E-KOBİ Sadi ÖZDEMİR
Oluşturulma Tarihi: Kasım 11, 2008 00:00
Türkiye’nin efsanevi ’yerli otomobili’ Devrim’i üreten Eskişehir’den bu kez de bir girişimci, ilk yerli ’çok amaçlı hafif ticari’ aracını üretmeyi başardı. Hiscar markasıyla piyasaya çıkacak araç, otomobil ve kamyonet olarak kullanılabiliyor, 4x4 özelliğe de sahip. Ayrıca traktör gibi tarlaya da girebiliyor.
TÜRKİYE’de birçok girişimcinin hayali olan ’yerli marka otomobil üretimi’ bu kez de Eskişehir’de deneniyor. Eskişehir’de traktör ve iş makinesi kabinleri üretip ihraç eden, Renault otobüslerinin şasilerini, Caterpillar ve Komatsu’ya ağır komponentler üreten Hisarlar, TÜBİTAK ve üniversitelerle işbirliği yaparak geliştirdiği ’çok amaçlı hafif ticari araç’ Hiscar markasıyla yollara çıkıyor. Böylece, Eskişehir’de üretilen ancak devamı getirilemeyen "Devrim" adlı otomobil, gösterimdeki filmle yeniden hatırlanırken, bu kentten de yeni bir "yerli araç" adımı gelmiş oldu. Hisarlar Grup Yönetim Kurulu Başkanı Fazlı Türker, "en büyük hayalim" dediği araç için "Bu araç otomobil, kamyonet ve traktörün birleşmesi. Otomobil gibi konforlu, traktör gibi tarlaya giriyor ve 4x4 özelliğe de sahip. Kamyonet kasası üç tarafa yük indiriyor" diyor.
At arabası ve kaporta1950’de Eskişehir Çukurhisar köyünde doğduğunu belirten Fazlı Türker, şöyle başlıyor anlatmaya: "6 çocuklu bir ailenin çocuğuyum. Çocukken çobanlık yaptım, trenlerde yumurta sattım. Devlet yatılı okulllarına girmek istedim sınavda başarısız oldum, okuyamadım. Eskişehir’e kabak satmaya gittiğimiz bir gün babam beni Eskişehir Ticaret Odası’na soktu ve Türkiye’nin ilk 5 yıllık kalkınma planıyla ilgili afişleri gördüm. Çok etkilendim. O anda sanayiye merak sardım. Köyümüzde bir demirci vardı, at arabası imalatı ayrıca nalbantlık yapardı. Meslek öğrenmek için yanına girdim. Sonra motorlu araçlara merak sardım. 17 yaşımda Eskişehir sanayi çarşısında kamyon kaportacısında çalışmaya başladım. Sonra otobüs karöseri imalatını öğrenmek için 1968’de Bursa’ya gittim."
Bursa’da öğrendiFazlı Türker, Bursa’da otobüs karoseri imalatında ustalaşır. Kardeşlerini yanına alır. 1972’de askerden döndükten sonra Renault fabrikasında da çalışır ama işçilikten sıkılır ve kendi işini yapma sevdasıyla minibüs karoseri işine girer. Bir süre sonra Eskişehir’e döner. Türker, "Eskişehir’de de minibüs çoktu, ben sac yedek parçaların imalatına da başladım" diyor.
İlk traktör kabiniYeni ve farklı bir iş yapma hevesiyle beklerken bir gün bir köylünün hayatını değiştirdiğini söyleyen Fazlı Türker, "Yakın köylerden bir çiftçi traktör ile her gün Eskişehir’den köye, 25 kilometre küspe taşıyormuş ve hastalanmış. Doktor da ’üşütmemen lazım’ demiş. Adam ’traktörümü kamyon gibi kapatamazlar mı’ diye usta aramaya başlamış. Sanayide Fazlı usta yapar’ demişler. İlk traktör kabinini ona yaptık, böylece yepyeni bir işim oldu" diyor.
İlk ihracatı Hollanda’ya yaptık, Steyr’la güçlendikHİSARLAR Grup Yönetim Kurulu Başkanı Fazlı Türker, traktör kabini işinde hızla büyüdüklerini belirtiyor ve şöyle konuşuyor: "Bu işte önce ulusal çapta ünlendik. Traktör markalarına göre yüzde 80 standart kabinler üretip satıyorduk. 1976’da kardeşlerimi de işe ortak ettim. İlk ihracatımızı 1984’te Hollanda’ya yaptık. Sonra Avusturyalı Steyr ile temas kurduk ve onlara kabin yapmaya başladık. Bu iş bizim standartlarımızı yükseltti ve kurumsallaşmamıza katkı sağladı. Sonra iş makinelerine de kabin üretmeye başladık. Tarım makinelerine girdik. Hafif ticari araç fikri ise yıllar önce oluştu. Prototipimiz, 20 bin kilometreyi devirdi bile. 5 yılda 8 bin adet araç üretmiş olacağız" diyor.
800 kişi çalışıyor, 35 milyon Euro’luk ihracat yapıyorHisarlar Grup, Renault otobüslerinin şasilerini üretip Fransa’ya ihraç ediyor.
Caterpillar, Komatsu gibi ağır iş makinelerinin büyük ana kompanentlerini üretiyor.
John Deer ile ortak pamuk hasat makineleri geliştirdi ve üretti, dünyaya satıyor.
İsrail’den Avrupa’nın en kuzeyine kadar ihracat yapıyorlar ve 40’tan fazla kurumsal müşteriye sahip.
Ürettiklerinin yüzde 55’ini ihraç eden Hisarlar Grup, hafif ticari araç projesine 2005’te start verdi. Aracın motoru (Iveco) hariç tamamı yerli üretim oldu.
Dışardan destek veya know how almadan, TÜBİTAK ve üniversitelerle projeyi geliştirdi.
Makine grubunda 800 çalışanı olan Hisarlar’ın 2007 yılı ihracatı 24 milyon
Euro oldu. Bu yıl 35 milyon Euroluk ihracat bekleniyor.
2008’de 61 milyon euro ciro yapacak Hisarlar’ın açık alanlar için spor ve fitnes aletleri yapan bir firması daha var ve burada da 70 kişi çalışıyor
Firma Eskişehir Teknopark’ta 18 kişilik bir yazılım ekibiyle yazılımlar geliştiren bir şirket daha kurdu.