Çiğdem TOKER
Oluşturulma Tarihi: Ekim 03, 2006 00:00
"Eğer satın alma gücünüz düştüyse partime oy vermeyin" diyen Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’a, rakamlar "Evet düştü" yanıtını veriyor. Devletin resmi anketi olan "satın alma gücü"nün 33 aylık sonuçları keskin bir düşüşü belgeliyor.
BAŞBAKAN Tayyip Erdoğan’ın satın alma gücünü kastederek, "Mal-para üzerinden bir değerlendirme yapın. Eğer eksiliyorsa partime sakın oy vermeyin" sözüne
Merkez Bankası ile TÜİK’in ortak anketinin üç yıllık sonuçları, "Evet satın alma gücü düştü" yanıtını veriyor. Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ile Merkez Bankası’nın 2003 yılı sonunda ortaklaşa başlattığı Tüketici Güven Endeksi’nin 33 aylık rakamsal sonuçları, satın alma gücüne ilişkin kanaatlerin düştüğünü ortaya koyuyor. Bu düşüşün ne kadar derin olduğunu ise sözkonusu verilerden oluşturulmuş grafik gözler önüne seriyor. TÜİK’in her ay düzenli olarak yayımladığı anket sonuçlarına ilişkin
haber bültenlerinde "Tüketici Güven Endeksi" şöyle tarif ediliyor:
100’DEN KÜÇÜKSE KÖTÜMSERLİK VAR
Endeksin 100’den büyük olması, tüketici güveninde iyimser durum; 100’den küçük olması, tüketici güveninde kötümser durum; 100 olması ise ne iyimser ne de kötümser durum olduğunu gösteriyor. Güven endeksindeki artış, tüketicilerin mevcut ve gelecek dönem satın alma güçlerine, gelecek dönem genel ekonomik duruma ve iş bulmak olanakları ile mevcut dönemin dayanıklı tüketim malı satın almak için uygunluğuna dair değerlendirmelerin iyileşmesinden kaynaklanıyor. Ankette, Tüketici Güven Endeksi’ni oluşturan 16 sorunun ilki, vatandaşların "Satın alma gücü"nü ölçüyor.
33 AYLIK ORTALAMA 91.45:
Denekler 100 puan üzerinden satın alma gücünün "bugünü" ile "geleceğe dönük" düşünce, algı ve beklentilerine not veriyor. Merkez Bankası’nın web sitesinde, anketin başladığı 2003-Aralık ayından, bu yılın Aralık ayına kadarki Tüketici Güven Endeksi’nin "satın alma gücü"ne verilen yanıtları yer alıyor. Uzmanlar, Türkiye’nin genelini yansıtan bu ankette, satın alma gücünde hissedilir olarak en belirgin artış gösteren kalemin beyaz eşya, dayanıklı tüketim malları olduğunu belirttiler.
NE DEMEK: Satın alma gücü paritesi ülkeler arasındaki fiyat düzeyi farklılaşmasını ortadan kaldıran para birimi dönüştürme oranıdır. Eldeki toplu bir para
parite oranı ile farklı bir para birimine dönüştürüldüğünde, tüm ülkelerde aynı sepetteki mal ve hizmetler satın alınabilir. SGP ülkeler arasındaki fiyat farklılıklarını yok ederek, ulusal para birimlerini birbirlerini dönüştüren orandır. Merkez Bankası ve TÜİK de, Türk Lirası’nın dönemsel olarak ne kadarlık ürün veya hizmet satın alabildiğini ölçebilmek için bir endeks hazırlıyor.