Güncelleme Tarihi:
İstanbul'daki ilk mağazasını Kartal'da açan Praktiker, dev birer nalbureciye benzeyen yapı market piyasasını hareketlendirdi. Zincir İstanbul'daki ikinci mağazasını Ümraniye'de açacak.
Alman Yapı Market zinciri Praktiker geçen hafta Türkiye'deki 3'üncü, İstanbul'daki ilk şubesini Kartal'da açtı. Bu büyük mağazanın açılışı, Türkiye'nin 1990'larda tanıştığı yapı market piyasasına yeni bir hareket getirdi.
1978'de kurulan Praktiker 1997'de Türkiye'ye geldi. İlk mağazasını Ankara Bilkent'te, ikinci mağazasını ise Gaziantep'te açan Praktiker İstanbul'daki ikinci mağazasını bu yıl içinde Ümraniye'de açmayı planlıyor.
9500 metrekare kullanım alanına sahip olan Kartal Praktiker'de 40 ürün grubunda 45 bin çeşit ürün satılıyor. Yapı markette satılan ürünlerin yüzde 80'i Türkiye'den kalan yüzde 20'si ise yurtdışından sağlanıyor.
Aralarında Yunanistan, Macaristan, Polonya gibi ülkelerin bulunduğu 7 ülkede faaliyet gösteren Praktiker'in dünyada 320 mağazası, 20 binden fazla çalışanı bulunuyor.
Kendin-yap modeli
Praktiker'in biri Türk diğeri Alman iki genel müdürü var. Babür Söğütlü ve Volker Ulmer Praktiker'in Türkiye'ye gerçek kendin-yap tarzını yerleştireceğini düşünüyorlar. Hesaplı Yapı Market sloganıyla yola çıkan Praktiker fiyat politikası ile İstanbul'daki yapı market pazarına bir hareketlilik getirdi.
Türkiye'ye yatırım yapmaya devam edecek olan Praktiker özellikle İstanbul, Ankara, İzmir ve Bursa'da yaygınlaşmayı planlıyor. Büyük kentlerin yanı sıra Adana, Konya gibi Anadolu illerine de yatırım yapmak isteyen zincir Türkiye'nin yapı marketler için iyi bir pazar olduğunu düşünüyor.
Kadınları kazanacağız
Kartal Praktiker'in Türk Genel Müdürü Babür Söğütlü ‘‘Şu ana kadar Türkiye'de kendin-yap yerleştirilmiş bir şey değil. Bunu biz yapacağız. Bizden önce açılan yapı marketler belki bir alışkanlık oluşturdu fakat bu konuda alınacak çok yol var ve bunu biz yapacağız. Diğerlerinden en büyük farklarımızdan bir sunumumuz ve ürün çeşitliliğimiz’’ diyor.
Söğütlü ‘‘Bizim özellikle belirlediğimiz bir müşteri hedef kitlesi yok. Fakat bizden alışveriş edenler 25-45 yaş arası kişiler. Cinsiyet ayrımı yapmıyoruz. Fakat değişen koşullarla kadınlar ev konusunda daha çok söz sahibi oldular. Yapı marketler de kadınların alışveriş edebilmeleri açısından uygun mekanlar. Kadınların müşteri kitlemiz haline gelmesini istiyoruz.’’
Rakiplerimiz bir gecede fiyat indirdi
Praktiker'in biri Türk (Babür Söğütlü, aşağıda sağda), biri Alman (Volker Ulmer, solda) iki genel müdürü var. Volker Ulmer, iki noktayı vurguluyor. Birincisi, ucuz fiyat politikası. Bu konuda şunları söylüyor: ‘‘Bizde fiyat artışı ancak gerektiğinde yapılır. Resmi enflasyon rakamları ile hareket ederiz. Gelişigüzel artış yapmayız. Biz en hesaplısıyız diye bir iddiada bulunamayız. Ama rakiplerimiz fiyatlarımıza yetişebilmek için bir gecede fiyatlarını yüzde 20 indirmek zorunda kaldılar.’’ Ulmer kendin-yap modeli için de şunları söylüyor: ‘‘Hedefimiz Türkiye'de henüz var diyemediğim ama gelişmekte olan kendin yap tarzının gelişmesi ve Türk halkının kendi evini, bahçesini yaratmakta bir alışkanlık kazanması. Kendin-yap tarzını müşteriyi bilgilendirerek yaygınlaştıracağız. Mesela benim bir rüyam var. Neden Hürriyet Gazetesi'nde bir kendin yap sayfası olmasın?’’
Kendin-yap nedir?
Ülkemizde 90'lı yıllarda gündeme gelen yapı marketler, yurtdışında 60'lı yıllarda ortaya çıktılar. Bu marketler ilk zamanlar ihtiyaçlarını daha ucuza mal etmek isteyenlere hitap ediyordu. Ama zamanla birçok insan için evinde, bahçesinde bazı işleri yapmak hobi haline geldi. DIY (Do it yourself) yani kendin-yap sayesinde daha az para harcayarak evde, bahçede birçok şey onarılabiliyor ya da yeni şeyler yaratılabiliyor. Yapı marketlerde satılan ürünlerle boyadan elektroniğe, sıhhi tesisattan dekorasyona, banyodan mutfağa, bahçeden mobilyaya, ahşaptan ısıtmaya, otomobile kadar her alanda onarımı hatta imalatı insanlar kendileri yapabiliyor.