Güncelleme Tarihi:
10’dan fazla teknoloji girişiminin yönetim kurulunda yer alan Dilek Dayınlarlı, Türkiye’deki girişimlerin küresel çapta ölçeklenmesini sağlayan ScaleX’in kurucu ortağı. Dayınlarlı’nın tavsiyeleri şu şekilde:
1) Doğru ortağı bulun
Bir girişimde fikir kolaylıkla değiştirilebilir ama kurucu ortağınızı değiştirmek veya tek başına olmak çok zor. Başarı aslında kurucuların çarpanı. Kurucu takım için ise size ufak bir formül; en az bir ürünü yapan ve en az bir ürünü satanın olması önemli güç yaratır.
2) Müşterilerinizi iyi anlayın
İyi girişimciler, başarılı şirket yaratmak için müşterinin anahtar olduğunu bilirler. Müşterinin ihtiyaçlarını ve isteklerini anlamak ve bunları doğru zamanda doğru yerde sağlamak en önemli kural. Özellikle müşterilerinizin ne sevdiğini veya sevmediğini bilmek, hedeflediğiniz müşteriyi mutlu etmek çok önemli.
3) Ölçemediğiniz şeyi iyileştiremezsiniz
İyi şirketler doğru performans kriterlerini ölçüyor ve bunu geliştirmeye odaklanıyorlar. Performansınızı ölçümlemek hem sizi odaklıyor hem de akıllı karar almanızı sağlıyor. Genelde bundaki engel ise hem stratejik olarak kurgulayacak hem de ölçecek operasyonel insanların eksik olması.
4) Hedefler belirleyin
Şirketlerde başarısızlığa sebep olan en önemli sebeplerden biri nereye gittiğini bilmemek. Bunu bir yelkenli gibi düşünün; hedefiniz belli olmazsa sürükleneceksiniz. Girişimci CEO’su olarak en önemli işiniz; müşteriyi mutlu eden ve satan bir ürün yarattıktan sonra belirlediğiniz hedeflere koşmak ve insanları bu hedefe yönlendirmek.
5) Sizi farklı yapanı düşünün
Bilmeniz gereken ilk gerçek, “Şirketler satılmaz, alınır”. Bunu kariyerimin ilk yıllarında Silikon Vadisi’nde milyar dolarlık şirketler kurmuş bir girişimciden ilk duyduğumda çok düşünmüştüm. Bu özellikle VC’lerden çok duyacağınız bir gerçek. Fırsatların size gelmesi için fark yaratmalısınız. Dünyada bu işi en iyi sizin yapmanızı sağlayacak özel sosunuz ne? Yoksa mutlaka bunu yaratın, değeriniz çok artacaktır.