Güncelleme Tarihi:
BİRÇOK sektörde kullanılmaya başlanan dijital kanallar, hayatımıza eski köye yeni adet getiren bir anlayışı sağlıyor. Restoranların menüsünü daha önceden görüyoruz, çiçek siparişimizi internetten veriyoruz veya emlakçı emlakçı gezmek yerine ilan sitelerini kullanıyoruz. Ancak dijitalleşmenin hiç uğramadığı sektörler de var. Bunlardan biri de güzellik sektörü. Bu açığı gören iki askerlik arkadaşı Uğur Çivi ile Candaş Sual, ‘Kolay Randevu’yu kurdu. Girişim, web sitesi ve uygulamaları üzerinden kullanıcıların yakındaki kuaför, berber veya güzellik merkezi gibi işletmeleri bulabilmesini ve randevu yaptırabilmesini sağlıyor.
KASA TAKİBİ DE SAĞLIYOR
Yatırım yaparak kurucu ekibin arasına Altay Tınar ve Ömer Erkmen’in katıldığını aktaran Uğur Çivi, “Kolay Randevu, herkesin kendine en uygun kuaförü, berberi vs. bulup, fiyatlarını, fotoğraflarını, müşteri yorumlarını inceledikten sonra randevusunu kolayca almasını veya her zaman gittiği güzellik işletmesinden randevusunu telefon etmeksizin kolayca alarak puan kazanmasını sağlıyor” dedi. ‘Salon Yönetim Sistemi’ de geliştirdiklerini aktaran Uğur Çivi, bu sistemi kullanan güzellik işletmelerinin, müşterilerini, randevularını, adisyonlarını ve kasa takibini çok kolay bir şekilde yapmalarına yardımcı olduklarını söyledi. Uğur Çivi, “Dolayısıyla müşterilerin problemlerine ek olarak biz güzellik işletmesi sahiplerinin de salonlarını yönetememe problemine çözüm sunuyoruz” diye konuştu.
PROFESYONEL FOTOĞRAFLAR
İlgilenen işletme sahiplerinin ‘isletme.kolayrandevu.com’ adresi üzerinden personellerini, çalışma saatlerini, konumunu, verdiği hizmetleri ve fiyatlarını sisteme girerek Kolay Randevu kullanmaya başladıklarını söyleyen Uğur Çivi, şunları söyledi: “Hemen ertesinde biz kendilerine ulaşıyoruz ve isterlerse ilgili bölgeden sorumlu saha personeli arkadaşımızı kendilerine yönlendirebileceğimizi belirtiyoruz. İşletmenin istemesi durumunda arkadaşımız işletmenin sisteme entegrasyonu için yerinde destek sağlayıp gerekli sözleşmeleri yaptıktan sonra işletme sistemi kullanmaya hazır hale geliyor. Hemen sonrasında işletmenin ve personelin profesyonel fotoğraflarını çektirip Kolay Randevu profiline yüklüyoruz.”
Gelir modeline de değinen Uğur Çivi, “Gelirimizi aylık abonelik ödemelerinden sağlıyoruz. Ayrıca işletmelerden gönderdiğimiz yeni müşteriler için komisyon alıyoruz” diye konuştu. 3 milyon TL civarında yatırım aldıklarını aktaran Uğur Çivi, 2 bin 600 işletme ve 130 bin kullanıcıya ulaştıklarını söyledi.
HAFTANIN YATIRIMI
‘E-SPORT AKADEMİ’ 3’ÜNCÜ YATIRIMI ALDI
THE Pitcher 2017’de yüzlerce girişimi geride bırakarak birinciliği göğüsleyen ‘e-sport akademi’, 1 milyon TL değerlemeyle üçüncü yatırımını aldı. 17 yaşındaki genç girişimci Sina Berik tarafından kurulan e-sport akademi’nin son yatırımı 1 milyon TL değerlemeyle seri tohum yatırımcısı Abdullah Özgün tarafından gerçekleştirildi. Girişim ilk yatırımını oyun yazarı OYUNDER’in Kurucu Başkanı Tansu Kendirli’den, ikinci yatırımını ise Volkan Sel’den almıştı. E-sport akademi Türkiye’deki oyun dünyasını bir adım ileriye taşımak için yapılmış bir platform. Türkiye’deki profesyonel e-sporcuların yeni başlayan oyunculara çevrimiçi olarak özel ders vermesini sağlıyor.
GİRİŞİMCİLERE ÖNERİLER
BAYRAKDAR’DAN 5 TAVSİYE
TURKCELL’de üst düzey yöneticilikten ayrılarak Revo Capital’i kuran Cenk Bayrakdar, aktif olarak girişimlere yatırım yapmaya devam ediyor. Revo Capital ile yaklaşık 20 girişime yatırım yapan Bayrakdar’ın tavsiyeleri şu şekilde:
1- Ağrı kesici mi vitamin mi: Müşterilerinizin gözünden bakmalısınız. Yaptığınız iş gerçek bir ‘acı’yı, yani büyük bir problemi ortadan kaldırıyor mu, onların önemli bir sorununa çözüm üretiyor mu? Gerçekten öyle ise, yüksek ihtimalle müşterileriniz para ödemeye hazır. Büyük de bir pazar öngörüyorsanız, hiç durmadan ilerleyin. Vitaminler, ‘sağlığımıza iyi gelir’, ama almazsak da çok büyük kaybımız olmaz. İşiniz bir vitaminse, müşterilerinizin işin karşılığını ödeme isteği düşük olacak. Bu sebeple işinizin büyümesi mümkün olmayacaktır.
2- Büyük ve büyüyen bir pazar: Bir startup yola çıkmadan önce pazar analizlerini doğru yapmalıdır. İşe koyulmadan önce doğru pazarda olduğunuzu anlamanız için cevaplandırmanız gereken sorular şunlar: İşin ne kadar büyük bir pazara hitap ediyor? Sadece yerel pazara mı, yoksa daha geniş pazarlara mı açılmalı? Ürün sunulan pazarın büyüyor mu ve gelecekte çok daha büyüyecek mi? Pazarın en büyükleri kim? Onlar için nasıl ‘yıkıcı bir inovasyon’ geliştiriyorsunuz? İş modeli yeteri kadar kâr marjı barındırıyor mu?
3- Girişim bir takım oyunudur: Başarı, ancak teknoloji, pazarlama, ürün yönetimi, iş yönetimi, insan yönetimi, strateji ve benzeri pek çok alanda doğru şeylerin yapılması ile mümkün olabilir. Bu sebeple, girişimcilerin bunun bir takım oyunu olduğunu en baştan fark etmesi ve sadece kendisi ile aynı bilgi ve deneyim setine sahip (örneğin birkaç mühendis) kişiler yerine farklı alanlardan oluşturduğu bir ekiple birlikte startupın DNA’sını oluşturması büyük önem taşır. Multi-disipliner, birçok alanı kapsayan, yetkin, girişimci ruhlu eksiksiz bir ekip başarı için en önemli anahtardır.
4- Fikirlerinizi paylaşın: Fikirlerinizi paylaşmaktan çekinmeyin. Fikrimi çalarlar mı diye düşünmeyin. Çünkü önemli olan fikir değil, o fikrin nasıl hayata geçirildiğidir. Bugün aynı fikri düşünüp yapan onlarca startup bulunmakta. Ama sadece bir kısmı başarılı oluyor. Erken aşamada fikrinizi doğru kişiler ile paylaşmak, aksine fikrinizle ilgili çok erken geri bildirim almanızı sağlar. En yakınlarınızı bile fikrinizle ikna edemiyorsanız ya da belli konularda odaklanan geri besleme alıyorsanız, bunlar sizin için bir uyarı olacaktır.
5- İş ağınızı geliştirin, ısrar edin, sebat edin: Bir startup etrafında geliştirdiği iş ağı ile büyür. Bir girişimci olarak iş ağınızı oluşturun. Etrafınızda sizi sevenlerin iş ağları ile genişletin. Yatırımcılarınızın size sadece para vermesi ile yetinmeyin, iş ağlarını size açmasını sağlayın. Startupınız da bu iş ağınızla paralel olarak gelişecektir. Yeni müşteriler, daha iyi çalışanlar, iş ortaklığı fırsatları, yeni yatırım imkanları bu ağ sayesinde ortaya çıkacaktır. Ayrıca İnatla, arzuyla, ısrarla işinizi yapmaya devam edin. Motivasyonunuzu, tutkunuzu kaybetmeyin. Sebat edin.
GİRİŞİMCİ ETKİNLİĞİ
FİAT’TAN MÜŞTERİ DENEYİMİ HACKATHON’U
‘İNSAN Odaklı Tasarım’ başlıklı hackathon düzenleyen otomotiv markası Fiat, yazılımcıların doğru problemi tanımlayarak sürdürülebilir bir fikire ulaşmayı hedefleyen ve bu süreçte insan perspektifini merkeze alan bir çerçeveye odaklanıyor. 12-14 Mayıs tarihlerinde İstanbul Levent Workinton’da düzenlenecek hackathon’da, birinci takıma 5 bin TL, ikinci takıma 3 bin 500 TL ve üçüncü takıma 2 bin TL ödül verilecek. Ayrıca birinci takıma Tofaş ile birlikte proje kapsamında çalışma imkanı da sunulacak. Etkinlik 12 Mayıs Cuma düzenlenecek.
YURTDIŞINDAN BAŞARILI 3 GİRİŞİM
1- AKILLI OTOBÜS DÖNEMİ
CITYMAPPER, kendine ait otobüslerle toplu ulaşım modelini hayata geçiriyor. İngiltere’nin başkenti Londra’da ilk kez kullanıma sunulan olan akıllı otobüsler, elektrikli motora sahip.
2- İSTEDİĞİN SESİ KOPYALA
LYREBIRD, sunduğu altyapıyla, istediğiniz bir insan sesini kopyalamanızı sağlıyor. 1 saniye kayıtla çalışan sistem, algoritmalar yardımıyla insanların ses DNA’sını çözüyor.
3- BATAN GİRİŞİMLER
Dünya çapında batan girişimlerin nerede hata yaptığını öğrenmek için ‘Startup Graveyard’ adında bir platform kuruldu. Batan girişimlerin kurulduğu tarih ve mevcut rakiplerinin bilgisi de platformda yer alıyor.