Güncelleme Tarihi:
SON yıllarda hızlı bir büyüme yakalayan müzik endüstrisinde dijital ürünlerin payı artıyor. Bu alanda Apple Müzik, Spotify, Deezer ve irili ufaklı birçok yeni yeni müzik platformu öne çıkarken, dijital müziğin payı da tarihinde ilk kez fiziksel satışları geçti. Başka bir deyişle artık müzikseverler, fiziksel CD mağazalardan almak yerine internet dinliyor veya indiriyor. Uluslararası Müzik Endüstrisi Federasyon’un son raporuna göre 2015 yılında müzik sektörü 15 milyar dolar hacme ulaştı. 2014’e göre yüzde 3.2 büyüme kat eden sektördeki dijital müzik satışlarını oranı yüzde 45 olurken, fiziksel satışların oranı ise yüzde 39’a geriledi. Buna göre tüketiciler geçtiğimiz dijital müziğe 6.7 milyar dolar harcadı. CD başta olmak üzere fiziksel müzik araçlarına harcanan para ise 5.8 milyar dolar olarak gerçekleşti. Kürsel konser gelirleri ise 2.8 milyar dolar açıklandı.
5 KAT BÜYÜDÜ
Dijitalin yükselişinin sebebi ise online müzik (streaming) platformlarının sayısının artması. Raporda yer alan verilerde göre gelirlerini 45.2 oranında arttıran online müzik platformları dikkat çekti. 2015’te 2.9 milyar dolar gelir sağlayan online müzik dinleme platformları, son beş yılda dört kattan fazla büyüdü. Küresel müzik gelirlerinin yüzde 19’unu tek başına sağlayan online müzik platformları, toplam dijital gelirlerin de yüzde 43’ünü oluşturuyor. Dünya genelinde online müzik servislerinin ücretli abone sayısı ise 68 milyon. Dijitalin ana gelir kalemi ise lisanslı olarak müzik indirme kategorisinde. Dijital müzik dinleyenlerin yüzde 45’i, internetten lisanslı müzik indirmeyi tercih ediyor. Ancak bu oran her geçen yıl düşüyor. 2015 yılında internetten lisanslı olarak indirilen müziklerin gelir oranı yüzde 10 düştü.
TÜRKİYE DİJİTAL MÜZİK TRENDİNİ TAKİP EDİYOR
DİJİTAL müziğe olan talep konusunda Türkiye’nin dünyanın gerisinde kalmadığını ifade eden DMC Genel Müdürü Samsun Demir şunları söyledi: “Dünyadaki bu trendi takip ediyoruz. Geçtiğimiz yıl dijital müzik gelirleri konserler hariç yüzde 55 pay aldı. Fiziksel satışların gelirleri yüzde 45’e geriledi. Toplam pazar ise konser gelirleri hariç yaklaşık 40 milyon TL. Dijital müzik gelirleri hızlı bir şekilde büyüyor. Önümüzdeki dönemde de büyümeye devam edecek.”