Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda hızla büyüyen dijital dünya, eğlence sektörünü de etkiliyor. Dünya dijital müzik endüstrisi son iki yılda yaklaşık 900 milyon dolar büyüyerek 2014’ü 6.9 milyar dolarla kapattı. Dünya müzik endüstrisindeki gelişmelerin Türkiye’de de paralel bir şekilde ilerlediğini anlatan Müzik Yapımcıları Derneği (MÜYAP) Başkanı Bülent Forta, “Artık yeni bir dünya var. Müzik endüstrisinde dijital devrim yaşanıyor. İnsanlar sokakta, metroda, kafede her yerde müziğe kolayca ulaşabiliyor ve sevdikleri şarkıları arka arkaya playlist şeklinde tüketiyorlar. Ayrıca müzik artık sadece sesten ibaret değil. Bunu görsel bir şova dönüştürmek gerekiyor. Bu gelişmelere ayak uyduran sanatçı ve yapımcılar öne çıkıyor. Sanatçılar da hayranlarına daha kolay ulaşabiliyor” dedi.
DÖNÜŞÜME AYAK UYDURMALI
Dünyada olduğu gibi Türkiye’de de dijital müzik endüstrisi ile ilgili gelişmeler olduğunu anlatan Bülent Forta, “Artık insanlar müziğe daha kolay ulaşıyor. Yolda yürürken, kafede otururken, uçakta seyahat ederken müzik dinliyor. Türkiye’de dijital müzik endüstrisi 10 milyon dolarlık büyüklüğe sahip. Bu her geçen yıl çift haneli büyümelerle ilerliyor. Bu müziği dinleyen dominant profil ise 7-24 yaş. Yeni jenerasyon müzikseverlere ulaşmak için herkes dijital dönüşüme ayak uydurmalı” dedi.
Son dönemlerde dijital müzik platformları arasında öne çıkan Netd ile ilgili de bilgi veren Forta, “Netd platformu YouTube için çok önemli. Ancak ‘sahte tık’larla bazı sanatçıların kliplerinin daha çok izlendiği belirtiliyor. Bu iddialar tamamıyla gerçekdışı. Bu tür olaylara karşı YouTube çok hassas. Dünyanın önde gelen şirketlerine bazı yaptırımları da olmuştu. YouTube böyle bir durumu saniyesinde tespit eder ve Netd ciddi yaptırımlarla karşı karşıya kalır. Netd gibi işini ciddiye alan uzun soluklu şirketler asla böyle riskler almaz. Zaten Netd ekibi YouTube ile dirsek temasında çalışıyor” dedi.
MÜYAP olarak Netd Müzik platformunun kuruluş aşamasında gece gündüz çalıştıklarının altını çizen Bülent Forta, “Bunu sektördeki tüm paydaşlar adına yaptık. Sanatçısı, bestecisi, yapımcısı, yönetmeni herkes bu sürecin bir parçası konumunda. Bu kliplerden herkes para kazanıyor. Çünkü artık müzik sadece sesten ibaret değil. Müzik ve görseli birleştirmeniz gerekiyor. Bu çok büyük bir yapım işi. Görselliğin çok önemli olduğu ve dijitalin önde olduğu bir dünyadayız artık” diye konuştu.
ORTALAMA 2.7 DAKİKA İZLENİYOR
DOĞAN Music Company’nin yaklaşık 1 yıl önce kurulan Netd Müzik platformu çatısı altındaki firmalardan biri olduğuna dikkat çeken DMC Genel Müdürü Samsun Demir, “Bu platformun çatışı altında Türkiye’nin önde gelen 50’den fazla yapım şirketi var. ‘Sahte tık’a kimse müsaade etmez. Bugün aylık ortalama 11 milyon tekil ziyaretçiye ulaşan ve ayda 236 milyon videonun izlendiği bir platformdan bahsediyoruz. Buradaki şarkılar ‘sahte tık’ yöntemi ile öne çıkarılmış olsa bize zaman yetmez. Çünkü Netd Müzik platformunda 1 videonun ortalama izlenme süresi 2.7 dakika. Bu da YouTube ortalamasının bile üzerinde bir süre. Yani kimse tıklayıp kaçmıyor” dedi.
Netd müzik ile ilgili yazılan bir diğer yanlış haberin de kanalın mavi checkmark işaretinin geçiçi olarak kalkmasıyla ilgili olduğuna değinen Samsun Demir, “Bir kanalın YouTube’un resmi partner olmasının tek göstergesi, kliplerdeki reklam gösteriminin kesintisiz devam etmesidir. Netd Müzik kanalında yayınlanan reklamlara da resmi partner olduğu ilk günden bu yana hiçbir zaman ara verilmemiş olup, kanalın statüsünde hiçbir değişiklik olmamıştır. YouTube’da kanal isminin yanında yer alan küçük checkmark işareti (mavi tık), kanalın teyit edilmiş Google+ sayfası olup olmamasıyla ilgilidir. YouTube partner statüsü ile ilgisi yoktur. Bugün resmi YouTube partneri olan birçok kanalın yanında checkmark işareti yoktur; çünkü bu kanallar bir Google+ sayfasına bağlanmamıştır, bu durum kanal sahibinin tercihidir ve hiçbir şekilde onaylı YouTube partneri olmadıkları anlamına gelmez. Dolayısıyla bu checkmark konusu yalan haberi yaymak isteyenler tarafından istismar edilmektedir” dedi. Sektör hakkında da bilgi veren Samsun Demir, “Yeni dijital dünyada her sanatçının profesyonel ekipleri var. Bunu yapanlar dijital dünyayı algılayabilenler. Müzik pazarının gelişmesi ve rekabetçi olması, sektörümüzdeki tüm oyuncuların dijital dönüşüme ayak uydurabilmesinden geçiyor” dedi.
11 MİLYON ZİYARETÇİ
Bağımsız internet ölçümleme şirketi Comscore’un Mart 2015 verilerine göre DMC, Emre Müzik, Seyhan Müzik, GNL ve Kekeva gibi 50’den fazla yapım şirketinin yer aldığı Netd Müzik YouTube kanalını ayda 11 milyon tekil izleyici ziyaret ediyor ve kişi başına ayda ortalama 20 civarı şarkı dinleniyor. Şarkıların izlenme rakamları YouTube arayüzünden herkese açık paylaşılıyor. Netd Müzik kanalında ortalama şarkı izleme süresi 2.7 dakika, yani ziyaretçiler şarkılara tıklayıp kaçmıyor ve şarkının büyük bir bölümünü tüketiyorlar. Bu da Netd yetkilileri tarafından sahte tıklama iddialarını çürüten en önemli veri olarak gösteriliyor.