Oluşturulma Tarihi: Eylül 07, 2003 00:00
Tepe-Akfen konsorsiyumu dünyanın en büyük uçak bakım hangarının çatısını tasarlayıp imal edecek. Dubai'de Emirates Havayolları için gerçekleştirilecek projede özel çatı hiç kolon kullanılmadan 110 metre eninde, 110 metre boyundaki hangarın üzerine yerleştirilecek. Toplam yedi adet inşa edilecek bu hangarlar Emirates'in sipariş verdiği 555 koltuk kapasiteli Airbus A380'lerin bakımlarında kullanılacak. Dünyada havacılık sektöründe hem inşaat hem de işletme yapan çok az sayıda şirketten biri olan Tepe-Akfen, bölgedeki ülkelere
Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'yle edindiği tecrübesini ihraç edecek. Avrupalı Airbus Endüstri'nin tasarladığı A380, dünyanın en büyük yolcu uçağı ünvanını 2005'te ilk uçuşunu yaparak Boeing 747 Jumbo Jet'ten alacak. Dört motorlu, iki katlı dev yolcu uçağının imal edilen ilk parçaları şirketin merkezi Güney Fransa'daki Toulouse şehrine ulaştı. Teslimatları 2006'da başlayacak A380'in en büyük müşterisi Emirates Havayolları. Dubai merkezli şirket filosuna toplam 45 adet A380 katacak. Emirates gibi A380 siparişi veren diğer havayolları da yoğun hazırlıklar yapıyor. Çalışmaların en önemli noktalarından biri de bakım ve uçağın gireceği büyüklükte hangar. Kanat açıklığı 79.8, gövde uzunluğu ise 73 metre olan A380 uçakları için eni ve boyu 110 metrelik dünyanın en büyük bakım hangarı Dubai'de inşa edilecek. Toplam yedi adet planlanan hangarın yüksekliği ise 34 metre olacak. Bakım üssünde yedi hangar 'L' harfi şeklinde dördü yanyana, üç tanesi de diğerlerine dik olarak yer alacak. Her hangarın içinde üç katlı ofis bölümü bulunacak. Hangarların arka kısmında ise work-shop olarak adlandırılan atölyeler olacak.Emirates, Dubai Havalimanı'nın genişletilmesi projesi içinde yer alan yeni bakım üssü çalışmalarına geçen yıl başladı. Tesislerin projesi Paris havalimanlarını inşa eden ve işleten Aeroports de Paris (ADP) tarafından çizildi. Emirates önce bakım tesisinin çok özel tasarım gerektiren çatıları için ihaleye çıktı. Dünyaca ünlü büyük inşaat şirketlerinin çarpıştığı yaklaşık 25 milyon dolarlık ihaleyi Tepe-Akfen konsorsiyumu kazandı. Son pazarlık aşamasında Emirates yetkilileri Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali'ne gelerek incelemelerde bulundu.Emirates halen bakım üssünün çatı dışında kalan ana inşaat işleri için aldığı teklifleri inceliyor. Yaklaşık değeri 300 milyon doları bulan yapı işi ihalesinde Tepe-Akfen oldukça iddialı. Bu ihalede kazanan ekim ayında açıklanacak.ÖZEL ÇELİKHalen 20 mühendis projenin detay çizimlerini gerçekleştiriliyor. Çatının inşasında Lüksemburg'da imal edilen özel ASTM A709 tipi çelik kullanılacak. Yüksek esneklik ve dayanıklılığa sahip bu özel çelik, Türkiye'ye getirildikten sonra üç ayrı fabrika tarafından işlenecek. Türkiye'deki fabrikalarda imalatta 260 işçi çalışacak. Üretim toplam 420 bin adam/saatte gerçekleştirilecek. Tamamlanan çelik konstrüksiyon montaj için deniz yoluyla Dubai'ye gönderilecek. Dubai'de çelik konstrüksiyonun montajı 160 işçi tarafından 280 bin adam/saatte tamamlanacak. Tepe-Akfen, 10 ay içinde tüm çatı imalat ve montajını bitirmeyi planlıyor. Hangarlar özel kapıya sahip olacak. Endüstriyel kayar kapı çok kısa sürede açılıp kapanacak. Kapının üst kısmında A380'in kuyruğunun içeriye girmesine sağlayan beş metre yüksekliğinde 25 metre eninde ek bir parça da bulunacak.NEDEN SEÇİLDİTepe-Akfen'in bu projede seçilmesinde en önemli referans Atatürk Havalimanı Dış Hatlar Terminali oldu. İnşaatı rekor hızla bitiren konsorsiyum, işletmede de ciddi başarılara imza attı. Dünyada hem inşaat yapan hem işleten hem de bu birikimlerini başka havalimanlarında uygulayan çok az sayıda sayıda şirket bulunuyor. 'Belki sıralamada Türkiye'nin en büyük şirketleri arasında yer almıyoruz ama biz bir dünya markasıyız' diyen Tepe-Akfen konsorsiyumu Murahhas Azası Sani Şener için bu proje, uzun yıllardır azimle yaptıkları çalışmaların ilk meyvası. Çok hassas tasarım ve imalat gerektiren çatı projesini diğerlerini izlemesi planlanıyor. Tepe-Akfen grubu bölgede hızla büyüyen havalimanı projelerini de hem inşaat hem de işletme açısından yakından takip ediyor. Halen teklif aşamasında olan Mısır, Yemen, Ürdün ve İran'daki projeler için yeterlilik alındı. Konsorsiyum, Arnavutluk'un başkenti Tiran'daki havalimanı projesinde finale kalan dört şirketten biri oldu. HANGAR NEREDEN GELİYOR ?Ünlü Fransız havacı Louis Bleriot 1920 yılında Kuzey Fransa'da uçağındaki arıza nedeniyle mecburi iniş yapar. İmal ettiği uçaklar Türkiye'de de kullanılan havacının uçağı hasarlanmıştır. İndiği yerin hemen yakınındaki köylüden uçağını ağıla koymak için izin ister. Ağılın içinde uçağını tamir eder ve tekrar havalanır. REID şirketi tarafından yapılan ağıl Bleriot'un çok hoşuna gider. Ağıldan üç tane kendi uçaklarını koymak için sipariş verir. Kuzey Fransa diyalektiğinde ağıl anlamında kullanılan 'hangar' kelimesi havacılık literatürüne girer.AtlasJet Uzakdoğu’da büyüyecekAntalya merkezli AtlasJet International Havayolları, Tayland'da ortak olduğu yeni charter yani tarifesiz havayolu şirketi ile büyümek üzere hazırlıklara başladı. Adı ThaiJet olacak şirket kış sezonunda uçuşlarına başlayacak. Bangkok merkezli sefer yapacak şirket ilk etapta Çin ve Kore'ye uçacak. Uçuş ağına zamanla bölge ülkelerinin yanı sıra Avrupa'nın da katılması planlanıyor. ThaiJet'in uçak filosunu AtlasJet'ten pilotlarıyla birlikte kiralanacak üç adet Boeing 757-200 tipi uçak oluşturacak. Filosunda dört adet 757 tipi uçak bulunduran AtlasJet, talep doğrultusunda dördüncü 757 tipi uçağı da Tayland'a gönderecek. AtlasJet, Türkiye'deki faaliyetlerini 2004 yaz sezonunda filosuna katacağı daha az yolcu kapasitesine sahip üç adet Boeing 737 veya Airbus A320 gibi orta menzilli uçaklarla sürdürecek. Türkiye'ye oranla bölgedeki trafiğin çok daha hızlı büyüdüğünü söyleyen Genel Müdür Kaptan Pilot Peter Dirim, bu pazarda yer almayı uzun süredir planladıklarını söyledi. SARS sonrası tekrar toparlanmaya başlayan Uzakdoğu’da talebin artmasıyla Thai Jet’te tek koridorlu 757 uçaklarının yerini çift koridorlu ve geniş gövdeli 767 alacak. Aynı kokpit yapısına sahip 757 ve 767'yi pilotlar ek eğitim almadan uçurabilecek.KARGO GELİŞİYORAtlasJet kargo yatırımlarına da hız verdi. Üç ay önce İzmir'de faaliyetlerine başlayan kargo bölümü, İstanbul ve Antalya'da da şube açtı. Charter uçuşları ile çok değişik noktalara uçtuklarını belirten Kargo Müdürü Fethi Külekçioğlu, Almanya ve çevre ülkelerde kurdukları karayolu bağlantıları ile kargoyu çok hızlı istenilen noktaya ulaştırabildiklerini söyledi. Yıllık 1500 uçuş gerçekleştiren şirketin kargo kapasitesi ise 5 milyon kilogram. AtlasJet kargo kapasitesini Uzakdoğu ile birlikte iki katına çıkartmayı planlıyor. Şirket filoya bir adet kargo uçağı almak üzere fizibilite çalışmaları yapıyor.KAPTAN PİLOT PETER DİRİMİki yıllık geçmişe sahip AtlasJet'in Genel Müdürü Kaptan Pilot Peter Dirim'in ilginç bir hayat öyküsü var. Pasaportunda adı 'Peter' yazsada asıl ismiyle Ersin Dirim, 1943'te Bursa'da doğdu. Babası Türkiye'nin ilk beyin cerrahlarından. Dirim Kaptan'ın havacılık sevgisi babasına uçuş muayenesi olmak için gelen ve Türkiye'nin ilk özel havayolu şirketini kuran Vecihi Hürkuş'la tanışmasıyla başladı.Vecihi Hürkuş'un önerisiyle Dirim Kaptan pilot olmak üzere 16 yaşında babasından aldığı 1000 mark para ve Haydarpaşa-Frankfurt gidiş-dönüş tren biletiyle Almanya'ya gitti. Trenden indiğinde ilk işi dönüş biletini satmak oldu. Ancak uçmak için para kazanması gerekiyordu. Çalıştığı işte patronu 'Ersin' diyemediği için oğlunun ismi olan 'Peter' ile onu çağırmaya başladı. Zamanla arkadaşları da bu ismi benimsedi. Uçuş eğitimini 1962'de tamamlayan Dirim Kaptan LTU, Hapag Lloyd, Hamburg Jet gibi şirketlerde uçtu. Avrupa'daki havayollarında görev yapan ilk Türk kaptan pilot oldu. 1973'te eşi Waltrout ile evlenip Alman vatandaşlığına geçti. Pasaportuna kimse onu 'Ersin' diye tanımadığı için 'Peter' yazdırdı. DC-8, Boeing 707, Falcon 20, F28, 757 tipi uçaklarda 16 bin uçuş saatine sahip Dirim Kaptan AtlasJet'ten önce beş yıl Birgen Havayoları'nda hem pilot hem de yönetici olarak görev yaptı. İşlerinden fırsat buldukça uçan Dirim Kaptan'ın Erol ve Natalie isimli iki çocuğu bulunuyor.Fly Air iç hata başlıyorFly Air Havayolları eylül ayı sonunda iç hat uçuşlarına başlıyor. İlk etapta İstanbul-Trabzon seferleri yapacak şirket, daha sonru uçuş ağını yaygınlaştıracak. Halen filosunda yüksek koltuk kapasitesine sahip 5beş adet A300 ve üç adet de Boeing 757 bulunduran Fly Air, iç hat için ekim ayında iki adet Boeing 737-400 tipi uçak getirecek. B737-400'ler gelinceye kadar iç hat uçuşları filodaki diğer uçaklarla gerçekleştirilecek. Fly Air'in bilet fiyatları İstanbul-Trabzon tek yön 69 milyon liradan başlayacak. Biletini erken alan daha ucuz uçacak. Yolculuk tarihi yaklaştıkça bilet fiyatı da artacak. Havayolu Trabzon hattından sonra yaz sezonunda Antalya ve Dalaman'ın yanı sıra Ankara, Adana, İzmir, Gaziantep, Kayseri gibi noktalara sefer yapmayı planlıyor. İlk etapta karayolu ile uzun süren noktalara uçmayı planladıklarını söyleyen Genel Müdür Ahmet Karaman, devletten iç hat uçuşlarında alınan yaklaşık yüzde 40'lık vergi dilimini indirmesini istedi. Antalya ve Dalaman ihaleye çıktıDevlet Hava Meydanları İşletmesi, Antalya Havalimanı'na ikinci dış hatlar terminali, Dalaman Havalimanı'na da yeni dış hatlar terminalini yap-işlet-devret modeliyle ihaleye çıkarttı. Antalya Havalimanı'nda yapılacak ikinci etap dış hatlar terminali 58 bin metrekare kullanım alanına ve yılda 5 milyon yolcu kapasitesine sahip olacak. Kapasiteyi yıllık 10 milyon yolcuya çıkartacak ihale 4 Kasım'da sonuçlanacak. Yıllık 5 milyon yolcu kapasiteli ve 67 bin metrekare kullanım alanlı Dalaman Havalimanı yeni dış hatlar terminalinin yap-işlet-devret ihalesi ise 11 Kasım'da gerçekleştirilecek.Top Air Isparta’daİstanbul Hezarfen Havaalanı'nda 14 yıldır hizmet veren Top Air Uçuş Okulu Isparta Süleyman Demirel Havalimanı'nda şube açtı. Amaçlarının bölgeye sivil havacılık eğitimi veren bir merkez kazandırmak olduğunu söyleyen Top Air Uçuş Okulu Yönetim Kurulu Başkanı Murat Öztürk, 'Türkiye çok ciddi bir pazara sahip uçuş eğitim sektöründen yeterli payı alamıyor. Amacımız bölge ülkelerden gelecek öğrencilere profesyonel havayolu pilotluğu eğitimi vermek' dedi. Bölgenin uluslararası kapısı Süleyman Demirel Havalimanı'nın bu proje ile atıl durumundan kurtulacağını belirten Öztürk, profesyonel eğitim almak isteyenlerin yanı sıra bölge halkından isteyenlere Özel Pilot Lisansı eğitimi vereceklerini söyledi. Şenlik havasında geçen açılış törenine Isparta ve Burdur'dan 2 bin kişi geldi. Top Air uçakları açılış töreni nedeniyle 50 kişiye tanıtım uçuşu gerçekleştirdi. Top Air'in Isparta şubesine 0 246 559 20 20 nolu telefondan ulaşabilirsiniz.
button