Nilgün KARATAŞ
Oluşturulma Tarihi: Kasım 29, 2005 00:00
Dışbank’ı satın alarak kendi markasıyla Türkiye’de faaliyet göstermeye başlayan Fortis’in Türkiye Yönetim Kurulu Başkanı Karel de Boeck, ‘Amacımız hızla büyümek, bunun için paramız da var’ dedi. Boeck, aynı zamanda Türkiye’ye bölge koordinatörlüğü rolü verdiklerini de açıkladı.
FORTIS Bank A.Ş. Yönetim Kurulu Başkanı Karel De Boeck, Dışbank’ı satın alarak Türkiye pazarına girmekten mutlu olduklarını söylerken, ‘Amacımız hızla büyümek’ dedi. Aynı zamanda Fortis Avrupa Başkanı da olan Boeck, bu büyümenin Türkiye ile de sınırlı kalmayacağını belirterek ‘Türkiye’ye bölge koordinatörlüğü rolü verdik, bölgede de yeni açılımlarımız olacak bunlardan da Türkiye sorumlu olacak’ dedi.
BÜYÜYECEK PARAMIZ VAR: Belçika-Hollanda ortaklığı olan Fortis tarafından nisan ayında satın alınan Dışbank, dünden itibaren müşterilerini Fortis adıyla kabul etmeye başladı. Fortis Bank CEO’su Tayfun Bayazıt ile birlikte Türkiye planlarını ve hedeflerini açıklayan Fortis Yönetim Kurulu Başkanı Karel De Boeck, ‘Türkiye’de bulunmaktan gerçekten mutlu olduklarını’ dile getirirken, Türkiye’de büyümek istediklerini açıkladı. Uluslararası bir banka olan Fortis’in 9 ayda yüzde 50’lik artışla 3 milyar
Euro net kár sağladığını belirten Boeck, ‘Büyümek için paramız var. Organik olarak, süratle, dünyada olandan daha hızlı bir şekilde büyümek istiyoruz’ diye konuştu.
GELİŞMELER GÜVEN VERİYOR: Toplantı sonrası sorularımızı yanıtlayan Boeck, Fortis’in Türkiye’ye olan ilgisini şöyle dile getirdi: ‘Biz Türkiye’ye yabancı değiliz, burada daha önce de temsilciliğimiz vardı. 70 milyonluk bir nüfus, oldukça genç ve bu ülkenin sadece yarısı bankacılık hizmeti alıyor. Mevduatın GSMH’ya oranı sadece yüzde 40’larda. Gelişmiş Avrupa piyasalarında ise bu oran yüzde 250. Ancak buradaki ekonomideki büyüme oranları Avrupa’daki büyüme oranlarına göre çok dana yüksek, bu da aradaki farkın kapanması açısından önemli bir unsur. Bankacılık sistemi kontrollü, istikrarlı ve Batı standartlarına uygun olarak gelişiyor. Enflasyon kontrol altında, bütçe kontrol altında, bu da beraberinde güveni getiriyor. Bugüne kadar oluşan istikrar, büyüme hızı hepsi etkili bizim bunda olmamızda önemli faktörler. Fortis burada ve burada olmaktan da çok mutlu. Biz buraya kalmak için geldik.’
TÜRKİYE BÖLGE KOORDİNATÖRÜ:
Fortis’de ticari ve özel bankacılık başkanlığının yanı sıra Avrupa Başkanı da olan Boeck, Türkiye’de Fortis’in genel yapısına paralel olarak perekende, KOBİ, kurumsal ve sigorta konularında iş yapacaklarını belirten Boeck, bölgesel yapılanma konusunda ise şunları söyledi: ‘Türkiye’ye hiç bir ülkeye verilmeyen bölge koordinatörlüğü rolü de verildi, onun için Fortis Türkiye’nin yönetimi aynı zamanda Yunanistan, Romanya, Bulgaristan, Kıbrıs, Ukrayna Bahreyn, Malta’nın da tüm faaliyetlerinden sorumlu olacak. Fortis Türkiye ile birlikte civar ülkelere de açılımda bulunacak. Ayrıca buradaki arkadaşlarımızdan o kadar memnun kaldık ki yakında onları Fortis’in uluslararası görevlerinlerinde göreceksiniz.’
5 yılda 1700 kişiye iş yaratacak
FORTIS Bank İcra Kurulu Başkanı Tayfun Bayazıt, ‘Hayatınızın bankası olacağız’ sloganı ile yola çıktıklarını vurgularken, önümüzdeki 5 yıl için hedeflerin şu anda yüzde 2.5 olan pazar payını 2 kat artırmak, şube sayısını 183’den 300’e, çalışan sayısını da 4 bin 600’den 6 bin 300’e çıkarak bin 700 kişilik istihdam yaratacaklarını açıkladı. Bu arada KOBİ’lere ve biraz üzerindeki işletmelere yönelik olarak 12 ticari bankacılık merkezi kuracaklarını ve bunların da Fortis’in 55 ülkedeki 100’e yakın diğer merkezleriyle koordineli olarak çalışacaklarını kaydetti. Yeni satın almalara yönelik bir soru üzerine Fortis’in satın alma ve birleşmelerle büyüyen bir banka olduğunu anımsatan Bayazıt, ‘Fortis için organik büyüme fırsatlarını kovalama dışında satın almalarla ilgilenmek bir sürpriz olmaz. Somut bir takım fırsatlar ortaya çıkarsa bunu muhakkak Fortis değerlendirecektir’ dedi.
Geçiş maliyeti 20 milyon dolarDÜN itibariyle 183 şubenin tabelasının Fortis olarak değiştirildiğini ve Fortis adıyla müşterileri kabul etmeye başladıklarını söyleyen Tayfun Bayazıt, Dışbank’tan Fortis’e geçiş maliyetinin şube yenilemeleri ve reklam kampanyasıyla birlikte yaklaşık 20 milyon dolar olduğunu açıkladı. Bayazıt, isim değişikliğini de 739 milyar Euro’luk aktif büyüklüğüne sahip, 55 ülkede 60 bine yakın çalışanıyla faaliyet gösteren Fortis’in tüm ülkelerdeki faaliyetlerini tek marka altında toplamak istemesiyle açıkladı. Fortis, bu arada yeni logosunu da ilk kez Türkiye’de kullanmış oldu. Ambleminde bulunan 32 noktayı 23’e indiren, logoda kullandığı mavi rengi kırmızıye çeviren Fortis, Türkiye’de uygulamaya aldığı bu değişimi diğer ülkelerde de uygulamaya geçirecek.
Türkiye’nin 7’nci büyük bankasıTÜRKİYE İş Bankası ve Bank of America’nın ortak girişimiyle 1964 yılında kurulan Dışbank, 1994 yılının Ekim ayında Doğan Şirketler Grubu bünyesine katıldı. O döneme kadar ağırlıklı olarak kurumsal bankacılık yapan Dışbank, 1999’dan itibaren yeniden yapılanmaya giderek parekende ve ticari bankacılığı da gündeme aldı. Türkiye’nin 7’inci büyük bankası olan Dışbank’ın yüzde 89.3’ü bu yılın nisan ayında, Avrupa’nın önde gelen finans gruplarından Fortis tarafından satın alındı. Yapılan çağrı sonrası Fortis’in sahip olduğu
hisse oranı yüzde 93.3’ e yükseldi.
Tam değerini verdik akıllı bir iş yaptıkDIŞBANK hisselerini satın aldıkları rakamın Türkiye’de yüksek bulunmasına konusunda ise ‘Adilane olarak şunu söyleyebilirim ki, tam fiyatını verdik. Asla yüksek bir fiyat değil’ diyen Karel de Boeck, ‘Tabii ki 1 milyar Euro çok para. Ancak 3’üncü ayında Dışbank’ın Fortis’e katkısı 38 milyon doların üzerindeydi. Bu da yaptığımız işin son derece akıllıca olduğunu gösteriyor’ dedi. Boeck, ‘Biz Türkiye’de bankacılık sektörünü incelerken, birdenbire Dışbank’ın stratejik partner aradığını duyduk. Çok hızlı hareket ettik ve hiç tereddüt etmeden hızlı bir şekilde işi bitirdik’ dedi.
Gelişmelere göre yeni satın almalar olabilirFORTIS’in gündeminde Türkiye’de yeni satın almalar olup olmadığına ilişkin sorumuza ‘Olabilir, bir yıl önce Türkiye’de bir banka satın alıp bu konuma geleceğimiz de belli değildi, bu tür işler piyasalardaki gelişmelerle ilgili’ yanıtını verdi. Şu andaki planlarının organik olarak Fortis’i kendi içinde büyütmek olduğunu belirten Boeck, ‘Gelişmelere göre satın alma konusunu tekrar inceleriz. Ancak bunu sadece banka olarak da düşünmemek lazım. Çünkü Fortis bir finansal hizmetler grubu.’
7 yılda 2 kat büyümek mümkünDAHA önce Belçika Bankalar Birliği Başkanlığı da yapan Boeck, Türkiye’yi değerlerdirirken ‘Fantastik, muazzam bir piyasa’ derken, yaşanan krizin ardından bankacılık sektörünün bugün ‘temizlenmiş’ olduğunu söyledi. Boeck sektöre ilişkin şu değerlendirmeyi yaptı: ‘Bankacılık piyasasında yüzde 10 büyüme var. Bu her 7 yılda bir 2 katına çıkıyorsunuz demek. Yüzde 2 ile 35 yılda 2 katına çıkarsınız. 8-9 yılda 2 katına çıkacak bir ülkede bankacılıkta yapacak çok şey var demektir.’
Müşterilere uyarı: Şifreleriniz değişmediBU arada dün müşterilerini e-posta ve mektupla bilgileren banka, bundan sonra faaliyetlerine Fortis olarak devam ederken, bugüne kadar kullanılan banka ve kredi kartlarının aynı şifreler ile kullanımına devam edileceğini belirtti. Banka, kötü niyetli kişiler tarafından bu yönde gönderilebilecek hiçbir e-posta ve çağrıya da yanıt verilmemesi uyarısında bulundu.