Dijital kıyamet kriz masası

Güncelleme Tarihi:

Dijital kıyamet kriz masası
Oluşturulma Tarihi: Aralık 31, 1999 00:00

Haberin Devamı

Kamu hizmeti veren kuruluşlar aylar öncesinden dijital kıyamet için hazırlanmaya başladı. Haberleşme, elektrik, su ve doğalgaz hizmetlerinde bir aksilik olmayacak. Valilik de bir dijital kıyamet kriz masası kurdu.

Halk arasında dijital kıyamet senaryoları muhtelif. Birçok kişi yeni yıla girerken cep ve ev telefonlarını kullanmayacak. Elektriklerin kesileceği söylentisi nedeniyle bolca mum alanlara rastlanıyor. Hesaplarda meydana gelebilecek karışıklıklar nedeniyle banka hesabını kapatanlar bile var.

İstanbul'a haberleşme, elektrik, doğalgaz ve su hizmeti veren kamu kuruluşları ise 2000 yılı hazırlıklarına aylar önce başladıklarını, paniğe gerek olmadığını belirtiyorlar.

İGDAŞ yetkilileri 2000 yılına geçişin şebekelerini ilgilendirmediğini söyledi. Ayda 700 bin fatura basan şirketin abone sayısı ise 1 milyon 400 bin. Faturalamada bir sorun çıkmaması için bilgisayarda simülasyon yapıldı. 2000 yılına gidilerek bir sorun olup olmadığına bakıldı. İGDAŞ yetkilileri bir sorun çıkmayacağı konusunda halka garanti veriyor. İGDAŞ, yılbaşı gecesi de 24 saat boyunca hizmet verecek.

İSKİ'nin yaklaşık bir yıl önce kurulan bilgi işlem sistemi ise zaten 2000'e uyumlu olarak tasarlanmış. Faturalama sisteminde bir sorun beklenmiyor.

Herkes kendinden çok emin

AKTAŞ ve Boğaziçi Elektrik, uyum çalışmalarına 1998 yılında başladı. Her iki şirket de yeni yıla girerken

bilgisayarlarını kapatmayacak. Tüm bilgisayar yazılımları uyumlu hale getirildi veya yenilendi. AKTAŞ Bilgi İşlem Müdürü Bülent Tamer, şirketin verdiği hizmetler konusunda vatandaşın hiçbir tedbir almasına gerek olmadığın belirtti.

Cep telefonu hizmeti veren Türkcell ve Telsim'de de hem hizmet, hem de alt yapı alanında bilgisayar teknolojisi kullanılıyor. Telsim 2000 yılı çalışmaları sorumlusu Aydın Ergül de uyum çalışmalarının 1998 yılında başladığını söyledi. Telsim'de yeni binyıla uyumlu olamayan santraller değiştirildi. Yazılımlar da değiştirildi ve sınandı. Karşılaşılan problemler giderildi. Telsim-Telsim ve Telsim-Türk Telekom arası haberleşme olasılıkları denendi. Yeniyıla geçiş anı, 29 Şubat ve 2000 yılında herhangi bir tarihe gidilerek 100 ayrı senaryo uygulandı.

Aydın Ergül, haberleşme alanında 31 Aralık gecesi 2000 sendromu yaşanmayacağını ama yine de aşırı yüklenmenin hatları kilitleyebileceğini söyledi. Ergül, acil durumlar düşünülerek gerekmedikçe telefonların kullanılmaması gerektiğini hatırlattı.

İstanbul Valiliği de dijital kıyamet için önlemlerini aldı. 2000 yılına geçişte bilgisayar sistemlerinde yaşanması muhtemel sorunları, tedbirleri belirlemek ve koordinasyonu sağlamak amacıyla ‘‘2000 Yılı Kriz Masası’’ kuruldu. Vali Erol Çakır'ın talimatıyla ve Vali Yardımcısı Hüseyin Ece'in başkanlığında kurulan masa, kamu hizmeti veren kuruluşlarla çalışacak. Enerji, sağlık, güvenlik, ulaşım gibi hizmetlerin büyük ölçüde etkileneceği sanılıyor. Bu nedenle bu kuruluşların sistemlerini kontrol etmeleri istendi. Meydana gelebilecek herhangi bir olumsuzlukta Valilik Kriz Masası kurumlararası koordinasyonu sağlayacak.

Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!