Deprem moralleri bozdu otomobil satışları düştü

Güncelleme Tarihi:

Deprem moralleri bozdu otomobil satışları düştü
Oluşturulma Tarihi: Eylül 10, 1999 00:00

Haberin Devamı

Hürriyet'te otomobil zirvesi

Hürriyet Gazetesi, krizdeyken bir de depremle sarsılan otomobil üreticileri için özel zirve yaptı. Hürriyet'te buluşan otomobil üreticileri ile ithalatçılar, ‘‘krizden çıkışı’’ tartıştılar.

Otomobilciler, sektörün içinde bulunduğu sorunları ve deprem sonrasında yaşanan durgunluğu Hürriyet'te tartıştılar. Yerli üreticiler ve ithalatçıların katıldığı toplantıda depremin sektörde yarattığı sorunlar ve krizden çıkış için yapılması gerekenler konuşuldu.

Sektör temsilcileri, otomobil sanayiinin içinde bulunduğu temel sorunların uzun yıllardır yaşandığını, bugün bunlara ilave olarak deprem psikolojisinin yolaçtığı sorunlarla karşılaştıklarını söylediler. Yerli üreticiler ve ithalatçılar otomobilin ‘‘krize ilk giren ve en son çıkan sektör’’ olduğu konusunda birleştiler.

Renault Mais Genel Müdürü Onur Baytok, depremin psikolojik etkilerinin satışlara yansıdığını belirterek, ‘‘moralin’’ otomobil satışlarında önemli bir etkisi olduğunu söyledi. Deprem nedeniyle eylül ayında beklenen canlılığın yaşanmadığı belirten Baytok, ‘‘Otomobil satışlarının tahminlerimizin yüzde 30 altında, 250-260 bin adet olarak gerçekleşeceğini bekliyoruz. Ocak-şubat ayları ölü aylardır. Kasım-aralıkda canlanma olmazsa, sektör büyük sıkıntı yaşar’’ dedi. Baytok, hükümetin otomobil satışlarını artırmak için yıl sonuna kadar uzattığı yüzde 6'lık Ek Taşıt Alım Vergisi indiriminin devam etmesi gerektiğini söyledi.

SORUN PSİKOLOJİK

Skoda Genel Müdürü Hasan Öztermiyeci de, piyasalarda yaşanan durgunluğu depremin yolaçtığı psikolojik etkiye bağladı. Deprem haberlerinin insanların morallerini bozduğunu söyleyen Öztermiyeci, ‘‘Depremin yaşanmadığı bölgelerde bile durgunluk var. Bu durum, durgunluğun moral bozukluğundan kaynaklandığını gösteriyor’’ şeklinde konuştu.

Hyundai Yönetim Kurulu Üyesi Ali Kibar, depremin toplum üzerinde yarattığı olumsuz etkiyi ortadan kaldırmak gerektiğine işaret etti. Kibar, sektörün şu anda yaşadığı sorunların psikolojik nedenlerden kaynaklandığını söyledi.

YÜKSEK VERGİLER

Doğuş Holding Otomotiv Grubu Başkan Yardımcısı İlhan Çetinkaya ise sektörün uzun yıllardır yaşadığı temel problemlerden söz etti. Yüzde 45 ile 85 arasındaki yüksek vergilerin satışları olumsuz etkilediğini belirten Çetinkaya şöyle konuştu: ‘‘Vergi yükünün azaltılması otomobil satışlarını yüzde 30 artırır. Aynı zamanda Türkiye, otomobil alım-satımında en fazla bürokrasinin olduğu ülke. Bunların sadeleştirilmesi gerekli. Bunun yanı sıra, trafiğe kayıtlı otomobillere yaş sınırının getirilmesi ve hurda otomobillere teşvik verilmesi yeni otomobillerin satışını artırır. Avrupa'da İtalya ve Fransa'da yapılan bu uygulama otomobil satışlarını önemli ölçüde artırdı.’’

DEPREM RAPORU

Otomotiv Sanayicileri Derneği (OSD) Başkanı ve Ford Otosan Genel Müdürü Ali İhsan İlkbahar ise otomobil firmalarının da depremzede olduğunu söyledi. Marmara'yı vuran depremin otomobil üreticilerinin yoğun olduğu bir bölgede meydana geldiğini belirten İlkbahar, otomobil sanayiinin deprem sonrasında yaşadığı sorunları anlatan bir raporu hükümete sunacaklarını anlattı.

Ali İhsan İlkbahar:

Hükümete otomotivde deprem raporu sunacağız.

Onur Baytok:

Deprem satışlara da yansıdı. Ek Vergi indirimi sürmeli.

Ali Kibar:

Deprem psikolojisi otomobili de vurdu.

İlhan Çetinkaya:

Vergi yükü azalırsa, otomobil satışı artar.

Özkök:

Herkes üzerine düşeni yapmalı

TÜRKİYE'de nüfusun yüzde 40'nın yakından otomobille ilgilendiğini söyleyen Hürriyet Gazetesi Genel Yayın Yönetmeni Ertuğrul Özkök, otomobilin insanları bir yerden bir yere ulaştıran bir araç olarak değil, bir kimlik aracı olarak görüldüğünü belirtti. Hürriyet Gazetesi'nin otomobil haberlerine özel bir yer verdiğini de kaydeden Özkök, otomobilseverlerin otomobil sayfalarıyla sektördeki tüm gelişmeleri takip ettiklerini söyledi. Deprem nedeniyle toplumun farklı bir psikolojik ortama girdiğini ifade eden Özkök, toplumdaki moral bozukluğunun düzelmesi için herkesin üzerine düşen görevi yapması gerektiğini belirtti.

Toplantıya kimler katıldı?

Ford Otosan Genel Müdürü Ali İhsan İlkbahar

Renault Genel Müdürü Onur Baytok

Hyundai Yönetim Kurulu Üyesi Ali Kibar

Doğuş Oto Grup Başkanı İlhan Çetinkaya

Borusan Oto Grup Başkanı Ali Vahabzade

Citroen Genel Müdürü Derya Kartoz

Subaru Oto Grup Başkanı Murat Eryurt

Tofaş Pazarlama Müdürü Tansu Giz

Toyotasa Genel Müdür Yardımcısı Volkan Eren

Honda Genel Müdür Yardımcısı Yusuf Soner

Mazda Yönetim Kurulu Üyesi Veysel Mermer

Honda Reklam ve Halka İlişkiler Grup Koordinatörü Çetin Çeki

VW Genel Müdür Yardımcısı Vedat Uygun

Hyundai Genel Müdürü Işık Dikmen

Nissan Genel Müdürü Sami Nacaroğlu

Seat Genel Müdürü Naci Kurtalan

Peugeot Genel Müdürü Gael de Vuion

Pilsa Genel Müdür Yardımcısı Yusuf Soylu

Skoda Genel Müdürü Hasan Öztermiyeci

Suzuki Murahhas Aza Ergun İncekara

Daewoo Genel Müdürü Fazıl Yücetin

Mercedes Benz Pazarlama Müdürü Meltem Aytaç

Mercedes Benz Genel Müdür Yardımcısı Eşref Biryıldız

Lada Genel Müdürü Alp Evcimen

İhlas Motor Genel Müdür Yardımcısı Ramazan Us

İhlas Motor Genel Müdür Yardımcısı Mustafa Kocamanoğlu.



Haberle ilgili daha fazlası:

BAKMADAN GEÇME!