Güncelleme Tarihi:
İDMİB Başkan Yardımcısı Burak Uyguner, ayakkabı, saraciye, konfeksiyon gibi bitmiş ürün OSB’lerinin çoğalmasıyla büyük ölçekli ve katma değerli ihracatın artacağını belirtti. Sektör temsilcileri, gelecek yılın mayıs ayını da geçecek oranda talep aldıklarını; gelen taleplerin bir kısmını ise ölçek problemi nedeniyle karşılayamadıklarını ve bu anlamda talep baskısının büyüyeceğini ifade etti. Uyguner, “İtalya’ya ve AB ülkelerine olan ihracatımız artış göstermeye devam ediyor. 2022’nin ilk 8 ayında geçen yılın aynı dönemine göre, yüzde 78.4 artışla 108 milyon dolarlık deri ve deri ürünleri ihracatı gerçekleştirdik” dedi. İDMİB’in diğer Başkan Yardımcısı Oğuz İnner de, “Yıllardır ulaşmaya çalıştığımız müşteriler şu anda bizimle çalışmak istiyor. ‘Türkiye’de üretimi nasıl yaptırabilirim?’ diye arayış içindeler” diye konuştu.
TEDARİKTE ÇİN SORUNU
Milano’da gerçekleşen MICAM’ın son gününde, sorularımızı yanıtlayan İDMİB yetkilileri, Portekiz ve İspanya’da da yükselen talebe dikkat çekti ve Avrupa’daki çok sayıdaki ülkenin artan talebe yetişmekte zorlandığını kaydetti. Çin’den mal tedarikinin durmasıyla Türkiye de dahil olmak üzere, Avrupa’ya yakın olan ülkelerin şansının yükseldiği belirtilirken; ABD’nin ilgisine de dikkat çekildi. Rusya’da son dönemde yaşanan gelişmelerin ışığında satışlarda bir düşüş yaşanmadığının da altı çizildi. İDMİB yetkilileri, Türk firmalarının gündeminde İtalyan markalarını satın almanın da olduğunu belirtti. Türkiye’nin İtalya’ya deri ve deri ürünleri ihracatı geçen yıl ocak–haziran döneminde 48 milyon dolar oldu. 2022 ocak-haziran döneminde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 87.5 artışla 90 milyon dolar seviyesine kadar çıktı.
‘ÖNEMLİ TEDARİK ÜSSÜYÜZ’
SEKTÖRÜN halen sanayileşme aşamasında olduğunu ifade eden Oğuz İnner, “Bizim oluşturduğumuz yol haritasındaki Organize Sanayi Bölgesi’nin kurulması gibi hedeflerimizin ne kadar önemli olduğunu şimdi görüyoruz. Eğer planlarımızı devreye alabilseydik şu an çok faklı konuları konuşabilirdik. Gelen talepleri karşılama noktasında sorun yaşamaz, daha fazla ihracat gerçekleştirebilirdik. Sadece Avrupa için değil dünyanın birçok ülkesi için önemli bir tedarik üssüyüz” diye konuştu.
AVRUPA’NIN TERCİHİ TÜRKİYE
TÜRKİYE, dünyada üretilen ayakkabıların yüzde 1’ini üretiyor. Avrupa’da her geçen gün artan resesyon söylemine rağmen, bölgedeki alıcıların Türkiye’yi tercih etmeye devam ettiği belirtilirken, geçtiğimiz yıl 350 milyon çift ihracat gerçekleştiren ayakkabı sektörünün yüzde 20 büyüdüğü bilgisi verildi. Dünyada ayakkabı ihtiyacının yüzde 65’lik kısmınınsa Çin ve çevresindeki ülkelerden karşılandığını kaydeden Uyguner, ölçek problemini çözmek için ise Deri Mamulleri Organize Sanayi Bölgesi kurmayı planladıklarını söyledi ve “Bizden daha iyi üretim yapan ülke yok, en büyük sıkıntımız hammaddeyi ürüne döndürememek. Artık geri dönüştürülebilen ürünler ağırlıkta. Dünya bu yönde giderken, bizim de ona göre konumlanmamız gerek” dedi.