Dizel otolarda ‘yüksek kükürtlü motorin’ krizi

Güncelleme Tarihi:

Dizel otolarda ‘yüksek kükürtlü motorin’ krizi
Oluşturulma Tarihi: Nisan 06, 2003 00:00

TOYOTA başta olmak üzere bazı otomotiv firmaları, Türkiye'de Avrupa normlarına uygun motorin üretilmediği gerekçesiyle dizel motorlu araç ithal etmeme kararı aldı. Bunda da Türkiye'de üretilen motorinin yüksek oranda kükürt içermesi etkili oldu.DYP Kocaeli eski Milletvekili İsmail Hakkı Amasyalı'nın aracında oluşan 5 milyar 800 milyon liralık hasar, ‘‘Türkiye'de motorin kalitesi’’ tartışmasını su yüzüne çıkarttı. Toyota başta olmak üzere bir çok otomotiv firması, Türkiye'de Avrupa normlarına uygun motorin üretilinceye kadar dizel motorlu otomobil ithal etmeme kararı aldı. Toyota'nın Türkiye'de ihraç amaçlı ürettiği dizel modelleri de bu yüzden iç piyasaya sürmediği de belirtildi. Bu kararda da garanti sürelerinin otomobilde iki yıl ve üzerine çıkması etkili oldu. Dizel motorlu otomobil ithal etmeme kararı alan bu firmalar Türkiye'de üretilen motorinin kalitesi yüzünden garanti süresi içinde araçlarda arıza çıkma ihtimalinin fazla olduğuna dikkat çekiyor. Bu firmalardan Toyota'nın Pazarlama ve İletişim Departmanı'ndan yapılan açıklamada, Türkiye'deki rafinerilerde dizel motorlu araçlar için üretilen motorinin yüksek oranda kükürt ihtiva ettiğine değinilerek, ‘‘Avrupa ülkelerinde üretilen ve satılan motorin içerisindeki kükürt oranı ortalama 500 ppm olmasına karşın, Türkiye'de bu oran 4 bin 500 ppm'e kadar çıkıyor. Türkiye'de satılan motorin yakıtındaki bu olumsuzluk, özellikle modern teknolojili dizel motorlara önemli ölçüde zarar verebiliyor’’ denildi.Yeni üretilen araçlarda, yakıt besleme sistemleri yüksek basınç altında çalışacak şekilde ayarlanmış modern teknoloji ürünü dizel motorlar kullanıldığına değinilen açıklamada, ‘‘Motorinde bulunan yüksek orandaki kükürt, yüksek basınç altında sülfirik asite dönüşüyor. Bu da, motorun özellikle iç kısımlarında tahribata, silindir iç cidarlarında zamana ve kullanıma bağlı bir korozyona ve aşınmaya neden oluyor. Uzun sure bu şartlar altında çalışan dizel motorlar da arıza ve aksaklıklar baş göstermeye başlıyor’’ denildi.Türkiye'de ki yakıt kalitesi düzelinceye kadar dizel motorlu otomobilleri ithal etmeme kararı aldıklarını da söyleyen Toyota yetkilileri, ‘‘Zaten, şu anda dizel motor araç ithal eden bir çok firmanın yüksek oranda müşteri şikayetiyle karşılaşması da bunu gösteriyor. Yakıt kalitesi yeterli seviyeye gelmeden bu ürünleri ithal etmek istemiyoruz’’ dedi.2005'TE DÜZELECEKAvrupa standartlarında üretilen motorin ile Türkiye'de üretilen motorinin kullanım açısından her hangi farklı bir sonuç yaratmadığını savunan Tüpraş'da, Türkiye'deki motorinle Avrupa'da ki motorinin arasındaki farkı, kükürt miktarı oluşturduğuna değinildi. Açıklamada ayrıca, ‘‘AB ülkelerinde şu anda uygulanan motorin spesifikasyonu kilogramda 350 miligram maksimum kükürt içeriyor. TSE standardında ise bu oran binde 0.7. Ancak, yapmakta olduğumuz yatırımlar sonucunda AB ülkeleri için hedeflenen motorindeki kilogramda 50 miligramlık kükürt değerine biz de 2005 yılında ulaşacağız’’ denildi.5.8 milyar liralık faturayla başlayan motorin savaşıDYP Kocaeli eski Milletvekili İsmail Hakkı Amasyalı'ya 2001 model Peugeot 406 dizel aracında mazot pompası ve enjektörde oluşan arıza için 5 milyar 800 milyon liralık fatura çıkarıldı. Amasyalı, iki yaşındaki bir aracın motorunda oluşan bu arızanın kullanım hatasından kaynaklanmadığını tespit ettirmek için ilk önce İstanbul Teknik Üniversitesi'de inceleme yaptırdı. Yapılan incelemenin sonucunda, motorda oluşan bu arızanın kullanım hatasından değil, hatalı üretim ya da kalıtesiz yakıttan kaynaklanabileceği kararı verildi. Ardından, Sanayi Bakanlığı, Tüketici Dernekleri ve gazetelerin tüketici köşelerine başvurarak hakkını arayan Amasyalı'nın sorunuyla ilgili olarak, Peugeot'da şu açıklamayı yaptı:‘‘Türkiye'de satılan yakıtlar TSE normlarına uygun olarak üretiliyor. Yakıtı da Tüpraş dağıtıyor. Otomobillerin ithal iznini de Sanayi ve Ticaret Bakanlığı veriyor. Şayet bir sorun varsa, bu ya otomobilden ya da yakıttan kaynaklanır. Peugeout olarak biz common-rail sistemiyle çalışan 3 bin araç sattık. Bunlarda herhangi bir sorunla karşılaşmadık. Dizel araçlar kötü yakıta karşı daha duyarlı. Her firma Türkiye'deki yakıt kalitesi yüzünden zaman zaman sorunlar yaşıyor. Ancak bu sorunlar common-rail sistemi nedeniyle yaşanıyor denilemez. Üstelik dünyadaki tüm otomotiv üreticileri common-rail için kullanılan parçayı belli başlı birkaç firmadan alırlar. Peugeout otomobillerde kullanılanlar farklı değil, herkesin kullandığı parça aynıdır’’ denildi.
Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!