Güncelleme Tarihi:
2014’ün aynı dönemine oranla en çok artış görülen kategoriler ise yine mobil gösterim reklamları (yüzde 69,9) ve video reklamları (yüzde 43,3) oldu.
Bu yıl araştırma kapsamında ilk kez Sosyal medya ve Programatik yatırımları da incelendi. Sonuçlara göre, 2015’in ilk yarısında Programatik yatırımlarının 30,7 Milyon TL olduğu görülürken, sosyal medya yatırımları 99,5 Milyon TL olarak kaydedildi.
IAB Türkiye’nin yaptığı açıklamaya göre, display reklam yatırımları 2015 ilk 6 ayında 295,7 milyon TL oldu. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı 198,5 milyon TL ile gösterim ya da tıklama bazlı reklam yatırımları aldı. Video reklam yatırımları 61,1 milyon TL olarak gerçekleşirken, sponsorluk reklam yatırımları 20,8 milyon TL’ye, gelir paylaşımlı reklam yatırımları ise 15,4 milyon TL’ye ulaştı.
2015 yarıyıl yatırımlarında bir bir önceki senenin aynı dönemine oranla en çok artış görülen kategoriler ise 2014’de olduğu gibi mobil gösterim reklamları (%69,9) ve video reklamları (%43,3) oldu. Arama motoru reklam yatırımları 2015’in ilk 6 ayında 413,9 milyon TL‘ye ulaşırken, arama motoru reklam yatırımlarının alt kategorilerinde yer alan ücretli sıralama 269,8 milyon TL’ye; arama motoru görüntülü reklam yatırımları ise 144,1 milyon TL’ye çıktı.
Bu dönemde 32,8 Milyon TL’ye ulaşan mobil reklam yatırımları kategorisinde, mobil gösterim reklam yatırımları 16,8 milyon TL; mobil opt-in SMS/MMS yatırımları ise 16,1 milyon TL oldu. İnternet ilan sayfası reklam yatırımları 40,1 milyon TL’ye ulaştı. E-posta yatırımları yılın ilk yarısında yürürlüğe giren Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un da etkisiyle %11,5 düşüş yaşadı ve 2,9 Milyon TL oldu. Oyun içi reklamlar ise bu dönemde 3,8 milyon TL’ye yükseldi.
IAB Türkiye Başkanı Dr. Mahmut Kurşun, ‘Dijital, dünyada ve Türkiye’de reklam endüstrisinin çekici gücü konumunda. Rakamlar bunu net biçimde ortaya koyuyor. Genel bir hesaplamayla ilk 6 ay itibarıyla dijitalin toplamdan aldığı payın %24’e yaklaştığını görüyoruz. Bu da sene başındaki tahminlerimizi doğruluyor.’ dedi. Kurşun sözlerini, ‘Bu raporda ilk kez programatik ve sosyal medya yatırımlarını ayrı olarak irdeledik. IAB Avrupa’nın son programatik raporunda önemli veriler var. Avrupa’da programatik toplam büyüklüğü 3.65 milyar €’ya ulaşmış durumda. Bunun içinde mobil programatik %240’lık büyüme oranıyla, desktop ise 2.9 milyar €’luk hacmiyle öne çıkıyor. Türkiye’nin dünya ve Avrupa trendlerini izleyen çizgisini dikkate aldığımızda, önümüzdeki dönemde programatik satın almanın online ve mobil platformlarda gelişeceğini ön görebiliriz.’ diyerek tamamladı.
IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Yürütme Kurulu Başkanı Rima Erdemir ‘Dijitalin bu yıl da büyümeyi sürdürmesi ve reklam yatırımları bazında ikinci sıradaki konumunu koruması aslında sürpriz olmadı. Büyümeyi destekleyen önemli unsurlardan biri giderek daha fazla sayıda yaratıcı ve sonuç getiren dijital kampanya üretilmesi. Bunun en belirgin göstergesi ajans ve markalarımızın uluslararası arenalarda elde ettikleri başarılar. Örneğin, bu yıl Mixx Avrupa’da 24 kategorinin 11’inde ödül aldık. Mixx Amerika’da ise finale kalan 11 çalışmadan 9’u ödül kazandı. Büyük veriyi doğru okuyup yaratıcılığa dönüştürebilme ve sonuç getirme becerimizin arttığının göstergesi olan bu durumun dijitalin gelişimine katkı sağlayacak önemli unsurlardan biri olduğuna inanıyorum.’ dedi.
Kategori | 2015 İlk 6 Ay |
Milyon TL | |
Dijital Reklam Yatırım Toplamı* | 789,3* |
Display Reklam Yatırımları | 295,7 |
Gösterim ya da tıklama bazlı reklam yatırımları | 198,5 |
Video reklam yatırımları | 61,1 |
Sponsorluk yatırımları | 20,8 |
Gelir paylaşımı reklam yatırımları | 15,4 |
Arama Motoru Reklam Yatırımları | 413,9 |
Ücretli sıralama yatırımları | 269,8 |
Arama motoru görüntülü reklam ağı yatırımları | 144,1 |
Mobil Reklam Yatırımları | 32,8 |
Mobil gösterim reklam yatırımları | 16,8 |
Mobil opt-in SMS/MMS yatırımı | 16,1 |
İlan Sayfaları Reklam Yatırımları | 40,1 |
İlan sayfaları reklam yatırımları | 40,1 |
Diğer | 6,7 |
E-posta | 2,9 |
Oyun-içi reklam | 3,8 |
*Tüm rakamlar IAB Türkiye tahminidir. Yaratıcı işler, CRM çalışmaları, SEO yatırımları hariçtir.
Programatik | 30,7 |
Sosyal medya | 99,5 |