bölgesi turistleri gerçekleştirdi.
· 2011’de kendi ülkesi dışına en çok ziyaret gerçekleştiren Müslüman ülkeler, Suudi Arabistan, İran, BAE ve Kuveyt olarak sıralandı.
· Müslüman olmayan bir ülkede yaşayıp yurtdışına en çok ziyaretçi veren ülke sıralamasında Almanya birinci sırada yer aldı.
· Araştırma kapsamında yapılan ankette, “Gezi ve eğlence amaçlı seyahat ederken sizin için önemli olan aşağıdakilerden hangisidir?” şeklindeki soruya katılımcıların yüzde 67’si “helal gıda” cevabını verdi.
Müslümanlara özel turizm hizmetleri
ARAŞTIRMA hakkında bilgi veren DinarStandart’ın Genel Müdürü Rafi-uddin Shikoh da şunları söyledi: “Turizm sektörünün henüz keşfedilmemiş en geniş alanını Müslüman turistler pazarı oluşturuyor. Havayolu firmaları, havaalanları, oteller, tatil köyleri ve tüm turizm destinasyonları Müslümanlar’a özel turizm hizmetleri geliştirdikleri takdirde büyük kazançlar elde edebilir. Helal gıda sertifikası, aile dostu bir çevre, ibadethane imkanı ve kadın-erkek nüanslarına dikkat edilerek geliştirilecek turizm hizmetlerinin ilgi çekeceğine inanıyorum. Araştırma raporunda hem Müslüman olan hem de olmayan turizm sektörü oyuncularına pratik ve farklılaştırıcı tavsiyelerde bulunuyoruz.”
4.5 milyon müslüman turist geldi
* 2011 yılında 10 müslüman ülkeden Türkiye’ye toplam 4 milyon 530 bin turist geldi. İran, 1 milyon 879 bin turistle birinci sırada yer alırken Suriye 974 bin adetle ikinci, Azarbeycan 424 bin adetle en fazla turist yollayan müslüman ülke oldu.
Vizeler etkili oldu
* TÜRKİYE’de turizmin son yıllarda hızlı bir büyüme yakaladığına işaret eden Türkiye Seyahat Acenteleri Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran Ulusoy, “Özellikle Arap ülkelerinden Türkiye’ye gelenlerin sayısında ciddi bir artış bulunuyor. Türkiye’nin bir çok Ortadoğu ülkesiyle vizeleri kaldırması da bu artışta etkili oldu. İstanbul’da yeni açılan alışveriş merkeleri de bu turist profili için çok önemliydi. Yapılan yatırımlar meyvelerini vermeye başladı” dedi.