ANKA
Oluşturulma Tarihi: Mart 24, 2009 15:04
Sabancı Holding Perakende Grup Başkanı Haluk Dinçer, perakende sektörünün dünyada 2008'de yaklaşık 257 milyar dolarlık büyüklüğü ulaştığını belirterek, “Bu pazarın yaklaşık yarısı gıda perakende pazarı ve biz burada muazzam bir potansiyel görüyoruz" dedi.
Dinçer, halen şirketlerinin Türkiye genelinde 620 mağazası bulunduğunu ve 60’ı franchise olmak üzere market sayısını 2009 yılında 700’e çıkarmayı hedeflediklerini söyledi.
Sabancı Holding Perakende Grup Başkanı Haluk Dinçer, Dia Uluslararası Avrupa Direktörü Francisco Xavier De La Pena ve DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzalez'le birlikte bir basın toplantısı düzenledi. Perakende sektöründe dönemsel şokların ötesinde stratejik ve uzun vadeli baktıklarını söyleyen Dinçer, "Şirketimiz bu kriz döneminde, topluma ve ekonomiye birçok açıdan faydalar sağlıyor. Yatırım yapıyor. İstihdam sağlıyor. Tüketicinin bütçesine destek oluyor" dedi. Şirketin ana konularından birinin franchise marketler olduğunu söyleyen Dinçer, bu yıl 60 yeni bayilik vereceklerini ve bu sayede yaklaşık 200 kişiye istihdam yaratılabileceğini duyurdu.
YILLIK YÜZDE 30 BÜYÜDÜDinçer, DiaSA'nın pazardaki durumu hakkında da bilgi verdi. Buna göre, Marmara ve Ege bölgelerinde toplam 22 şehirde 620 markete ulaştı.
Şirket son beş yılda yıllık yüzde 30 büyüdü. Marmara ve Ege'de haftada ikiden fazla market açılacak. 2009 yılı sonunda market sayısı 700’e ulaşacak. Şirket yeni dönemde bayilik verme çalışmalarını hızlandırıyor. Bu kapsamda girişimcilere 5 bin 700 TL'ye bayi olma imkanı sunuyor. Girişimciler, 25 bin TL banka teminatı yatırarak 5 yıllık minimum sözleşme süresiyle bayi olabilecek. Bayi olmak isteyenlerin herhangi bir mağazaya sahip değilse 80 ile 100 bin TL arasında yatırım yapması gerekiyor. Şirketin halen Türkiye genelindeki 180 bayi satışının brüt satışları 107 milyon TL oldu.
TÜKETİCİ YILLIK 876 TL TASARRUF EDECEKFransız Carrefour Grubu'na bağlı Dia'nın Uluslararası Avrupa Direktörü Francisco Xavier De Le Pena, DiaSA'nın 2008 yılında dünya genelinde bir önceki yıla göre yüzde 11 büyüyerek 11 milyar
Euro, Türkiye'de ise 683 milyon TL brüt satış elde ettiklerini söyledi. Le Pena, küresel piyasalardaki krizin bütün sektörleri etkilediğini söyleyerek, "Kriz şu anda bütün sektörü etkiliyor. Gıda pazarı Türkiye'de bir dengede. DiaSa'da pazarla paralel gelişiyor. Bu sene geçen seneye nazaran daha çok büyüme hedefimiz var. Geçen yıl yüzde 15 büyümüştük, yüzde 18 büyüyeceğiz" diye konuştu. DiaSA Genel Müdürü Fernando Gonzalez ise şirketlerinin en kaliteli ürünleri en uygun fiyata tüketicilerin yakınına taşımak amacı ile hareket ettiklerini belirterek, “Marketlerimiz rakiplerinden yüzde 12 oranında daha ucuzdur. Böylece bir aile yıllık 876 TL tasarruf etme imkanı olacak" dedi.
TÜKETİCİ TEMEL GIDADA DÜŞÜK FİYATLI ÜRÜNE YÖNELİYORKrizle birlikte müşterilerin Dia markalı ürünleri tercih etmeye başladığını söyleyen Le Pena, "Müşteri girişinin daha çok arttığını görüyoruz. Tüketici temel gıda da fiyatların daha uygun olduğu ürünlere yöneliyor. Dia markalı ürünlerde yüzde 36’lık büyüme oranı yüzde 42 seviyesine geldi. Yıl içinde bu oran yüzde 45’e ulaşabilir. Fransa’da ise bu oran yüzde 40 seviyesinde. Çünkü Fransa’da müşteriler gider maliyetini azaltmaya çalışıyorlar" diye konuştu. Krizin Türkiye'de diğer ülkelere göre daha geç hissedilmeye başladığını söyleyen Le Pena, "Ramazan dönemi krizin etkisinin girişini etkiledi. Ramazanın sonunda daha çok hissedildi” dedi.
YAZ SONRASI BÜYÜME OLABİLİRGeçen sene yüzde 15'lik büyümenin dışında metrekare bakımında da büyüme olduğuna dikkat çeken Le Pena, şunları söyledi:
“Eylülden itibaren bu büyüme düştü. Ama genel olarak pozitif bir büyümeye sahiptik. Bu yılın ilk başı zorlu bir pazar görülüyor. Ancak yazdan itibaren geçen seneki olumsuz verilerle karşılaşacağı için ikinci dönem daha pozitif olacaktır. Bu yılın ikinci dönemi yılın ilk dönemine nazaran daha iyi olacaktır" değerlendirmesini yaptı. Türkiye'de çok büyük bir potansiyel olduğunu düşündüklerini söyleyen Le Pena, "Henüz organize olmamış büyük bir alan var. Şirketin varlığını geliştirmek istiyoruz. Krizi fırsata çevirmek istiyoruz."
DiaSA’nın bu yıl vereceği 60 franchise ile ilgili Doğu’yu şimdilik düşünmediklerini belirten Le Pena, “Dağıtım depolarımızdan 300 km daha uzak yerlere gidemiyoruz. Teslim sistemi buna uygun değil” açıklamasında bulundu.
MASADA YENİ BİR İSİM YOKToplantı sonrasında ise Haluk Dinçer, gazetecilerin sorularını yanıtladı. Güler Sabancı’nın Carrefoursa İçerenköy mağazası ziyareti sırasında yaptığı satın alma açıklamalarıyla ilgili bir soruya karşılık Dinçer, “Masada bir şey yok. Yeni herhangi bir isim vermem söz konusu değil” açıklamasında bulunurken, Carrefoursa’da daha çok organik ve inorganik büyüme, DiaSA’da ise ağırlıklı franchaise ve organik büyüme hedeflendiğini söyledi.
14:05 24/03/2009