Güncelleme Tarihi:
ULUSLARARASI pazar araştırma şirketi IPSOS tarafından Türkiye dahil 16 ülkedeki 25 yaş ve altı, 6 bin 400 genç sürücü ile sürücülük üzerine yapılan ankete Türkler damgasını vurararak ilk sıraya yerleşti. Goodyear tarafından yaptırılan araştırmada Türk sürücülerin otomobil kullanırken cep telefonundan mesajlaştığı, e-posta attığı hatta makyaj yaptığı ortaya çıktı. Araştırmaya göre ayrıca en çok kırmızı ışıkta geçen sürücüler de yine Türkler oldu. Gençlerin yüzde 68’i arkadaşlarının araç kullanırken cep telefonu ile konuştuğunu, yüzde 62’si de arkadaşlarının araç kullanırken mesajlaştığını, e-posta attığını veya internette gezindiğini ‘gördüğünü’ söyleyerek iddiaları da doğrulamış oldu.
KADINLAR DA KURALLARI YIKTI
Genç sürücülerin yol güvenliği ile ilgili farkındalık, fikir ve tecrübe seviyelerini daha iyi anlamak için gerçekleştirdiği araştırmada Türk genç kadın sürücüler de trafiği tehlikeye sokabilecek davranışlar sıralamasında ilk sırayı aldı. Türk gençleri yüzde 57 oranında araç kullanırken makyaj yapmak, saç düzeltmek gibi aktiviteleri gerçekleştirirken, İngilizler yüzde 20 ile en alt sırada yer aldı.
Yeni ehliyet almış sürücülerin neredeyse yarısı, gidecek belirli bir yer olmaksızın keyif için dolaşmaktan zevk alıyor. Bunların yüzde 22’si de direksiyon başındayken bir ‘adrenalin dalgası’ hissettiğini kabul ediyor. Rus, Türk, Polonyalı ve Güney Afrikalı gençler bu şekilde en çok gezen ve en yüksek adrenalini hisseden grup olarak öne çıkıyor. Türk gençlerinin yüzde 63’ü adrenalin için otomobil kullandığını savunurken, kadınların sadece yüzde 42’si keyif için dolaşmayı tercih ediyor.
YOL HAKKI VERMİYOR
Genç sürücülerin yol hakkı verme konusunda da zayıf olduğu ortaya çıktı. Avrupa bölgesindeki bütün ülkelerdeki erkeklerin yüzde 26’sı kadınların ise yüzde 19’u yol hakkı verebilecğini söyledi. En iyi yol davranışına sahip genç sürücüler Belçikalı, Çek ve Fransız’dan çıktı. Almanlar sarı ışıkta hızlanarak geçmede yüzde 85 ile başı çekerken, Türk gençlerinin yüzde 28’i de kırmızı ışıkta geçtiğini itiraf etti.
Türklerin en iyi dostu otomobili
Avusturya, Belçika, Çek Cumhuriyeti, Danimarka, Fransa, Almanya, İtalya, Hollanda, Polonya, Rusya, İspanya, İsveç, İsviçre, Güney Afrika, Türkiye ve İngiltere’de 18-25 yaş arasındaki genç sürücülerle yapılan görüşmelerde, katılımcılara; sürüş eğitimi, yoldaki davranışlar, yaşam odağı, toplumsal odak ve kış mevsimi için hazırlık gibi 5 ana maddede 20 farklı soru soruldu. Türk gençleri otomobilleriyle büyük bir bağlılık hissettikleri bir obje olmanın yanında gerçekten en iyi arkadaşı olduğunu da savundu. Türk gençleri yüzde 59 ile otomobilleriyle en yakın arkadaş olan grubu oluşturdu.
Islak yol sevmiyoruz teoriden geçemiyoruz
TEORİK SINAV ZORLUYOR: Genç sürücülerin yüzde 84’ü ehliyet sınavını ilk seferde geçiyor fakat kadınlar, erkeklere göre başarısız olmaya daha meyilli. Türkiye’deki gençlerin yüzde 54’ten fazlası teorik sınavda ilk seferde başarısız olurken, bu oran Çeklerde yüzde 5 ve İtalyanlar ile Almanlarda yüzde 8 olarak gerçekleşiyor. Polonya yüzde 59 ile direksiyon sınavında başarısız olmaya en meyilli ülke olarak öne çıkıyor.
TRAFİK İŞARETLERİNE UYMUYOR: Hız genç sürücülerin tehlikeli davranışlar sergilediği tek alan değil. Ankete göre, erkeklerin yüzde 43’ü ve kadınların yüzde 35’i trafik işaretlerine uymuyor. Erkeklerin yüzde 41’i ve kadınların yüzde 33’ü virajları çok hızlı aldıklarını ve genç sürücülerin yüzde 50’si iki şeritli bir yolda birden fazla aracı solladıklarını kabul etti.
ISLAK YOLDA KORKU: Endişe uyandıran bir diğer durum da, genç sürücülerin ıslak yolda araç kullanırken kendine güven duyamamaları. Yağmurun neredeyse tüm Avrupa’da günlük sıradan bir olay olmasına rağmen, birçok acemi sürücü deneyimsiz oldukları için ıslak yolda araç kullanmak konusunda rahat değil. Islak yolda araç kullanırken kendine en az güven duyan ülke yüzde 67 ile Türkiye oldu.
GECE SÜRÜŞÜ EĞİTİMİ: Genç sürücülerin yüzde 49’u gece sürüş konusunda eğitimli değil. Bu durum, derslerin çoğunun gündüz yapıldığı düşünülürse çok da şaşırtıcı değil. Rus, Çek ve Türk genç sürücüler sırasıyla yüzde 76, yüzde 75 ve yüzde 72 ile en eğitimsiz ilk üçü oluşturuyor.
ANİ MANEVRA EĞİTİMİ: Sürücülerin yüzde 47’si, eğitim esnasında acil durum manevraları ile ilgili bilgilendirilmediklerini belirtiyor. Çekler, Almanlar, Türkler ve Fransızlar eğitimleri bu konuyu kapsamadığı için bu konuda en hazırlıksız hisseden grup olarak ortaya çıkıyor.
PARALEL PARK SORUNU: Gençlerin yüzde 90’ının eğitimli olmasına rağmen, paralel park etmede kendilerine gereğinden az güvenmeye devam ediyor.
Diğer Oto Yaşam haberleri:
Anıtkabir’de Rolls-Royce
FERRARI’den Alfa Romeo’ya kadar bir çok dikkat çeken tasarıma imza atan Türk tasarımcı Uğur Şahin, son olarak İngiliz Rolls-Royce’un ikonik modeli Phantom’u baştan yarattı. Aerodinamik hatlara sahip tasarımda klasik ve modern çizgileri bir arada sunan Şahin, tasarladığı aracı Anıtkabir’in önüne taşıyarak uluslararası otomotiv ajanslarına servis etti. Tamamen siyah olan araç Rolls-Royce’ün bilindik elegant havasını tamamen taşırken yuvarlak kapılar ile yan yüzeyler boyunca uzanan şeritler tasarımda öne çıkan detayları. İlk kez 1935 yılında üretilmeye başlanan Rolls-Royce Phantom’un Belçikada bulunan fabrikası ikinci dünya savaşı dahil bir çok tarihsel olaya tanıklık etmişti. Otomotiv tarihindeki en güzel araçlardan biri olarak kabul edilen Rolls-Royce Phantom, Uğur Şahin’in tasarımıyla çok daha etkileyici bir görünüme bürünmüş.
Gelişen pazarların otosu
FORD’un B sütununu ortadan kaldırdığı küçük MPV modeli B-Max, sektörün en prestijli organizasyonlarından biri olan AutoBest tarafından “2013 Yılının Otomobili” seçilidi. AutoBest, yani “Gelişen Pazarlarda Yılın Otomobili” yarışmasında 5 finalist araçtan biri olarak belirlenen Ford B-Max, Sırbistan’da düzenlenen özel deneme sürüşü aktivitesinin ardından AutoBest’in toplam 15 farklı ülkedeki jüri üyesinin en yüksek puanlarını topladı. 736 puan alan ikinci sıradaki Skoda Rapid’i tam 830 puan ile sollamayı başaran Ford B-Max, 662 toplam puanla üçüncülüğü elde eden Peugeot 301 gibi en iddialı ekonomik sedan seçeneğin bile önünde son oylamadan çıktı. 638 puana ulaşan Fiat 500L ve 636 puan toplayan Dacia Lodgy ise, 4’üncü ve 5’inci oldu.
Uzun boylu Octavia
SKODA’nın kompakt sınıftaki temsilcisi Octivia da baştan aşağı yenilenerek segmentteki iddiasını artırmaya hazırlanıyor. 90 milimetre uzayan boyu, 45 milimetre genişleyen iz mesafesi ve 108 milimetre uzayan aks mesafesi sayesinde geniş bir iç mekana kavuşan üçüncü nesil Octiva bir üst sınıftaki otomobillerin ölçülerini yakaladı. 1.4 litre TSI benzinli ve 1.6 litre TDI dizelin de arada bulunduğu toplamda 8 farklı motor seçeneği bulunan Octavia, DSG otomatik vites özelliğini de opsiyonel olarak sunacak. Aracın mayıs ayından itibaren Avrupa ve Türkiye’de satışa sunulması bekleniyor.
En hızlı İtalyan
FERRARI’nin bugüne kadar ürettiği en hızlı seri üretim otomobili olmaya hazırlanan F150, yavaş yavaş yüzünü göstermeye başladı. Enzo’nun yerini almaya hazırlanan ve neredeyse elde üretilen karbonfiber şasisi sayesinde otomotiv endüstrisi-nin en yeni teknolojile-rine ev sahipliği yapacak olan F150’de 800 beygir gücünde 12 silindirli motor görev yapacak. V12 motorunun yanı sıra 100 beygir güç üreten elektrikli bir motorun da yer alacağı F150 toplamda 900 beygirlik güce ulaşacak. Ağırlığının 1350 kilogramın altında olacağı tahmin edilen otomobil bu sayede 0-100 km/s hızlanmasını 2.5 saniyede gerçekleştirecek ve saatte 400 kilometrelik hız sınırını aşacak.
Makyajlı ‘E’
MERCEDES-BENZ’in orta üst sınıftaki temsilcisi E Serisi, BMW’nin 5 Serisi ile kızıştırdığı rekabette daha fazla söz sahibi olmak için yüzünü yeniledi. Önceki S Serisi’ne benzer bir far tasarımına kavuşan yeni E serisi, uzun yıllardır kullandığı bağımsız far dizaynını bıraktı. Sıradışı tasarıma sahip LED özellikli farlar sayesinde dikkat çekici bir bakışa kavuşan E Serisi kalın krom aksesuarları, yenilenen tampon ve ızgara tasarımı ile farklılığını ortaya koyuyor. Önden ve arkadan çarpalara karşı aracı olası kazaya karşı koruyan yeni radar takip sistemi de E Serisi’nin öne çıkan özellikleri arasında yer alıyor.