Güncelleme Tarihi:
İNTERNETİN Türkiye’de ulaştığı nokta ve gelecek beklentilerinin tartışıldığı Generation Do It Onliners (GDOL-Her şeyi internet üzerinden yapan nesil) Digital TalkFest’te konuşan Doğan Online (DOL) Yönetim Kurulu Başkanı Hanzade Doğan Boyner, dijital devrimin güçler dengesini değiştirerek, ‘bireyi’ güçlendirdiğini söyledi. Dijital çağın yeni bir halk oluşturduğunu belirten Hanzade Doğan Boyner, “Herbert Marshall McLuhan’ın ‘küresel köy’ kavramı, internet ile birlikte gerçeğe dönüştü. Facebook’un doğuşuyla 1 milyar nüfuslu evrensel bir halk yaratılmış oldu. Bugün bu halkın kendi para birimi, kimlik kartı var. Yeni nesil, sanal internet üzerinde oluşturduğu kendi sanal para birimini yönetiyor. Belki Facebook, geleceğin merkez bankası olabilir” diye konuştu.
Yolun başındayız
Doğan Online’ın düzenlediği GDOL’da konuşan Hanzade Doğan Boyner, online ve offline dünyanın iç içe olduğunu ve her noktada birbirine değdiğini vurgulayarak, şunları söyledi: “Bugün yaşadığımız değişim daha yolun başı. Aslında en önemli ve kalıcı değişim kültürel değişimdir. İnternetin gerçek gücü, kültürel değişim tüm dünyaya daha hızlı yayıldığı gün ortaya çıkacak. Eğitim, cinsiyet eşitliği ve hukuk dünyanın her yerinde olduğu zaman yeni neslin gücü belirecek. Bu gücün tehlikeli olabileceğini düşünenler de var. Şirketler fiyat politikalarını yaparken iyi düşünmeleri gerekiyor. Dijital halk, hem online hem de offline iletişim dünyasını var edecek ancak halen insanların göz temasıyla iletişim kurması oldukça önemli.”
Dijital Darwinizm
GDOL’ün merakla beklenen konuşmacılarından, ünlü fütürist Brian Solis de dijital dünyada yaşanan değişimi herkesin rol üstlendiği barışçı bir devrime benzetti. Aynı zamanda dijital analist ve sosyal medya konusunun önemli kitaplarından Engage’in yazarı da olan Solis, devrimsel süreci ‘Dijital Darwinizm’ olarak adlandırarak, “Yeni kuşağın yarattığı yeni fırsatları ve tüketicilerin yeni davranış biçimlerini doğru anlayamayan veya anlamayı reddeden şirketler, yok olmaya mahkum. Şirketlerin teknolojik gelişmeleri ve gelişen dijital platformları amaç yerine araç olarak görmeleri gerekiyor” dedi.
Çiğdem çiçekleri açtı
Esas vurgu yapılması gerekenin insan olduğunun altını çizen Solis, “Apolitik ve asosyal olarak damgalanan ‘dijital doğanlar’, internet dünyasına ayak uydurmayanların ruhu bile duymadan yeni dünyanın farklı platformlarında hükümetleri devirip, belalı coğrafyalarda çiğdem çiçekleri açtırdı. GDOL’dan sonraki kuşak bağlantılı kuşak olarak adlandırılacak. Paylaşma tarzları, öğrenme tarzları bizlerin bildiğinden çok farklı olacak bir kuşak geliyor. Bu kuşağa dair elimizde
Çelik: Kafa gücü devrini yaşıyoruz
GDOL Digital TalkFest’in açılış konuşmasını yapan AK Parti Genel Başkan Yardımcısı Hüseyin Çelik, insanlığın farklı evrelerden geçerek bugünlere geldiğini hatırlatarak konuşmasını şöyle sürdürdü: “İnsanlığın gelişimi, 3K ile adlandırdığımız, ‘kas gücü’ ile başladı. Ardından gelen sanayi devrimi ile kas gücünün yerini daha çok sermayenin olduğu ‘Kasa gücü’ aldı. Şimdi ise ‘Kafa gücünün’ devri başladı. Steve Jobs gibi insanlara bakarsanız, büyük sermayelerle yola çıkmadıklarını görürsünüz. Bill Gates de sermayesi olmadan milyar dolarlık bir dev yarattı. Türkçe’deki ‘beşikten mezara’ sözünü artık bilişim teknolojileri için kullanıyoruz. Anne karnında ultrason ile başlayan bilişim serüveni, öldüğünüzdeki morg kaydının bilgisayara yapılmasıyla son buluyor.” Einstein’ın ilk bilgisayarı gördükten sonra yaptığı konuşmayı hatırlatan Çelik, “Einstein, ‘İnsanlar çok akıllı fakat çok yavaş. Bilgisayar ise çok hızlı fakat çok aptal. Bu iki güç birleşince, insanlık farklı bir safhaya taşınacak’ demişti. Ne kadar haklı olduğunu şimdi görüyoruz” diye konuştu.
Taviloğlu:İnternet çarşıyı ‘uzattı’
MUDO Yönetim Kurulu Başkanı Mustafa Taviloğlu da internetin ‘çarşıyı uzattığını’ belirterek, “Online ve offline birlikte yaşayarak, daha geniş pazarlar oluşmasına katkıda bulunuyor. Lokasyon bazlı yaklaşımlar perakendecilikte eskide kaldı. Dijital çağ ile birlikte ürün önem kazandı” dedi. GDOL’da yapılan açık oturumda konuşan reklamcı Serdar Erener ise, mobil ortama ve araçlara dikkat çekerek, geleceğin reklamcılarının işlerinin bugün daha da zorlaştığını söyledi.
Yenilikler GDOL için heyecan kaynağı
2000 yılından bu yana Rus arama motoru Yandex’in CEO’su olarak görev yapan Arkady Volozh, internetin arama sonuçlarından daha fazlası olduğunu belirterek, şunları söyledi: “Online dünya bir çoğumuza heyecan veriyor. Gelişen teknoloji ve yenilikler GDOL nesli için de heyecan kaynağı. Farklı bakış açılarına ihtiyacımız var. Bugün sadece üç arama motoru şirketi küresel çapta insanlara arama yapma imkanı tanıyor. Rekabet kullanıcılar, pazarlama şirketleri ve iş dünyası için daha kaliteli bir internet sağlayabilir. 6 ay önce Türkiye’de de hizmete giren Yandex’ten ilk gün bin kişi arama yaptı. Ocak ayına gelindiğinde 100 bin aramaya çıktı. Türkiye’de Yandex üzerinden yapılan arama sayısı günlük 1 milyona ulaştı.”
GDOL Digital TalkFest 1.1 milyon kişiye ulaştı
HALİÇ Kongre Merkezi’nde Doğan Online’ın ev sahipliğinde düzenlenen GDOL TalkFest, 2 bin 182 izleyicinin yanı sıra, Facebook ve Twitter başta olmak üzere sosyal medya üzerinden gün boyu yapılan canlı yayınlarla 1.1 milyon kişiye ulaşıldı. Festivali yerli ve yabancı 163 basın mensubu takip ederken, 18’i yabancı olmak üzere toplam 34 konuşmacı sahne aldı. Etkinlik boyunca Haliç Kongre Merkezi’nde 3 ayrı panel gerçekleşti ve 20 farklı konuşma başlığında dijital dünyanın bugünü ve geleceği tartışıldı.
İnternet sınırları ortadan kaldırdı
ABD’nin eski başkanları John F. Kennedy ve Lyndon B. Johnson’ın danışmanlığını yürütmüş olan Doris ve John Naisbitt çifti, ABD ordusunun bir buluşu olan internetin yayılan sosyal fenomen olduğunu kaydetti. John Naisbitt, “Artık internet sınırları mesafeleri ortadan kaldırdı. Saniyeler içerisinde birbirimiz ile bağlantı kurabiliyoruz. İş yapış şeklimizi de değiştirdi ama ne yaptığımızı değiştirmedi” dedi. Doris Naisbitt ise, şöyle konuştu: “2010 yılında, ‘Acaba cep telefonları alkol sigara gibi bağımlılık yaratır mı?’ diye bir araştırma yapıldı. Beynin farklı bölgelerine bakınca, araştırmacılar şunu fark etti; ‘Beyin aslında aşk merkezi iPhone’dan çıkan sese tepki veriyor’. Apple’ın arkasındaki sır şu, aslında bir cep telefonunu alışkanlık ötesine taşıdı. Artık akıllı telefonlar bizim bir ortağımız arkadaşımız gibi bize hareketlilik serbestlik sağlayan bir araç.”
GDOL nedir?
‘GENERATION Do it Onliners’, yani her şeyi internet üzerinden yapan nesil anlamına gelen kelimelerin baş harflerinden oluşan GDOL, yaşamının büyük bölümünü dijital dünyada online olarak geçiren, fiziksel dünyadaki güç dengelerinin sürekli yer değiştirdiği ve farklılıklarının eşitlendiği online nesil anlamına geliyor. İnternetsiz bir dünyayı hayal edemeyen, cep telefonsuz yaşamayı oksijensiz yaşamayla bir gören bu nesil, hayatını ‘offline’ ve ‘online’ olarak iki ayrı dünyada sürdürüyor. Birbirine paralel duran bu iki dünya aslında gün geçtikçe daha da iç içe geçiyor, hatta ‘online’ olanı çoğu kez diğerinin önüne geçip, hayatın kendisi olabiliyor. Sosyal ihtiyaçlarının çok büyük bir bölümünü internete bağlanabildikleri cep telefonu ya da bilgisayar gibi mecralar aracılığıyla gideriyor.