Güncelleme Tarihi:
IAB Türkiye yetkilileri, sektördeki gelişmelere paralel olarak bu yıl verinin analizinde değişikliğe gidildiğini ve Mobil’in format olmaktan çıkarılarak platform olarak konumlandırıldığını hatırlattı. AdEx-TR analizinde yapılan bir diğer önemli değişiklik ise, Arama Motoru Reklamları başlığı altında artık sadece Ücretli Sıralama Yatırımlarının olması, esasen display olan Arama Motoru Görüntülü Reklam Ağı yatırımlarının Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımlarının içine alınması oldu.
IAB Türkiye’nin yaptığı açıklamaya göre, display reklam yatırımları 2016’da yüzde 11 büyüyerek 1.059,1 milyon TL oldu. Display reklamlar kategorisinde en büyük payı 821,4 milyon TL ile Gösterim ya da Tıklama Bazlı Reklam Yatırımları aldı. Video reklam yatırımları yüzde 34’lük büyümeyle 179,8 milyon TL olarak gerçekleşirken, sponsorluk reklamlarının yerini alan Native 58 milyon TL’ye ulaştı.
Arama Motoru Reklam Yatırımlarının büyüklüğü 706,6 milyon TL olurken, İlan Sayfaları Reklam Yatırımları 91,1 milyon TL’ye çıktı. Geçen yıl Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun’un etkisine bağlı olarak küçüldüğü tahmin edilen E-posta, küçülmeyi sürdürdü ve 5,6 milyon TL oldu. Buna karşılık Oyun İçi reklamlar 10 milyon TL’lik büyüklüğe erişti.
1.872,4 milyon TL’lik toplam dijital reklam yatırımlarının 601 milyon TL’si display, arama motoru, ilan sayfaları, e-posta ve oyun içi reklam dahil olmak üzere mobil platformlarda gerçekleşti. 262,4 milyon TL’lik büyüklüğe ulaşan Sosyal Medya reklamlarının yüzde 64’ü mobil cihazlarda yer aldı. 2016’da programatik satın almanın artışı sürdü ve büyüklüğü 993,8 milyon TL’ye çıktı.
IAB Türkiye Yönetim Kurulu Üyesi ve Pazarlama Yürütme Kurulu Başkanı Rima Erdemir rakamları değerlendirirken, “Dijital dünya yıllardır mobilin büyümesini konuşuyordu. Artık Türkiye’de mobil reklam yatırımları toplamın yaklaşık 3’te 1’ini oluşturuyor. Mobil, bir platform olarak tüketimiyle doğru orantılı yatırım almak zorunda. Deloitte Global Mobil Kullanıcı Araştırması’na göre, Türkiye’deki kullanıcılar 15 dakikada bir cep telefonuna bakıyor, yani günde ortalama günde ortalama 70 kez. Aynı araştırma ülkemizin sosyal medyada fotoğraf paylaşımında başı çektiğini gösteriyor; her iki kullanıcıdan biri sosyal medyada günlük fotoğraf paylaşımında bulunuyor. Bu ve benzeri verileri dikkate aldığımızda, dünyada olduğu gibi Türkiye’de de mobilin büyüme trendini sürdüreceğini öngörebiliriz.” dedi.